”Vi skal bryde nogle barrierer ned”

De logistiske udfordringer, Toyota Material Handling beskæftiger sig med i Danmark drejer sig ikke så meget om virksomhedens egne, som om andres. Blandt andet vil man gerne sælge nogle AGV’er, og det er ikke altid lige nemt, fortæller adm. direktør, Troels Christensen.

18.07.2016

SCM.dk

AGV’er er en moden teknologi gør det her til en mulighed, som langt flere virksomheder burde benytte sig af, mener adm. direktør i Toyota Material Handling, Troels Christensen..

Hos Toyota Material Handling er logistik og udfordringer to overordentligt velkendte størrelser. Men modsat de interne overvejelser, der som regel finder vej til disse spalter, så handler det her mere om andre virksomheders løsninger og metoder, når det kommer til materiel og transport.

Et af de centrale forretningsområder for Toyota Material Handling er salg af AGV’er (Automated Guided Vehicles) til det danske marked, og selvom der er rigeligt med parametre, der taler for en investering, så er der alligevel også modstand rundt omkring. Det forklarer adm. direktør, Troels Christensen.

”Potentialet i det her marked er rigtig stort, og det er i hurtig vækst. Vi regner med at der er plads til 5000 enheder i Danmark mod de nuværende ca. 250, og business casen på en AGV er helt sikkert også god. En relativt kort tilbagebetalingstid på tre til fire år, øget produktivitet, driftssikkerhed og en efterhånden moden teknologi gør det her til en mulighed, som langt flere virksomheder burde benytte sig af”, siger han og fortsætter:

Utryghed ved perspektiverne
”Men der er stadig rimelig få virksomheder, der tager skridtet og investerer, og det kan vi se flere grunde til. Selvom teknologien er ny, så er den som nævnt også ganske moden og velgennemprøvet herhjemme, hvor flere store dagligvareleverandører og produktionsvirksomheder har taget den til sig og arbejdet med den i efterhånden en del år. Alligevel er der mange, især mindre virksomheder, der er utrygge ved perspektiverne”, forklarer Troels Christensen.

Denne utryghed har mange forskellige kilder, der kan variere meget fra virksomhed til virksomhed. Grundlæggende handler det egentlig ikke så meget om størrelsen på det enkelte firma, men mere om flowet i dets supply chain, og om indstillingen i ledelsen.

Om Troels Christensen

Uddannelse:
Maskiningeniør, Århus 1995
Bachelor i økonomi/ledelse
Coaching

Erhvervskarriere:
Toyota Material Handling siden 2004, i forskellige jobs inden for service og eftermarked.
Siden august 2015 Adm. Direktør i virksomheden.
Bestyrelsesmedlem i brancheforeningen af Truckfabrikanter (IFAG)

Fritid:
Familie og motorcykel

”Det kan være rigtig tungt, når tankegangen omkring automation slet ikke er tilstede, hvilket vi oplever fra tid til anden. I de tilfælde rejser der sig nogle barrierer af angst for de her maskiner. En traditionel industrirobot er ofte stationær og afskærmet fra det normale personale, men en AGV bevæger sig jo rundt, og det giver noget utryghed i forhold til interaktion og sikkerhed for medarbejderne”, siger Troels Christensen.

Det menneskelige aspekt
Han understreger i den forbindelse, at netop den fysiske sikkerhed og minimeringen af menneskelige fejl ellers er et af de vigtigste salgspunkter for en AGV-løsning. Ikke desto mindre er netop det menneskelige aspekt, som altid er en kompleks størrelse at adressere, et af de faste punkter i det opsøgende arbejde, når nye virksomheder skal have mulighederne forklaret.

”En AGV fjerner jo den menneskelige faktor – på godt og ondt, kan du sige. I specielt mindre og måske familieejede virksomheder kan det sagtens være svært at skille sig af med den eller de medarbejdere, der bliver ’til overs’ ved sådan en investering. Men det er nødvendigt for en god ROI, og det kan godt medføre noget intern modstand i virksomheden. Derfor handler vores udfordring i den forbindelse meget om kommunikationen omkring business casen, og om at have et setup, der kan håndtere de her situationer, fx gennem grundige demonstrationer, både hos os selv og hjemme hos virksomheden. På den måde er det en lidt anden type salgsproces end ved vores andre produkter”, slutter Troels Christensen.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online