2 måder du som produktionsvirksomhed vil mærke Brexit
Forskellige reguleringsordninger, nye afgifter og ekstra papirarbejde. Brexit bliver en omvæltning for alle led af produktionens forsyningskæde – på begge sider af Den Engelske Kanal. Her er de mest markante forandringer du, som handler med briterne, vil møde.
Efter mange års forhandlinger trådte Storbritannien endeligt ud af EU, da vi trådte ind i det nye år. I sidste sekund fik de to parter vedtaget en handelsaftale, så mængden af nye afgifter i høj grad begrænses. Men det betyder ikke, at Brexit kommer til at gå ubemærket hen i erhvervslivet. Sammenfaldet med endnu en bølge af corona-virussen kan betyde forsinkelser, yderligere udgifter og andre problemer for danske virksomheder.
Pressede grænseovergange
En ny mutation af COVID-19, der er over 50 procent mere smitsom end den gamle, blev opdaget i Storbritannien før jul. Det har lukket grænserne til Europa for alle, der opholder sig i landet – medmindre man kan vise en negativ test. Det har givet forsinkelser ved grænserne, som nu bliver forstærket af, at EU fra dag et kræver korrekte papirer og deklarationer af transportører. Briterne har indført en overgangsperiode på seks måneder til tilvænning.
Læs også: Toldstyrelsen hjælper virksomheder forud for Brexit
Mens forsinkelser formentlig kun er forstyrrelser på kort sigt, vil der fortsat være flere udgifter forbundet med at krydse grænsen. En udgift eksperter forventer, at logistikvirksomheder sender videre til producenter. Det skriver advokatfirmaet Pinsent Mason i en analyse.
Indblik i hele forsyningskæden
Selvom Storbritannien skubbede på efter det, gik EU ikke med til at Storbritannien godkendelse af produkter til salg i eget land også skal gælde i EU. Det betyder, at for alle virksomheder vil der gælde to sæt reguleringsordninger. Det vil kræve et tæt samarbejde med sin forsyningskæde at sikre at sine produkter også fremadrettet lever op til begges krav.
Ligeledes vil det kræve et tæt samarbejde at sikre hvor samtlige komponenter til ens produkter kommer fra. Aftalen om afgiftsfri handel på tværs af EU og Storbritannien gælder nemlig ikke for produkter, der er importeret fra et tredje land.
Det vil kræve et kritisk blik på en ofte kompleks forsyningskæde, hvis man vil undgå at blive fanget i pålagte afgifter. Eksempelvis kræves der at 55 procent af benzin- og dieselbiler kommer fra enten EU eller Storbritannien, hvis ikke de skal pålægges afgifter.
Kilde: Pinsent Mason
- KCP