Øg konkurrenceevnen ved at udnytte din stamdata
Hvis du har styr på dine data, er der næsten ingen grænser for, hvad det sætter dig i stand til rent forretningsmæssigt, mener partner Kjell Wittmaack fra konsulenthuset Platon, der beskæftiger sig med Information Management.
Hvorfor er MDM (Master Data Management) vigtigt?
Hvis du bruger fem minutter på at fortælle mig, hvad din virksomhed laver, så skal jeg fortælle dig, hvad dine vigtigste Master Data er. Så grundlæggende er Master Data i enhver virksomhed.
Derfor er der en ofte overset sammenhæng imellem de ambitioner, en direktion skriver ned i en strategi, og hvad virksomhedens Master Data sætter den i stand til at gøre.
Har du styr på dine data, er der næsten ingen grænser for, hvad det sætter dig i stand til rent forretningsmæssigt. Har du ikke styr på dine Master Data, er det ikke umuligt at skabe ny forretningsværdi, men vejen bliver lang og kostbar. Samtidig vil der være meget klare grænser for, hvad der vil kunne lade sig gøre.
Betyder det så reelt noget, som man kan måle på bundlinjen? En af vores kunder kunne spare 10 millioner euro om året i transportomkostninger, hvis de bare kunne få styr på to felter på deres produktmaster. Og eksemplet står bestemt ikke alene. Når vi træder ind for at hjælpe virksomheder med Master Data-problemstillinger, er det faktisk ikke så vanskeligt at finde frem til en solid business case for at komme i gang med Master Data Management, men det kræver en indsats.
Er MDM ikke så elementært stof, at de fleste virksomheder har 100 procent styr på det?
Ja, det skulle man jo tro, når man tænker på, at Master Data har eksisteret lige så længe, som vi har drevet virksomheder (også længe før vi satte strøm til dem).
I dag er det dog langt fra tilfældet på tværs af både industrier og landegrænser. Hovedproblemet ligger i, at Master Data reelt deles på tværs af en virksomheds værdikæde, men ikke styres som sådan. At ændre dette er faktisk overraskende vanskeligt, men det kan lade sig gøre.
Hvilke værdier skaber MDM?
Værdien kommer ikke fra master-dataene selv, den kommer fra, hvad man gør med dem. Det er der faktisk overraskende mange, der overser. Gennem udnyttelse af Master Data er det muligt at skabe nye forretningsmodeller og øge virksomhedens konkurrenceevne gennem innovation, effektivitet, fleksibilitet og den helt rigtige kundeoplevelse.
Når det er sagt, skal den enkelte virksomhed forholde sig konkret til, hvad Master Data kan gøre, for den må ikke havne i at investere i MDM, fordi det bare virkede som en god idé.
Det fantastiske ved Master Data er, at er du blandt dem, der evner at styre og udnytte det rigtigt, vil du have en fordel, som konkurrenterne formentlig vil have meget svært ved at efterligne. Og det er jo som bekendt guld værd.