3 fokuspunkter for SCM i 2024
2023 bød på fremgang i arbejdsvilkårene for verdens forsyningskæder – i hvert fald målt i forhold til standarderne de foregående tre år. Men der er stadig vigtige opgaver at kaste sig over for COO’en. Omera Khan - professor og Head of Supply Chain Insights and Trends Lab, Maersk - peger på tre centrale fokuspunkter.
Efter to-tre kaotiske år var 2023 faktisk ikke så dårligt. Men supply chain ledere har stadig arbejde, der skal udføres og udfordringer, der skal takles i 2024… Sådan lyder skudsmålet fra professor og Head of Maersks Supply Chain Insights and Trends Lab Omera Khan.
2020 var præget af den globale pandemi, ligesom 2021 var belastet af lockdowns, kraftige forstyrrelser af forsyningskæder og en inflation, der så småt begyndte at røre på sig. Så var 2022 et ’normalt’ supply chain år? Det kan man ikke sige. Rusland invaderede Ukraine med store negative konsekvenser for markeder for elementære landbrugsvarer og andre varekategorier.
Læs også: Geopolitisk uro og it-trusler truer freden i forsyningskæden
En anden negativ sideeffekt af kaosset har været de kraftigt stigende energipriser på tværs af alle energiformer, som har belastet omkostningerne i forsyningskæder, som jo transporterer store mængder gods per vej, sø, luft og skinner.
”Set i det perspektiv var 2023 et mere ’normalt’ år for verdens supply chain ledere, det har i hvert fald været det første rimelig normale år siden 2019 – et år som nu føles som meget lang tid siden”, skriver Omera Khan i bloggen ”2023 in review – and where to focus in 2024” på Linkedin.
Fire positive tendenser i 2023
Omera Khan peger på fire tendenser, der bidrager til at gøre 2023 til et relativt ’normalt’ supply chain år.
Energipriserne er faldet. Det er ikke den eneste årsag til, at fragtrater generelt er faldet i 2023; men det er en stor faktor. Den aktuelle uro i Det Røde Hav giver dog lige nu stigninger i fragtrater.
Prisinflationen har tabt fart i 2023. Det rammer ujævnt på tværs af lande, men tendensen er entydig, den går nedad. Det vil påvirke forbrugernes efterspørgsel positivt, og det betyder mere flow af varer igennem forsyningskæder.
Det geopolitiske landskab har været relativt roligt i 2023. Eller det var det i hvert fald indtil 7. oktober, hvor Hamas angreb Israel. Kina invaderede ikke Taiwan, og spændinger omkring Nordkorea ser ud til at have været aftagende.
Der var ingen nye handelskonflikter i 2023, ligesom der heller ikke dukkede nye handelsbarrierer op. I skrivende stund er der dog uro i Det Røde Hav forårsaget af angreb på skibe fra den yemenitiske Houthi-bevægelse. Cirka 12 procent af verdens handelsflow bevæger sig gennem Det Røde Hav, så uroen kan vise sig at blive dyr for den globale varetransport. Panama-kanalen, som lægger vand til cirka fem procent af verdenshandlen, er også begyndt at udgøre en flaskehals. Det er dog ikke på grund af handelskonflikter, men på grund af tørke og lav vandstand.
Læs også: Cybersikkerhed bliver stor del af hverdagen
Tre SCM tiltag i 2024
Omera Khan understreger, at selvom 2023 gav anledning til afdæmpet begejstring, så er der stadig masser af opgaver for verdens supply chain ledere at håndtere i 2024. Hun fremhæver særligt tre fokuspunkter:
- Beskyt din forsyningskæde: Arbejdet med at beskytte forsyningskæden mod forstyrrelser er kommet helt op i toppen af supply chain lederens agenda; og det er et arbejde, som aldrig stopper. ”Der er sket store fremskridt de sidste få år, men der er stadig meget, meget mere, som skal gøres”, skriver Omera Khan og tilføjer: ”Som vi så det i tilfældet med Ever Givens blokade af Suez Kanalen, er det stort set umuligt at forudsige individuelle forstyrrelser. Det er lettere at forudsige og håndtere bredere sårbarhedsfelter”. Hun peger på, at de fleste virksomheder i dag har langt flere data på, hvor de er skrøbelige, end de havde for fire eller fem år siden. Disse skrøbeligheder skal adresseres, for som hun skriver: ”Klimaforandringer, geopolitiske risici og naturkatastrofer forsvinder ikke bare igen”.
- Tænk resiliens ind i indkøb: Resiliens, modstandsdygtighed eller robusthed er særlig vigtigt at tænke ind i indkøbsstrategi og -praksis. Her er der ifølge Omera Khan stadig masser af rum for forbedringer. Nearshoring, reshoring, ’friendshoring’, dual-sourcing eller fuldstændig skift af produktion, der er mange muligheder, og de er langt fra udtømte. ”Elefanten i rummet er Kina. Det er svært at finde alternative forsyningslande, der har samme skala, infrastruktur, industriel bredde og dybde og arbejdskraft. Så Kina er ikke så nem at komme udenom. Indien er måske et potentielt alternativ. Det bliver interessant at se, hvordan det går med taiwanesisk Foxconns – som er Apples iPhone-partner – etablering af adskillige fabrikker i Indien som en del af deres ’Kina plus én’-strategi. Indien er ikke det eneste alternativ til Kina, men Indien har både skala og et stort arbejdskraftpotentiale. ’Kina plus én’ kan være en interessant strategi for mange virksomheder, der har brug for at styrke forsyningssikkerheden”, skriver Omera Khan.
- Gør din forsyningskæde bæredygtig: Alt tyder på, at den globale opvarmning accelerer. Drivhusgasser er ikke den eneste bæredygtighedsudfordring, men de er en af mest bekymrende. Og her spiller forsyningskæder en stor rolle eftersom, supply chain ledere har ansvaret for at transportere store mængder gods rundt på verdenskortet. ”Det er ikke så svært. Den nemmeste måde at reducere udledning på er at forbedre energieffektiviteten – hvilket får hånd i hånd med lavere omkostninger. Med energipriser, der fortsat er høje, ligger det lige til højrebenet. Compliance og reguleringer er også vigtige drivkræfter, ligesom scope 3 rapporteringer formentlig snart bliver et krav. Rettidig omhu på dette område ser ud til at være et begavet træk”, skriver Omera Khan.