Ørsted og DSV tester fragtdroner i Kattegat
For at afprøve droneteknologines anvendelighed for større afstande, forsøger Ørsted og DSV sig nu med transport af reservedele og værktøj ved hjælp af netop droner ved Anholt Havvindmøllepark.
Hos både energiselskabet Ørsted såvel som transport- og logistikvirksomheden DSV leder man efter nye løsninger, der både kan optimere sine processer samtidig med at det bidrager positivt til, at virksomhedernes klimaaftryk mindskes. Derfor går de nu sammen om at teste perspektiverne i droneteknologi.
Helt konkret skal dronerne i forsøget fragte reservedele og værktøj rundt i Kattegat og Ørsteds havvindmøllepark ved Anholt.
Havvindmølleparker er generelt placeret langt fra kysten, og transport af de teknikere, der servicerer møllerne, og reservedele dertil foregår normalt med skib. Teknikerne medbringer værktøj og de gængse sliddele, der ofte benyttes i vindmøllen, men er der brug for specielle reservedele, er det nødvendigt at hente dem i land. Dette er både omkostningstungt og tidskrævende, og reparationen sker derfor typisk først den efterfølgende dag.
Fragtdroner vil som et alternativ kunne tilbyde logistik af især mindre reservedele, hvilket vil kunne bidrage til en langt hurtigere genstart af vindmøllen.
Læs også: Første droner transporterer medicin på tværs af Grønland
”Ved hurtigt og effektivt at kunne bringe manglende reservedele ud i forbindelse med reparationer kan nedetiden på en vindmølle reduceres og dermed øges produktionen af grøn energi. Samtidig mindskes behovet for transport via skibe, hvilket medfører, at CO2-udledningen i forbindelse med driften af havvindmølleparker mindskes”, siger Klaus Baggesen Hilger, der er Head of Operations Digital & Innovation i Ørsted.
I starten vil dronerne flyve ud til den offshore transformerstation, men håber hos Klaus Baggesen Hilger går på, at de i fremtiden vil kunne flyve helt til vindmøllerne på egen hånd. Hvis dronerne i løbet af forsøget to ugers levetid har succes med den første opgave, kan Ørsted og DSV arbejde på at gå skridtet længere.
”I DSV arbejder vi hele tiden på at skabe optimale forsyningskæder for vores kunder, og derfor er det oplagt for os at samarbejde med Ørsted om at optimere deres forsyningskæde fra kyst til havvindmølleparker. Det er hurtigt, omkostningseffektivt og grønt, så vi ser frem til at gennemføre forsøgene”, siger Peter Matthiesen, som er Head of Innovation & Digital Products i DSV.
- KCP