110.000 pakker sorteres på en time

På UPS’ europæiske knudepunkt i Køln sorteres hver nat flere hundrede tusinde pakker og forsendelser fra hele verden. Størstedelen af de 38 fly, som lander her i døgnet, skaber en hektisk aktivitet omkring midnat i det gigantiske sorteringsanlæg.

21.07.2008

SCM.dk

Af Stig Boesgaard, Køln
Lyden af jetmotorer dominerer nattens lyde. Klokken er 23.30. I luftrummet over os venter en Boeing 767 på landingstilladelse fra lufthavnens kontrolrum. Den karakteristiske mørkebrune halefinne afslører med det samme, at der er tale om en af de faste flyruter, som lufthavnen i Køln betjener hver nat.
Rutineret sætter kaptajnen de store landingshjul ned på landingsbanen. Men i stedet for at rulle hen til en af passagerterminalerne, tager maskinen plads ved siden af en hel række andre maskiner i forskellige størrelser – alle med samme farver og det genkendelige logo med tre bogstaver – UPS. Maskinerne holder ved to lidt afsidesliggende store bygninger, som allerede summer af aktivitet. Både ude og indenfor. Rundt om maskinerne vrimler det med små trucks og store blanke pakkecontainere. Faktisk er hele lufthavnsarealet omkring UPS-terminalen fyldt med vogne og personale omkring midnat.
Her ankommer UPS-forsendelser fra hele verden, med faste flyruter til Asien, Øst-Europa, USA og store lufthavne i alle de europæiske lande. Med et netværk af såkaldte feeder-linjer samles hver dag forsendelser overalt i Europa, som bliver flettet sammen med forsendelser fra store ruter fra andre UPS-knudepunkter.

Knudepunkt i et stort netværk
Siden 1986 har Køln/Bonn-lufthavnen fungeret som knudepunkt – kaldet en ”hub” – for UPS, der valgte at placere et europæisk center her. Lufthavnen ligger centralt i Europa og binder erhvervslivet i Tyskland og Europa sammen. Området tilbyder samtidig en god infrastruktur med gode vejforbindelser til både virksomheder i nærområdet og fjerne destinationer. Samtidig giver lufthavnen mulighed for at have selv meget store fly til at lande og lette døgnet rundt på meget lange baner.
Det var derfor også her i Køln, at UPS valgte at bygge et nyt stort fuldautomatisk sorteringsanlæg, som åbnede i starten af 2006. Anlægget har løbende udvidet kapaciteten, og der kan sorteres omkring 110.000 forsendelser i timen. Det kan dog udvides indenfor den nuværende bygning på 75.500 kvadratmeter til hele 165.000 forsendelser. Det gamle anlæg havde en kapacitet på ”kun” 60.000 forsendelser og var efterhånden omkring 20 år gammelt.
Det store sorteringsanlæg er delt op i tre sorteringslinjer med små, normale og såkaldte irregulære pakker. Alle forsendelserne tages ud af de blanke containere og lægges på det 30 kilometer lange transportbånd. Systemet skanner løbende forsendelserne, og i et kontrolrum på fjerde sal holder omkring 30 teknikere løbende øje med hele systemet. På tre og en halv time sorteres alle forsendelserne tilbage til de korrekte ruter.
Foran os udspilles en symfoni, hvor noderne ligger i det elektroniske system, allerede når en forsendelse afleveres i for eksempel Hong Kong. På skærmene i kontrolrummet vises alle forsendelserne som lange koder og ID-, der identificerer hver enkelt pakke. Teknikerne kan løbende omdirigere det flow, der er i systemet, fordi man allerede kender den station i systemet, pakken skal til for at ende på det rigtige fly.
Forsendelserne glider forbi, under, over og bag os. Hele bygningen er en stor veltrimmet maskine, som kan justeres og tilpasses løbende. Der er god plads på hver etage, vi passerer. Bygningen rummer nemlig plads til at øge kapaciteten yderligere. Der skal bare tilføjes nogle flere kilometer transportbånd.
Det fuldautomatiske anlæg giver UPS mulighed for at klare den ekstreme spidsbelastning, som anlægget har hver nat, hvor forsendelser fra de 38 fly sorteres indenfor nogle timer, så flyene kan returnere til deres ruter. Yderligere henter 20 store lastbiler forsendelser fra ”nærområdet”, som dækker en radius op til 500 kilometer omkring Køln. Alle ruterne er minutiøst planlagt, så forsendelserne kan nå frem til de omdelingsruter, der ligger i henholdsvis USA og i Europa.

