Øresundsbroen øger bæredygtigheden og mindsker trængslen

Ved at gøre det 15 procent billigere for lastbiler over ni meter at køre over broen og samtidig fjerne tillægget på 50 procent for modulvogntog, håber Øresundsbroen at kunne bidrage til en mere effektiv og bæredygtig brug af vejnettet.

To modulvogntog kan ofte lastes med stort set den samme mængde gods som tre almindelige lastbiler, og derfor håber Øresundsbroen, at de ved at fjerne tillægget på 50 procent kan gøre fragten over broen mere bæredygtig..

11.02.2019

SCM.dk

Fragten af varer mellem Danmark og Sverige over Øresundsbroen skal fremover være mere bæredygtig samtidig med, at broen også vil gøre en indsats for at mindske trykket på vejene.

Det skriver Fokus Øresund.

Læs også: Greater Copenhagen vil have gang i den faste HH-forbindelse

Ved årsskiftet blev det derfor 15 procent billigere at køre over Øresundsbroen om natten for lastbiler over ni meter. Rabatten gælder alle dage i tidsrummet fra midnat til 06.00 for kunder med en BroPas Business-aftale. Derudover blev tillægget på 50 procent for modulvogntog samtidig fjernet.

”Det er en god fornemmelse at kunne tilbyde vores kunder en bedre pris, og samtidigt bidrage til en mere effektiv og bæredygtig brug af vejnettet. Vi har allerede fået mange positive reaktioner på fragtvirksomhederne”, siger markedschef for business Marie Romare og uddyber det bæredygtig aspekt ved modulvogntogene:

”To modulvogntog kan ofte lastes med stort set den samme mængde gods som tre almindelige lastbiler. Derfor kan visse fragtvirksomheder klare sig med færre transporter, og dermed mindre påvirkning af miljøet”, siger hun til fokusoresund.com.

Stigende fokusområde hos erhvervskunder
Marie Romare forklarer samtidig, at miljø og bæredygtig er et stigende fokusområde for mange af Øresundsbroens erhvervskunder.

”I vores løbende dialog med kunderne oplever vi mange, som efterspørger initiativer, der har en positiv effekt på både virksomhedens økonomi og miljøet. Ved at gøre det billigere for modulvogntog, bidrager vi til en mere miljøvenlig trafik”, siger hun til Fokus Øresund.

Tanken med at gøre det billigere om natten for lastbiler over ni meter er primært, at det kan lette trykket ude på vejene.

Læs også: Veje udvides for at skabe plads til modulvogntoge

”Trafikken glider fint over broen på alle tider af døgnet, men der opstår desværre en del kø på både det svenske og danske vejnet i løbet af dagen. De speditører, som har mulighed for at køre mellem kl. 00.00 og 06.00 kan nu se frem til en reduceret pris, og ofte mindre trængsel”, siger Marie Romare.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

30.05.2025SCM.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025SCM.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025SCM.dk

Cbamboo løber med sejren i europæisk start-up konkurrence

26.05.2025SCM.dk

Supermagter ved skillevej: Kinas CO2-kurve knækker og USA fyrer op i kulkraftværkerne

26.05.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Inspiration og innovation i Hobro

26.05.2025SCM.dk

Den kolde kæde: Branchefolk vil sænke temperaturen med 3 grader

23.05.2025SCM.dk

Kritik: Overimplementering af EU-regler forsinker dansk elektrificering

23.05.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Untangling the web of ESG reporting

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle