3 ud af 4 globale kunder vil ikke betale ekstra for bæredygtig levering
Bæredygtighed er blevet en strategisk nødvendighed for små og mellemstore virksomheder (SMV’er) og påvirker markant deres langsigtede værdi og troværdighed. Men der er store udfordringer med at få det omsat til praksis, viser en global undersøgelse. 53 procent forventer for eksempel kun at investere 1-3 procent af deres driftsbudget i bæredygtighed, og globalt set er 77 procent af kunderne ikke villige til at betale ekstra for bæredygtig levering.
53 procent vil kun investere 1-3 procent af deres driftsbudget i bæredygtighed, mens 9 procent vil investere mere end 5 procent. Foto: 123rf.com.
To tredjedele af SMV’erne på tværs af sektorer ser bæredygtighed som enten ’meget vigtig’ eller ’ekstremt vigtig’. Mode- og finanssektorerne skiller sig ud med 81 procent af virksomhederne, der vurderer bæredygtighed som afgørende. Dog er de fleste SMV’er tilbageholdende med at afsætte budget til bæredygtighed. 53 procent vil kun investere 1-3 procent af deres driftsbudget, mens kun 9 procent vil investere mere end 5 procent.
Det er et par af konklusionerne på en ny global undersøgelse fra DHL Express. For bedre at forstå bæredygtighedens stigende betydning i forsyningskædeaktiviteter gennemførte DHL Express en omfattende undersøgelse blandt 5.000 beslutningstagere i SMV’er på 11 markeder, herunder Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Holland, Australien, Kina, Singapore, Japan, Mexico, Canada og Indien.
Rapporten dækker ni sektorer, såsom detailhandel, teknologi, finans og sundhedsvidenskab, og giver værdifulde indsigter, der kan hjælpe SMV’er med at navigere i det skiftende landskab og udnytte nye muligheder.
Bæredygtighed er nu højt på dagsordenen i mange virksomheder
Michiel Greeven
"Bæredygtighed er nu højt på dagsordenen i mange virksomheder”, siger Michiel Greeven, Executive Vice President Global Commercial hos DHL Express. "Men udfordringen ved at udvikle og implementere en bæredygtighedsstrategi kan ofte virke overvældende. Ved at samarbejde med en betroet logistikpartner som DHL Express kan SMV’er positionere sig til at forblive konkurrencedygtige og sikre langsigtet vækst."
Høj relevans men lav investeringsvilje
Globalt set er kun 23 procent af kunderne villige til at betale ekstra for bæredygtig levering. Denne andel er dog højere i lande som Indien (51 procent) og Kina (47 procent). Udfordringen med at få intern og ekstern opbakning er særligt fremtrædende i Tyskland, hvor 74 procent af SMV’erne oplever dette som en barriere.
7 takeaways om bæredygtig levering
Undersøgelsen fremhæver 7 læringer om bæredygtige forsyningskæder:
- Bæredygtighed er topprioritet for virksomheder.
- Kina og Indien skiller sig ud som frontløbere.
- Flertallet af SMV’er er uvillige til at investere i bæredygtighed.
- SMV’er mangler tillid til kundernes efterspørgsel efter bæredygtige serviceydelser.
- Sikring af intern opbakning og kundeopbakning er en førende udfordring for SMV’er.
- Modeindustrien trodser dårligt omdømme og prioriterer bæredygtighed højt.
- Finanssektoren scorer højest af alle sektorer, hvad angår prioritering af bæredygtighed.
Mens flertallet af SMV’er ikke forventer, at deres kunder vil betale mere for bæredygtig levering af produkter, så nuancerer DHL’s undersøgelse en smule. 20 procent af kunderne på tværs af verdenskortet svarer, at de ’altid’ vil være villig til at betale mere for bæredygtig levering, og 42 procent svarer, at de ’sommetider’ vil være villig til at betale ekstra.
Selvom modeindustrien ofte kritiseres for sine forsyningskæder, anser 81 procent af modevirksomheder bæredygtighed som "meget vigtig" eller "ekstremt vigtig". Ligeledes mener 78 procent, at bæredygtige leveringsmuligheder kan forbedre deres brand. Finanssektoren er mest villig til at afsætte budget til bæredygtighed (88 procent) og ser også det største kommercielle potentiale i bæredygtige initiativer.
3 gode råd til at fremme bæredygtighed i din logistik
DHL Express fremhæver tre anbefalinger til at forbedre ESG i logistikken:
- Skift til bæredygtige brændstoffer – som for eksempel ’Sustainable Aviation Fuels’
- Sats på fleksible leveringsformer for at reducere fejlramte leveringer – for eksempel ved at tilbyde slutkunden valgmuligheder som specifik tid, aflevering hos nabo eller pakkeboks etcetera.
- Optimer levering-til-dørtrin med kunstig intelligens – for eksempel indbygget i software til ruteplanlægning.