Ørsted og Solar indgår 8-årig aftale
Energiselskabet Ørsted og grossisten Solar udvider samarbejdet inden for lager og logistikydelser med en otteårig aftale, der øger fleksibiliteten i Ørsteds sourcing-setup.
Konkurrenceevne og effektivitet er omdrejningspunktet for den otteårige aftale omkring varer til drift og projekter samt lager og logistikydelser, som energiselskabet Ørsted har indgået med sourcing- og servicevirksomheden Solar.
Ifølge Ørsted skal aftalen øge fleksibiliteten i selskabets sourcing-setup, herunder i driften af elnettet i Radius Elnets forsyningsområde i Københavnsområdet, Nordsjælland og på dele af Midtsjælland. Solar varetager en øget andel af indkøb, lagerstyring og det logistiske setup relateret til drifts- og projektfunktioner i Ørsted.
Læs også: PostNord og Zalando forlænger logistikaftale med tre år
Aftalen styrker driftseffektiviteten i forsyningsvirksomheden, forklarer Senior Vice President i Ørsted og næstformand i Radius, Anders Vikkelsø.
”Solar har leveret en samlet løsning, med en fleksibilitet, der frigør ressourcer hos os og vores eksterne entreprenører, da vi nu kan få leveret materialer både via Solars webshop og distributionssystem til et vilkårligt site, og til vores egne lokale lagre, hvor Solar også kan støtte med opgaver som f.eks. lageropfyldning”, siger Anders Vikkelsø og fortsætter:
”Aftalen dækker en langt større mængde materialer end tidligere og en række logistikservices, som understøtter vores evne til at levere hurtigt og præcist til alle funktioner i Ørsted. Det er afgørende både for vores resultater på kort sigt og for den langsigtede konkurrenceevne.”
Specialisering og fokus
Historisk set har Ørsted håndteret næsten al indkøb og logistik selv, men fremadrettet ønsker man mere fleksibilitet i håndteringen af materialer. Specialisering og fokus er nøgleord i omstillingen, og derfor har Ørsted overladt leverancer til sites til Solar for en stor del af materialerne, da Solar har speciale i netop det, forklarer Leif Skjoldborg Hansen, der er ansvarlig for aftalen med Solar.
Som eksempel peger han én af aftalens indbyggede serviceaftaler; Solars Fastbox-koncept.
”F.eks. skulle Radius’ entreprenører altid til et centrallager i Ballerup for at hente manglende materiel, mens de i dag kan bestille via en app, og få leveret materiel og værktøj direkte på sitet inden for 60 minutter”, siger han.
Læs også: Fokus på totalomkostninger giver knivskarp logistik hos Selektro
Solar har siden 2012 ekspanderet i forsyningssektoreren, og kan foruden Ørsted også skrive Fibia og NRGi på kundelisten.
”Der er et stort potentiale for virksomhederne i sektoren. Der er en efterspørgsel på specialdesignede løsninger, der inkluderer det logistiske setup, lagerstyring og et præcist produktsortiment, der kan gøre virksomhederne mere profitable i en tid med stort fokus på omkostninger. Og det er dét, vi kan,” siger salgsdirektør Ib Fledelius Falkenberg, der er ansvarlig for Solars aktiviteter i forsyningsbranchen.
-AK