En amerikansk global kurervirksomhed
Den brune varevogn, som kører rundt i gaderne i USA, er blevet et varetegn – et brand – som også har fået fodfæste i Europa. Men da virksomheden valgte at etablere sig i Tyskland i 1976, var der udelukkende tale om en business-to-business-løsning, som især tog afsæt i den voksende tyske økonomi og et behov for service i det voksende erhvervsliv.
UPS etablerede sig med 211 medarbejdere og 120 køretøjer, der flyttede omkring tusinde pakker dagligt mellem 67 kunder. Helt op i 80’erne var der fokus på opsamling og levering indenfor landegrænserne – det var simpelthen for vanskeligt at føre varer ind og ud af landene i Europa. Det europæiske fællesskab - EF – skabte forventninger om, at der var plads til stor vækst indenfor kurervirksomheden UPS.
I perioden 1987-1995 opkøbte selskabet derfor omkring 16 virksomheder i forskellige lande, hvilket lagde grunden til et europæisk netværk. Et netværk, som dog først i 1996 fik et egentlig navn. I september 1996 lancerede UPS Europe’s New Delivery System. Der var tale om et ensartet produktudbud med løsninger, som rakte over grænserne i Europa. Samtidig inkluderede UPS et omfattende netværk af flyruter ind og ud af Europa. Et system, som stadig i dag giver kunder muligheden for at vælge særlige ekspres-produkter, der giver garanti for en levering indenfor faste klokkeslæt i zoner over hele kloden.
I dag er der ansat omkring 40.000 mennesker i UPS’ europæiske organisation. Selskabet har 8.000 køretøjer på vejene og mere end 35 fly i luften hver dag i Europa. I 2007 kom 62 % af omsætningen fra indenrigsforsendelser i USA. 21 % - 10,3 milliarder - af den samlede omsætning er internationale forsendelser, mens 17 % kommer fra kunder indenfor områderne Supply Chain og fragt. Hvis man deler de internationale forsendelser op i tre områder; Asien, de amerikanske kontinenter og Europa, så udgør Europa hele 50 % denne omsætning.

Tillid er afgørende
Klokken har passeret 02.00. Vi står i behørig sikkerhedsafstand fra en Boeing 767, som fodres med blanke fyldte containere. Chefen for public relations i UPS Europa, Carsten Helsson, smiler. Han mener, at en stor del af virksomhedens succes bygger på medarbejdernes korpsånd. Der er et tilhørsforhold, som er helt unikt for UPS. Selv om mange af medarbejderne starter i virksomheden som studerende i sorteringen om natten, finder man mange medarbejdere, som har arbejdet i selskabet i mange år – og er stolte af det.
”Det kommer også til udtryk overfor vores kunder. Og kundeforholdet begynder helt ude i det yderste led. Der, hvor vi henter og afleverer pakkerne – ansigt til ansigt. Det er der, at man skaber den tillid, som er afgørende for succes. Produkterne skal være nemme at bruge, og kunderne forlanger kvalitet. De skal have tillid til vores produkt og kunne stole på et troværdigt ”brand””, siger han med en overbevisende stolthed i stemmen, mens han tilfreds skuer ud over de ti fly foran os, som er ved at blive losset med containere fra sorteringsanlægget.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

25.04.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Bæredygtighed og intralogistik

25.04.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

Øg sikkerheden med LED-projektorer – når traditionel skiltning ikke rækker

25.04.2025Combilift

Sponseret

Accelerating Speed, Enhancing Quality, and Delivering on Savings: Pasquill Redhill’s Strategic Investment in the Future

25.04.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

25.04.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Effektiv lagerlogistik og materialehåndtering – sådan gør du!

25.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Zebra MC3400 og MC3450 Android håndterminaler

25.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

En verden til forskel for din produktkvalitet og effektivitet

25.04.2025SCM.dk

Energiforsyningens rolle i intralogistik er overset

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle