21.01.2020  |  Strategi & ledelse

32 meter lange modulvogntog testes mellem Borås og Göteborg

Svensk forsøg sætter den første lastbil med ekstra langt modulvogntog på hovedvejen mellem Borås og Göteborg og tester effektiviseringen og sikkerheden på strækningen.

Borås kommune har sat gang i en test af ekstra lange modulvogntoge på hovedvejen med Viared Logistikpark i Borås og Göteborgs havn. De nye modulvogntog vil have en længde på 32 meter og kaldes High Capacity Transport (HTC). Længden gør det muligt at transportere to 40-fods containere per lastbil i stedet for én.

Læs også: Stigende antal modulvogntog krydser Øresundsbroen

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Med forsøget, som er en del af projektet Autofreight under den svenske trafikstyrelse, skaber man samtidig et trafiksystem, der ved at øge modulvogntogenes kapacitet, skal reducere antallet af lastbilerne på vejene, hvilket resulterer i mindre trængsel på vejene og betydelige miljøbesparelser.

Borås kommune har igangsat og ledet udviklingen af forsøget og trafiksystemet i samarbejde med Ellos Group, Kerry Logistics, Volvo Trucks, GDL Transport og Fristads och Speed Group i Viareds logistikpark, der længe har været et af Nordens handelsknudepunkter, og som distribuerer mere ned halvdelen af Sveriges onlinehandel.

”For os er det vigtigt at arbejde sammen med forskellige aktører for at udvikle så sikre og effektive transportløsninger som muligt. I dette tilfælde er Borås vældig interessant som test baseret på kommunens store importmængder og viden om udvikling af logistik- og trafiksystemer”, siger Lena Larsson, der er ansvarlig projektleder for Autofreight hos Volvo Trucks.

To til tre gange om dagen vil lastbilen hente containere fra en terminal i Göteborgs havn og transportere dem til Borås.

Læs også: Øresundsbroen øger bæredygtigheden og mindsker trængslen

Gennem manuel indsamling af data fra vognmændenes rejserapportering og automatisering, kan der opnås et indblik i trafikken på strækningen, hvilket skal bruges til videre forskning og udvikling af pilotprojektet.

Forsøget kommer til at vare til februar 2024 og finansieres af Fordonsstrategiske Forskning och Innovation (FFI), som er et samarbejde mellem den svenske stat, bilindustrien og andre parter.

- HCL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere