Ørsted og Solar indgår 8-årig aftale

Energiselskabet Ørsted og grossisten Solar udvider samarbejdet inden for lager og logistikydelser med en otteårig aftale, der øger fleksibiliteten i Ørsteds sourcing-setup.

Aftalen med Solar øge fleksibiliteten i Ørsteds sourcing-setup, herunder i driften af elnettet i Radius Elnets forsyningsområde i Københavnsområdet. Foto: Ørsted.

14.09.2018

SCM.dk

Konkurrenceevne og effektivitet er omdrejningspunktet for den otteårige aftale omkring varer til drift og projekter samt lager og logistikydelser, som energiselskabet Ørsted har indgået med sourcing- og servicevirksomheden Solar.

Ifølge Ørsted skal aftalen øge fleksibiliteten i selskabets sourcing-setup, herunder i driften af elnettet i Radius Elnets forsyningsområde i Københavnsområdet, Nordsjælland og på dele af Midtsjælland. Solar varetager en øget andel af indkøb, lagerstyring og det logistiske setup relateret til drifts- og projektfunktioner i Ørsted.

Læs også: PostNord og Zalando forlænger logistikaftale med tre år

Aftalen styrker driftseffektiviteten i forsyningsvirksomheden, forklarer Senior Vice President i Ørsted og næstformand i Radius, Anders Vikkelsø.

”Solar har leveret en samlet løsning, med en fleksibilitet, der frigør ressourcer hos os og vores eksterne entreprenører, da vi nu kan få leveret materialer både via Solars webshop og distributionssystem til et vilkårligt site, og til vores egne lokale lagre, hvor Solar også kan støtte med opgaver som f.eks. lageropfyldning”, siger Anders Vikkelsø og fortsætter:

”Aftalen dækker en langt større mængde materialer end tidligere og en række logistikservices, som understøtter vores evne til at levere hurtigt og præcist til alle funktioner i Ørsted. Det er afgørende både for vores resultater på kort sigt og for den langsigtede konkurrenceevne.”

Specialisering og fokus
Historisk set har Ørsted håndteret næsten al indkøb og logistik selv, men fremadrettet ønsker man mere fleksibilitet i håndteringen af materialer. Specialisering og fokus er nøgleord i omstillingen, og derfor har Ørsted overladt leverancer til sites til Solar for en stor del af materialerne, da Solar har speciale i netop det, forklarer Leif Skjoldborg Hansen, der er ansvarlig for aftalen med Solar.

Som eksempel peger han én af aftalens indbyggede serviceaftaler; Solars Fastbox-koncept.

”F.eks. skulle Radius’ entreprenører altid til et centrallager i Ballerup for at hente manglende materiel, mens de i dag kan bestille via en app, og få leveret materiel og værktøj direkte på sitet inden for 60 minutter”, siger han.

Læs også: Fokus på totalomkostninger giver knivskarp logistik hos Selektro

Solar har siden 2012 ekspanderet i forsyningssektoreren, og kan foruden Ørsted også skrive Fibia og NRGi på kundelisten.

”Der er et stort potentiale for virksomhederne i sektoren. Der er en efterspørgsel på specialdesignede løsninger, der inkluderer det logistiske setup, lagerstyring og et præcist produktsortiment, der kan gøre virksomhederne mere profitable i en tid med stort fokus på omkostninger. Og det er dét, vi kan,” siger salgsdirektør Ib Fledelius Falkenberg, der er ansvarlig for Solars aktiviteter i forsyningsbranchen.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online