2021 blev rekordår for Mærsk

A.P. Møller - Mærsk leverer rekordindtjening for 2021, som var et ekstraordinært år med fokus på at afbøde risici for kunderne i deres forsyningskæde og samtidig styrke det integrerede logistikudbud. I 2021 steg omsætningen med 55 procent til 61,8 milliarder dollars.

Igennem hele 2021 fortsatte Mærsk med at styrke sin Logistics & Services-forretning, ligesom seks virksomheder blev erhvervet inden for luft, e-handel, lager og fulfillment. Foto: Vladimir Serebryansky / 123RF.

18.02.2022

SCM.dk

I 2021 steg omsætningen i A.P. Møller - Mærsk til 61,8 milliarder USD, hvilket er en stigning på 55 procent, mens EBITDA tredobledes til USD 24 milliarder, og det frie cash flow var USD 16,5 milliarder. Det har gjort det muligt for virksomheden at foretage strategiske langsigtede investeringer i dekarbonisering og logistikvækst kombineret med stærk kontantfordeling til aktionærerne. 

"Ekstraordinære markedsforhold førte til rekordhøj vækst og fortjeneste i A.P. Møller - Mærsk, men det førte også til afbrydelser i forsyningskæden og alvorlige udfordringer for vores kunder. Vi brugte en enorm indsats på at afbøde flaskehalse ved at udvide kapaciteten på tværs af Ocean, forbedre produktiviteten i Terminals og voksende vores globale logistik fodaftryk," siger Søren Skou, der er adm. direktør i A.P. Møller - Mærsk. 

Igennem hele 2021 fortsatte Mærsk med at styrke sin Logistics & Services-forretning. Seks virksomheder blev erhvervet inden for luft, e-handel, lager og fulfillment, såvel som 85 nye lagre åbnede, hvilket forbedrede kapaciteterne på tværs af produktporteføljen. 

Læs også: Mærsks næste opkøb: amerikanske Pilot Freight Services

Inden for Ocean steg fortjenesten betydeligt med en omsætning på 48,2 milliarder dollars i 2021 sammenlignet med 29,2 milliarder dollars tidligere år, hvilket er drevet af høje fragtrater som følge af den igangværende indvirkning fra pandemien, der har resulteret i forstyrrelser i de globale forsyningskæder.

For at øge forudsigeligheden og pålideligheden blev kapaciteten øget både for udstyr og fartøjer, og der blev gjort en betydelig indsats for at prioritere aftalte mængder, idet langsigtede kontrakter nu udgør 65 procent af Mærsks forretning i modsætning til 50 procent for et år siden. 

I løbet af året voksede brugen af digitale løsninger og tjenester betydeligt, idet omsætningen på Maersk.com nåede 38 milliarder dollars. Trafikken steg 15 procent og bookinger via mobilapp steg også mere end 15 gange.  

- KCP

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

17.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

17.04.2025SCM.dk

Klimakrisen vokser mens danskerne vender blikket mod trusler udefra

15.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Automatiseret sengetransport på NAU

11.04.2025PALOMAT

Sponseret

PALOMAT® tager på tysk messe og slår salgsrekord

11.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER og Geek+ leverer innovativ logistikløsning til Dr. Max

10.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Brancheindsigt og perspektiver ved Odense Robotics Årsmøde

09.04.2025SCM.dk

Post-vækst-bølgen rammer danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle