Øresundsbroen øger bæredygtigheden og mindsker trængslen

Ved at gøre det 15 procent billigere for lastbiler over ni meter at køre over broen og samtidig fjerne tillægget på 50 procent for modulvogntog, håber Øresundsbroen at kunne bidrage til en mere effektiv og bæredygtig brug af vejnettet.

To modulvogntog kan ofte lastes med stort set den samme mængde gods som tre almindelige lastbiler, og derfor håber Øresundsbroen, at de ved at fjerne tillægget på 50 procent kan gøre fragten over broen mere bæredygtig..

11.02.2019

SCM.dk

Fragten af varer mellem Danmark og Sverige over Øresundsbroen skal fremover være mere bæredygtig samtidig med, at broen også vil gøre en indsats for at mindske trykket på vejene.

Det skriver Fokus Øresund.

Læs også: Greater Copenhagen vil have gang i den faste HH-forbindelse

Ved årsskiftet blev det derfor 15 procent billigere at køre over Øresundsbroen om natten for lastbiler over ni meter. Rabatten gælder alle dage i tidsrummet fra midnat til 06.00 for kunder med en BroPas Business-aftale. Derudover blev tillægget på 50 procent for modulvogntog samtidig fjernet.

”Det er en god fornemmelse at kunne tilbyde vores kunder en bedre pris, og samtidigt bidrage til en mere effektiv og bæredygtig brug af vejnettet. Vi har allerede fået mange positive reaktioner på fragtvirksomhederne”, siger markedschef for business Marie Romare og uddyber det bæredygtig aspekt ved modulvogntogene:

”To modulvogntog kan ofte lastes med stort set den samme mængde gods som tre almindelige lastbiler. Derfor kan visse fragtvirksomheder klare sig med færre transporter, og dermed mindre påvirkning af miljøet”, siger hun til fokusoresund.com.

Stigende fokusområde hos erhvervskunder
Marie Romare forklarer samtidig, at miljø og bæredygtig er et stigende fokusområde for mange af Øresundsbroens erhvervskunder.

”I vores løbende dialog med kunderne oplever vi mange, som efterspørger initiativer, der har en positiv effekt på både virksomhedens økonomi og miljøet. Ved at gøre det billigere for modulvogntog, bidrager vi til en mere miljøvenlig trafik”, siger hun til Fokus Øresund.

Tanken med at gøre det billigere om natten for lastbiler over ni meter er primært, at det kan lette trykket ude på vejene.

Læs også: Veje udvides for at skabe plads til modulvogntoge

”Trafikken glider fint over broen på alle tider af døgnet, men der opstår desværre en del kø på både det svenske og danske vejnet i løbet af dagen. De speditører, som har mulighed for at køre mellem kl. 00.00 og 06.00 kan nu se frem til en reduceret pris, og ofte mindre trængsel”, siger Marie Romare.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

Ny droneforening skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder

05.11.2025SCM.dk

Fokus på resiliens i forsyningskæden skaber stejl kurve for virksomhedsopkøb

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense