18.02.2022  |  Branchenyt

2021 blev rekordår for Mærsk

A.P. Møller - Mærsk leverer rekordindtjening for 2021, som var et ekstraordinært år med fokus på at afbøde risici for kunderne i deres forsyningskæde og samtidig styrke det integrerede logistikudbud. I 2021 steg omsætningen med 55 procent til 61,8 milliarder dollars.

I 2021 steg omsætningen i A.P. Møller - Mærsk til 61,8 milliarder USD, hvilket er en stigning på 55 procent, mens EBITDA tredobledes til USD 24 milliarder, og det frie cash flow var USD 16,5 milliarder. Det har gjort det muligt for virksomheden at foretage strategiske langsigtede investeringer i dekarbonisering og logistikvækst kombineret med stærk kontantfordeling til aktionærerne. 

"Ekstraordinære markedsforhold førte til rekordhøj vækst og fortjeneste i A.P. Møller - Mærsk, men det førte også til afbrydelser i forsyningskæden og alvorlige udfordringer for vores kunder. Vi brugte en enorm indsats på at afbøde flaskehalse ved at udvide kapaciteten på tværs af Ocean, forbedre produktiviteten i Terminals og voksende vores globale logistik fodaftryk," siger Søren Skou, der er adm. direktør i A.P. Møller - Mærsk. 

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Igennem hele 2021 fortsatte Mærsk med at styrke sin Logistics & Services-forretning. Seks virksomheder blev erhvervet inden for luft, e-handel, lager og fulfillment, såvel som 85 nye lagre åbnede, hvilket forbedrede kapaciteterne på tværs af produktporteføljen. 

Læs også: Mærsks næste opkøb: amerikanske Pilot Freight Services

Inden for Ocean steg fortjenesten betydeligt med en omsætning på 48,2 milliarder dollars i 2021 sammenlignet med 29,2 milliarder dollars tidligere år, hvilket er drevet af høje fragtrater som følge af den igangværende indvirkning fra pandemien, der har resulteret i forstyrrelser i de globale forsyningskæder.

For at øge forudsigeligheden og pålideligheden blev kapaciteten øget både for udstyr og fartøjer, og der blev gjort en betydelig indsats for at prioritere aftalte mængder, idet langsigtede kontrakter nu udgør 65 procent af Mærsks forretning i modsætning til 50 procent for et år siden. 

I løbet af året voksede brugen af digitale løsninger og tjenester betydeligt, idet omsætningen på Maersk.com nåede 38 milliarder dollars. Trafikken steg 15 procent og bookinger via mobilapp steg også mere end 15 gange.  

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere