Medlemmerne deler investeringer i AM-maskiner og kompetencer
NEXTTECH er et videnscenter med maskinpark inden for 3D-print eller additive manufacturing (AM). De foreløbig 38 medlemsvirksomheder deler investeringen i maskiner og kompetencer, så de i fællesskab kan blive klogere på, hvordan de får bedst gavn af den nye teknologi.
Det er blot 2,5 år gammelt, men har allerede 38 virksomheder som medlemmer og en omfattende maskinpark inden for 3D-print. 3D-print er nemlig ikke bare en printer, der kan printe nye emner.
Der er mange forskellige 3D-printteknologier og mange faktorer, som man skal tage højde for som for eksempel printmaterialer, størrelse på print, overfladekvaliteter og tolerancer, når man som virksomhed ønsker at blive klogere på, hvordan teknologien kan øge konkurrencekraften.
Det fortæller en begejstret leder af videnscenteret og netværket NEXTTECH i Kolding, Karsten Friis Hansen. Centeret blev stiftet af Business Kolding i 2017 med det formål at udbrede kendskab og viden til virksomheder om 3D-print.
”NEXTTECH er et videncenter, der er stiftet ud fra den gamle danske tankegang, som andelsbevægelsen bygger på. Det betyder, at virksomhederne er medlemmer hos os. Det er de mange bække små, der gør en stor å. Vi står sammen om at blive klogere på, hvordan 3D print kan skabe fordele for medlemmerne”, siger Karsten Friis Hansen og tilføjer:
”Som medlem har du en unik mulighed for at lære, afprøve og producere produkter i 3D print. Vi stiller den nyeste teknologi til rådighed og er opdateret på den nyeste viden. Det er viden, som styrker medlemsvirksomhedernes parathed og anvendelse af 3D print som produktionsmetode, og som også ruster til at udnytte fremtidens muligheder. Vi og andre medlemmer hjælper medlemmer med at undersøge virksomheders muligheder for at anvende 3D print og derved løfte konkurrenceevnen ved at benytte en af fremtidens produktionsmetoder”.
Mindset er alt
Karsten Friis Hansen fremhæver, at det er hans erfaring, at den vigtigste drivkraft for at høste fordele ved 3D print ikke er at finde frem til den rette teknologi eller købe en ny maskine.
”Den vigtigste forudsætning for at få gevinster af 3D print er at arbejde med medarbejdernes mindset eller tankegang. Vi har flere eksempler på, at vi han ændret designet, så det kun kan fremstilles på en 3D-printer. Hvorfor skal et hul for eksempel være rundt og ikke firkantet eller sekskantet? Måske er det en bedre løsning. Det lyder måske banalt, men det er den form for åben og undersøgende tankegang, der først og fremmest er brug for, når man arbejder med 3D-print”, fortæller han og supplerer:
”Her hos os kan medlemmerne prøve flere forskellige teknologier. De kan helt håndgribeligt få mulighed for at producere et emne på de forskellige teknologier og se forskellen. For de fleste er det en øjenåbner. Det er med til at vende deres tænkning 180 grader, og de ser pludselig helt nye muligheder. Det er det, vi kalder praktisk rådgivning i øjenhøjde. Det er den slags, der skal til, hvis 3D print skal skabe forretningsværdi for virksomheder”.
Han lister en række hurtige eksempler på 3D-printløsninger:
Vindmøllevirksomheden fik 3D-printet afstivere til deres forme.
Producenten af høreapparatteknologi fik 3D-printet en adapter til deres nye LCD-skærme.
Industrivirksomheden 3D-printede interne værktøjer til at udskifte lejer.
Robotvirksomheden 3D-printede særlige hule strukturer til robotarme for at spare vægt.
En gruppe virksomheder gik sammen om at 3D-printe visirer og andre værnemidler til sundhedssektoren i kampen mod Covid-19.
”Jeg er overbevist om, at vi kun er i den spæde start med 3D-print. Vi har måske udviklet potentialet fem procent, og vi vil se en kolossal udvikling i mange år frem. Vi ser for eksempel, at meget store aktører som HP, GE og Xerox nu går seriøst ind i teknologien, og det vil rykke på udviklingen”, siger Karsten Friis Hansen.