Vi skal bryde nogle barrierer ned
De logistiske udfordringer, Toyota Material Handling beskæftiger sig med i Danmark drejer sig ikke så meget om virksomhedens egne, som om andres. Blandt andet vil man gerne sælge nogle AGVer, og det er ikke altid lige nemt, fortæller adm. direktør, Troels Christensen.
Hos Toyota Material Handling er logistik og udfordringer to overordentligt velkendte størrelser. Men modsat de interne overvejelser, der som regel finder vej til disse spalter, så handler det her mere om andre virksomheders løsninger og metoder, når det kommer til materiel og transport.
Et af de centrale forretningsområder for Toyota Material Handling er salg af AGVer (Automated Guided Vehicles) til det danske marked, og selvom der er rigeligt med parametre, der taler for en investering, så er der alligevel også modstand rundt omkring. Det forklarer adm. direktør, Troels Christensen.
Potentialet i det her marked er rigtig stort, og det er i hurtig vækst. Vi regner med at der er plads til 5000 enheder i Danmark mod de nuværende ca. 250, og business casen på en AGV er helt sikkert også god. En relativt kort tilbagebetalingstid på tre til fire år, øget produktivitet, driftssikkerhed og en efterhånden moden teknologi gør det her til en mulighed, som langt flere virksomheder burde benytte sig af, siger han og fortsætter:
Utryghed ved perspektiverne
Men der er stadig rimelig få virksomheder, der tager skridtet og investerer, og det kan vi se flere grunde til. Selvom teknologien er ny, så er den som nævnt også ganske moden og velgennemprøvet herhjemme, hvor flere store dagligvareleverandører og produktionsvirksomheder har taget den til sig og arbejdet med den i efterhånden en del år. Alligevel er der mange, især mindre virksomheder, der er utrygge ved perspektiverne, forklarer Troels Christensen.
Denne utryghed har mange forskellige kilder, der kan variere meget fra virksomhed til virksomhed. Grundlæggende handler det egentlig ikke så meget om størrelsen på det enkelte firma, men mere om flowet i dets supply chain, og om indstillingen i ledelsen.
Om Troels Christensen
Uddannelse:
Maskiningeniør, Århus 1995
Bachelor i økonomi/ledelse
Coaching
Erhvervskarriere:
Toyota Material Handling siden 2004, i forskellige jobs inden for service og eftermarked.
Siden august 2015 Adm. Direktør i virksomheden.
Bestyrelsesmedlem i brancheforeningen af Truckfabrikanter (IFAG)
Fritid:
Familie og motorcykel
Det kan være rigtig tungt, når tankegangen omkring automation slet ikke er tilstede, hvilket vi oplever fra tid til anden. I de tilfælde rejser der sig nogle barrierer af angst for de her maskiner. En traditionel industrirobot er ofte stationær og afskærmet fra det normale personale, men en AGV bevæger sig jo rundt, og det giver noget utryghed i forhold til interaktion og sikkerhed for medarbejderne, siger Troels Christensen.
Det menneskelige aspekt
Han understreger i den forbindelse, at netop den fysiske sikkerhed og minimeringen af menneskelige fejl ellers er et af de vigtigste salgspunkter for en AGV-løsning. Ikke desto mindre er netop det menneskelige aspekt, som altid er en kompleks størrelse at adressere, et af de faste punkter i det opsøgende arbejde, når nye virksomheder skal have mulighederne forklaret.
En AGV fjerner jo den menneskelige faktor på godt og ondt, kan du sige. I specielt mindre og måske familieejede virksomheder kan det sagtens være svært at skille sig af med den eller de medarbejdere, der bliver til overs ved sådan en investering. Men det er nødvendigt for en god ROI, og det kan godt medføre noget intern modstand i virksomheden. Derfor handler vores udfordring i den forbindelse meget om kommunikationen omkring business casen, og om at have et setup, der kan håndtere de her situationer, fx gennem grundige demonstrationer, både hos os selv og hjemme hos virksomheden. På den måde er det en lidt anden type salgsproces end ved vores andre produkter, slutter Troels Christensen.