11.02.2019  |  Branchenyt

Øresundsbroen øger bæredygtigheden og mindsker trængslen

Ved at gøre det 15 procent billigere for lastbiler over ni meter at køre over broen og samtidig fjerne tillægget på 50 procent for modulvogntog, håber Øresundsbroen at kunne bidrage til en mere effektiv og bæredygtig brug af vejnettet.

Fragten af varer mellem Danmark og Sverige over Øresundsbroen skal fremover være mere bæredygtig samtidig med, at broen også vil gøre en indsats for at mindske trykket på vejene.

Det skriver Fokus Øresund.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Læs også: Greater Copenhagen vil have gang i den faste HH-forbindelse

Ved årsskiftet blev det derfor 15 procent billigere at køre over Øresundsbroen om natten for lastbiler over ni meter. Rabatten gælder alle dage i tidsrummet fra midnat til 06.00 for kunder med en BroPas Business-aftale. Derudover blev tillægget på 50 procent for modulvogntog samtidig fjernet.

”Det er en god fornemmelse at kunne tilbyde vores kunder en bedre pris, og samtidigt bidrage til en mere effektiv og bæredygtig brug af vejnettet. Vi har allerede fået mange positive reaktioner på fragtvirksomhederne”, siger markedschef for business Marie Romare og uddyber det bæredygtig aspekt ved modulvogntogene:

”To modulvogntog kan ofte lastes med stort set den samme mængde gods som tre almindelige lastbiler. Derfor kan visse fragtvirksomheder klare sig med færre transporter, og dermed mindre påvirkning af miljøet”, siger hun til fokusoresund.com.

Stigende fokusområde hos erhvervskunder
Marie Romare forklarer samtidig, at miljø og bæredygtig er et stigende fokusområde for mange af Øresundsbroens erhvervskunder.

”I vores løbende dialog med kunderne oplever vi mange, som efterspørger initiativer, der har en positiv effekt på både virksomhedens økonomi og miljøet. Ved at gøre det billigere for modulvogntog, bidrager vi til en mere miljøvenlig trafik”, siger hun til Fokus Øresund.

Tanken med at gøre det billigere om natten for lastbiler over ni meter er primært, at det kan lette trykket ude på vejene.

Læs også: Veje udvides for at skabe plads til modulvogntoge

”Trafikken glider fint over broen på alle tider af døgnet, men der opstår desværre en del kø på både det svenske og danske vejnet i løbet af dagen. De speditører, som har mulighed for at køre mellem kl. 00.00 og 06.00 kan nu se frem til en reduceret pris, og ofte mindre trængsel”, siger Marie Romare.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere