Vær klar til de digitale fænomener

Digitaliseringen påvirker virksomheder på tværs af brancher i stor stil. IFS brugte, i selskab med bl.a. Gartner, flere sessioner på emnet på sidste uges verdenskongres. Det gælder om at have øjnene åbne for at se mulighederne.

Interaktionen mellem mennesket og den kunstige intelligens byder på enorme muligheder og mange udfordringer, som en lang række aktører arbejder intenst med..

09.05.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

”Digital er et fænomen. Det er ikke bare noget du er, det er noget gør hele tiden. Udviklingen giver os nogle helt andre muligheder end vi har haft før på en lang række områder; flere end hvad nogen reelt kan overskue. Derfor er det afgørende at man holder øjnene åbne og er klar til at prøve både sig selv og teknologien ad”.

Sådan sagde managing vice president og researchchef for analysevirksomheden Gartner, Daryl C. Plummer, da han i sidste uge var blandt hovedtalerne ved softwarevirksomheden IFS’ verdenskonference, IFS World Conference, i Atlanta, som SCM.dk ligeledes var en del af.

Foran et talstærkt publikum i konferencens main hall adresserede Daryl Plummer det ’kulturskifte’, som de digitale fremskridt repræsenterer, og hvordan virksomheder i alle brancher og størrelser bør forholde sig til dem for ikke at tabe terræn på et presset verdensmarked.

”Alle de mange teknologier, der er på vej frem – kunstig intelligens, automatisering, machine learning, Internet of Things osv. – har hver især potentialet til at vende også din industri på hovedet inden for en kort årrække. Den disruption er på vej, og hvis man ikke kan se den, så overser man noget! Så disrupt dig selv inden andre gør”, var den klare besked fra Daryl Plummer.

Han pegede på ’syv digitale kæmper’, som virksomheder, der på forskellig vis satser hårdt på at holde sig i frontlinjen på teknologislagmarken, som han formulerede det. Fire amerikanske mastodonter – Amazon, Apple, Facebook og Google – og tre kinesiske sværvægtere – Alibaba, Tencent og Baidu – er aktører, der er værd at følge på ikke alt for lang afstand, pointerede Daryl Plummer.

Kunstig intelligens til hverdagen og fremtiden
En af de teknologier, IFS arbejder indgående med, er kunstig intelligens. Chefen for selskabets udviklingslaboratorium Labs, Bas de Vos, som SCM.dk også har talt med 1 til 1, brugte en session på at berette om potentialet i netop AI og hvordan man arbejder med konceptet.

”AI er et redskab, der kan anvendes til at forbedre en lang række processer, men man skal have et mål med det. Vi ser kunstig intelligens som midlet til det mål, ikke et mål i sig selv. Derfor vil vi heller ikke erstatte mennesker med AI, men derimod frigøre dem til at fokusere på de ting, de er gode til, og som en computer ikke kan”, forklarede han.

Disrupt dig selv inden andre gør

Daryl Plummer, Gartner

På den baggrund bruger hans afdeling – og adskillige andre i IFS’ 1000 mand store R&D-division – en del kræfter på arbejdet med interaktionen mellem menneske og maskine. Ikke mindst stemmestyring, sådan som også flere af de førnævnte digitale kæmper udvikler på, er et område med potentiale.

”Speech only-interaktion er svært at få på plads, og det giver nogle helt nye udfordringer, men de chatbots, der er på vej frem, understøttet af fx machine learning, og indtil videre kan håndtere simpel dialog, vil rykke sig markant i de kommende år”, sagde de Vos og fremhævede en af de brancher, der kan få glæde af de talende tjenester.

”For transportindustrien er der store gevinster at hente i udnyttelsen af kunstig intelligens via chatbotter i det daglige. En vognmand kan optimere ruter for sine chauffører, forhandle priser, indgå aftaler og bestille varer i et helt andet flow og meget hurtigere og mere intuitivt end i dag”, sagde han.

Bas de Vos på scenen i Atlanta for at fortælle om IFS' arbejde med kunstig intelligens. Foto: Anders Kampmann.

Derudover kan den kunstige intelligens også bruges til at se ind i fremtiden – så godt som det nu er muligt. Predictive maintenance og forecasting er ikke nye felter i sig selv, men som så mange andre områder kan disse gøres langt mere præcise med kunstig intelligens i baghånden.

”Med udgangspunkt i eksisterende data kan vi med AI forudse eksempelvis et specifikt varebehov for en kommende periode meget nøjagtigt og planlægge indkøb og lagerstørrelser derefter. Ligeledes kan vi forvente potentielle nedbrud eller fejl i maskiner eller produktionsanlæg og sørge for, at de bliver set efter inden problemet opstår, hvilket sparer tid og ressourcer for alle parter”, forklarede Bas de Vos.

Læs også: IBM og DHL: Kunstig intelligens vil ændre logistikbranchen

En af de virksomheder, der gør netop det, er finske Anticimex, der er blandt verdens største aktører indenfor skadedyrsbekæmpelse. SCM.dk mødte selskabets direktør, Jussi Ylinen, i Atlanta, og hans beretning vil være at finde her på sitet inden længe.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: IFS World Conference

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Forsyningskæden er cybersikkerhedens svageste led

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn