2 måder du som produktionsvirksomhed vil mærke Brexit

Forskellige reguleringsordninger, nye afgifter og ekstra papirarbejde. Brexit bliver en omvæltning for alle led af produktionens forsyningskæde – på begge sider af Den Engelske Kanal. Her er de mest markante forandringer du, som handler med briterne, vil møde.

Brexit falder oveni forsinkelser ved den britiske grænser grundt en ny COVID-19-bølge. Arkivfoto..

07.01.2021

SCM.dk

Efter mange års forhandlinger trådte Storbritannien endeligt ud af EU, da vi trådte ind i det nye år. I sidste sekund fik de to parter vedtaget en handelsaftale, så mængden af nye afgifter i høj grad begrænses. Men det betyder ikke, at Brexit kommer til at gå ubemærket hen i erhvervslivet. Sammenfaldet med endnu en bølge af corona-virussen kan betyde forsinkelser, yderligere udgifter og andre problemer for danske virksomheder.

Pressede grænseovergange

En ny mutation af COVID-19, der er over 50 procent mere smitsom end den gamle, blev opdaget i Storbritannien før jul. Det har lukket grænserne til Europa for alle, der opholder sig i landet – medmindre man kan vise en negativ test. Det har givet forsinkelser ved grænserne, som nu bliver forstærket af, at EU fra dag et kræver korrekte papirer og deklarationer af transportører. Briterne har indført en overgangsperiode på seks måneder til tilvænning.

Læs også: Toldstyrelsen hjælper virksomheder forud for Brexit

Mens forsinkelser formentlig kun er forstyrrelser på kort sigt, vil der fortsat være flere udgifter forbundet med at krydse grænsen. En udgift eksperter forventer, at logistikvirksomheder sender videre til producenter. Det skriver advokatfirmaet Pinsent Mason i en analyse.

Indblik i hele forsyningskæden

Selvom Storbritannien skubbede på efter det, gik EU ikke med til at Storbritannien godkendelse af produkter til salg i eget land også skal gælde i EU. Det betyder, at for alle virksomheder vil der gælde to sæt reguleringsordninger. Det vil kræve et tæt samarbejde med sin forsyningskæde at sikre at sine produkter også fremadrettet lever op til begges krav.

Ligeledes vil det kræve et tæt samarbejde at sikre hvor samtlige komponenter til ens produkter kommer fra. Aftalen om afgiftsfri handel på tværs af EU og Storbritannien gælder nemlig ikke for produkter, der er importeret fra et tredje land.

Læs også: Britiske virksomheder er allerede presset grundet covid-19 – nu skal de også forberede sig til Brexit

Det vil kræve et kritisk blik på en ofte kompleks forsyningskæde, hvis man vil undgå at blive fanget i pålagte afgifter. Eksempelvis kræves der at 55 procent af benzin- og dieselbiler kommer fra enten EU eller Storbritannien, hvis ikke de skal pålægges afgifter.

Kilde: Pinsent Mason 

- KCP

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

Geopolitisk uro får skandinaviske forbrugere til at vælge lokalt

25.03.2025SCM.dk

Ny afsløring understreger migrantarbejderes udsatte position på arbejdsmarkedet

25.03.2025SCM.dk

Ingen er 100 % fri for risikoen for tvangsarbejde dybt nede i forsyningskæden

18.03.2025SCM.dk

Trængsel i havne forsinker forsyninger

11.03.2025SCM.dk

Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til

03.03.2025Descartes

Sponseret

CBAM og frihandelsaftaler – dette er vigtigt at vide

27.02.2025SCM.dk

Året grønne indkøber i 2024 har miljømærkede indkøb som en høj prioritet

18.02.2025SCM.dk

Forsyningsforstyrrelser er indkøbslederens hovedpine nummer 1

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle