3D-print kræver praktisk rådgivning i øjenhøjde
3D-print er en væsentlig del af de nye Industri 4.0-teknologier, som små og mellemstore danske virksomheder med fordel kan kaste sig over. Men det kræver kompetenceudvikling, og det skal ske både praktisk og i øjenhøjde, hvis det skal batte noget.
Det konkluderer forskere fra SDU og peger på videnscenteret NEXTTECH, som et godt eksempel på én måde at formidle 3D print eller Additive Manufacturing (AM), som teknologien også bliver kaldt.
”På SDU har vi beskæftiget os en del med at undersøge, hvad der bremser, og hvad der kan fremme danske SMV’ers (små og mellemstore virksomheder, red.) anvendelse af Industri 4.0-teknologier. Jeg og tre forskerkollegaer (Kristian Philipsen, Anders Haug og Kent Adsbøll Wickstrøm, red.) har netop dykket særligt ned i teknologien 3D print og skrevet en forskningsartikel om det emne”, fortæller professor Jan Stentoft fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på Syddansk Universitet (SDU).
Forskerne fremhæver, at AM-teknologien udvikler sig hurtigt, og at forskning peger på, at den indeholder gode muligheder for virksomheder til at udvikle konkurrencemæssige fordele. De fremhæver samtidig, at teknologien medfører en række udfordringer, der skal takles, før virksomhederne kan opnå fordelene.
Motivationer og udfordringer
”I artiklen har vi ønsket at undersøge, hvordan en non-profit medlemsorganisation som NEXTTECH håndterer motivationselementer og udfordringer ved at bruge AM”, fortæller Jan Stentoft.
Han tilføjer, at forskningslitteraturen er rig på undersøgelser af barrierer for brug af AM. Det omfatter barrierer relateret til teknologi, strategi, drift, eksterne/supply chain-forhold og organisation.
Forskerne har foretaget 13 interviews i 11 forskellige organisationer, der alle er medlemmer i NEXTTECH. To af organisationerne er leverandører, og resten er medlemsvirksomheder og altså potentielle brugere af AM.
De interviewede informanter fortæller om en række fordele, som de oplever ved deltagelse i NEXTTECH videnscenter og netværk. Det omfatter:
Adgang til kunder (gælder for leverandører af maskiner og værktøjer til AM).
Faglig sparring om materialer og teknologi.
Rapid prototyping (altså lynhurtig fremstilling af en prototype for at få afklaret, om den virker eller ej).
Print af hjælpeværktøjer.
Print af produktionskomponenter.
Undgå investeringer (fordi de kan bruge NEXTTECHs maskinpark).
Lokalisering/kort distance (de fleste medlemmer er fra Trekantsområdet tæt på NEXTTECHs placering i Kolding).
Non-profit forening.
Kommunikation og træning i øjenhøjde.
Filantropi – andelsforeningsprincippet.
AM kræver praktisk tilgang
”Vores konklusion er, at tiltag som NEXTTECH har høj effekt i forhold til at lette SMV’ers adgang til AM-teknologien. Rådgivning i øjenhøjde, muligheden for at røre og prøve maskinerne helt konkret, erfaringsudveksling med andre virksomheder etc. Det er den slags praktiske og konkrete muligheder i øjenhøjde med virksomhederne, der skal til for, at 3D print kan vinde udbredelse i danske små og mellemstore virksomheder”, fortæller Jan Stentoft.