10 tiltag skal gøre transport i EU mere robust
Europa Kommissionen har mandag vedtaget en beredskabsplan for transport, som skal øge modstandsdygtigheden i EU's transportsektor i krisetider.
En ny beredskabsplan vedtaget af Europa Kommissionen bygger på erfaringer fra covid-19-pandemien og tager også højde for de udfordringer, EU's transportsektor har haft siden Ukraine krigens start.
Begge kriser har haft en alvorlig indvirkning på transporten af varer, personer og transportsektorens modstandsdygtighed. Den forbedrede koordinering mellem medlemsstaterne var afgørende for EU's reaktion på disse udfordringer.
Der er tale om en 10 punkts plan med blandt andet tilpasning af EU-lovgivningen på transportområdet til krisesituationer, passende støtte til transportsektoren, sikring af fri bevægelighed over grænser, udveksling af oplysninger og koordinering af transportpolitikken.
Nordic Logistics Association (NLA) anser planen for en nødvendighed:
”NLA mener, at det er helt afgørende med europæiske løsninger, når der opstår kriser, som udfordrer transporterhvervet. Her er en beredskabsplan et godt og nødvendigt værktøj, nu når man har pandemien i frisk erindring”, udtaler direktør for NLA Torsten Laksafoss Holbek.
Læs også: Tidlige corona-tiltag holdt hjulene i gang hos DACHSER
NLA-direktøren opstiller dog den betingelse, at man ikke giver køb på for eksemepl EU-vejpakkens elementer, før myndighederne nøje har vurderet alvoren og nødvendigheden imod de rettigheder og pligter, der er fastlagt for vejtransportmarkedets fair og ensartede funktion:
”Man kan frygte, at visse lande og virksomheder bruger situationen til for eksempel at påberåbe omgåelse af krav, som vi så under corona-epidemien. Her oplevede vi også lande, der indførte midlertidige undtagelser fra køre- og hviletidsbestemmelserne. Der må vi blot sige, at den generelle situation så skal være langt, langt mere i nærheden af ren force majeure, end tilfældet var under Corona epidemien – eller for den sags skyld er i dag” fortsætter han.
- KCP