Øg konkurrenceevnen ved at udnytte din stamdata

Hvis du har styr på dine data, er der næsten ingen grænser for, hvad det sætter dig i stand til rent forretningsmæssigt, mener partner Kjell Wittmaack fra konsulenthuset Platon, der beskæftiger sig med Information Management.

26.11.2012

SCM.dk

Foto: Platon Danmark. .

Hvorfor er MDM (Master Data Management) vigtigt?
Hvis du bruger fem minutter på at fortælle mig, hvad din virksomhed laver, så skal jeg fortælle dig, hvad dine vigtigste Master Data er. Så grundlæggende er Master Data i enhver virksomhed.

Derfor er der en ofte overset sammenhæng imellem de ambitioner, en direktion skriver ned i en strategi, og hvad virksomhedens Master Data sætter den i stand til at gøre.

Har du styr på dine data, er der næsten ingen grænser for, hvad det sætter dig i stand til rent forretningsmæssigt. Har du ikke styr på dine Master Data, er det ikke umuligt at skabe ny forretningsværdi, men vejen bliver lang og kostbar. Samtidig vil der være meget klare grænser for, hvad der vil kunne lade sig gøre.

Betyder det så reelt noget, som man kan måle på bundlinjen? En af vores kunder kunne spare 10 millioner euro om året i transportomkostninger, hvis de bare kunne få styr på to felter på deres produktmaster. Og eksemplet står bestemt ikke alene. Når vi træder ind for at hjælpe virksomheder med Master Data-problemstillinger, er det faktisk ikke så vanskeligt at finde frem til en solid business case for at komme i gang med Master Data Management, men det kræver en indsats.

Er MDM ikke så elementært stof, at de fleste virksomheder har 100 procent styr på det?
Ja, det skulle man jo tro, når man tænker på, at Master Data har eksisteret lige så længe, som vi har drevet virksomheder (også længe før vi satte strøm til dem).

I dag er det dog langt fra tilfældet på tværs af både industrier og landegrænser. Hovedproblemet ligger i, at Master Data reelt deles på tværs af en virksomheds værdikæde, men ikke styres som sådan. At ændre dette er faktisk overraskende vanskeligt, men det kan lade sig gøre.

Hvilke værdier skaber MDM?
Værdien kommer ikke fra master-dataene selv, den kommer fra, hvad man gør med dem. Det er der faktisk overraskende mange, der overser. Gennem udnyttelse af Master Data er det muligt at skabe nye forretningsmodeller og øge virksomhedens konkurrenceevne gennem innovation, effektivitet, fleksibilitet og den helt rigtige kundeoplevelse.

Når det er sagt, skal den enkelte virksomhed forholde sig konkret til, hvad Master Data kan gøre, for den må ikke havne i at investere i MDM, fordi det bare virkede som en god idé.

Det fantastiske ved Master Data er, at er du blandt dem, der evner at styre og udnytte det rigtigt, vil du have en fordel, som konkurrenterne formentlig vil have meget svært ved at efterligne. Og det er jo som bekendt guld værd.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

19.11.2024SCM.dk

Indspark: I praksis er AI langt fra de sci-fi-scenarier, der dominerer mediebilledet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online