”Vi skal forbedrede os på en usikker fremtid”
Transportorganisationen ITD har nedsat et vækstpanel, som skal klarlægge de udviklingstendenser, der vil få indflydelse på fremtidens vejgodstransport. Der er både digitalisering, automation og ukendte scenarier på dagsordenen, og målet er konkrete anbefalinger, så Danmark ikke falder bagud.
At den teknologiske udvikling kommer til at påvirke transportindustrien – og samfundet som helhed – vil de færreste modsætte sig. Det gælder også for ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, som på vegne af sine knap 800 medlemsvirksomheder gerne vil have et bedre indblik i, hvad fremtiden byder.
Derfor annoncerede organisationens adm. direktør, Carina Christensen, på sidste måneds generalforsamling, at man har nedsat et vækstpanel med nogle af de ’fremmeste eksperter inden for vejgodstransport og logistik’, som det hedder.
Panelets formål er at ”klarlægge de udviklingstendenser, der vil få indflydelse på fremtidens vejgodstransport både nationalt og internationalt frem mod år 2030”. Og det er en presserende opgave, pointerer Carina Christensen, da SCM.dk taler med hende om initiativet.
”Det her er noget, vi har presset på for at få skabt længe, og her i efteråret slap vores tålmodighed op. Udviklingen kommer til at gå stærkere end nogensinde det næste års tid, og vi skal i den grad være beredte”, siger hun.
Vi skal alle sammen være omstillingsparate og se muligheder og ikke trusler i udviklingen
Carina Christensen
Den grønne agenda også vigtig
På den baggrund har ITD samlet det, Carina Christensen kalder ”et godt mix” af folk, der kender transport- og logistikerhvervets mekanismer indefra, og som repræsenterer både ’sælgere og købere’ af transportydelser i Danmark.
Panelet havde sit første møde d. 8. maj, og der er flere dialogmøder i kalenderen henover sommeren. Dagsordenen for møderne er fyldt op af diverse aspekter omkring udviklingen af teknologier, som i større eller mindre grad vil ændre vilkårene for transportbranchen – og det er en del forskellige.
”Vi ved jo, at vi kommer til at mangle arbejdskraft i fremtiden, og her kan teknologien blive en redningskrans, ikke mindst i form at selvkørende lastbiler og alskens robotter. Automation er i det hele taget et af de områder, som kan komme til at rykke sig rigtig hurtigt, så der er det vigtigt at Danmark ikke sakker bagud”, siger Carina Christensen.
Hun nævner kunstig intelligens (AI) og digitalisering af processer omkring logistikken som to af de andre fokusområder for panelet. Og så er der hele den grønne agenda, som bestemt også er med i overvejelserne som noget, industrien skal forholde sig til.
”Hensynet til klimaet og miljøet kommer til at fylde mere og mere. Derfor undrer vi os også over, at transportsektoren ikke har fået plads i regeringens energiudspil, for en grøn profil kan komme til at give konkurrencefordele fremover”, siger Carina Christensen.
Vækstpanelets medlemmer
- Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og formand for transportministerens ekspertgruppe for fremtidens mobilitet
- Ole Thomsen, logistikdirektør i Rema 1000
- Hans Henrik Grøn, logistikdirektør i Siemens Gamesa Renewable Energy
- Nicolaj Boysen, logistikdirektør i Coop
- Martin C. Hansen, direktør i Mover
- Anne E. Jensen, tidligere medlem af Europa-Parlamentet for Venstre
- Michael Henriques, chefkonsulent ved DTU Transport.
ITD’s medlemsvirksomheder er repræsenteret med fire medlemmer:
- Simon Galsgaard fra DSV Road
- Torben Ladegaard fra K.V. Markussen/Fueltransport
- Jørn Kudsk fra Kudsk og Nissum A/S
- Nikolaj Brogaard fra Vognmand Sv. E. Brogaard.
Derudover deltager Jan Stentoft, professor i Supply Chain Management fra SDU, og Instituttet for Fremtidsforskning samt Copenhagen Economics i strategiarbejdet.
Vil fylde i regeringens vækstteam
Netop regeringen etablerede for nylig et nyt vækstteam for handel og logistik, som kan siges i hvert fald delvist at dele dagsorden med ITD’s panel, men det er ikke noget, der bekymrer direktøren.
”Vi ser regeringens team som et supplement til vores. De har et noget bredere fokus, mens vi holder os til vejgods og logistik. Fra vores side vil vi arbejde på at dele informationer og resultater på tværs, og det håber vi selvsagt også vil ske den anden vej; vi vil gøre hvad vi kan, for at fylde mest muligt i regeringspanelet”, understreger den tidligere transportminister.
Hvad resultaterne angår, så håber ITD at man kan melde noget ud i løbet af efteråret. Den præcise tidsramme er ikke på plads, men ifølge Carina Christensen handler det ligeså meget om at få gjort tingene i den rigtige rækkefølge, så man får noget brugbart ud af anstrengelserne.
Læs også: Fremtidens transport: mere asfalt og gang i havnene
”Først skal der være tid at få lavet analyserne og få et overblik, og derefter vil vi komme med et antal anbefalinger til både politikerne og vores medlemmer. Målet er at de skal være så konkrete, som muligt, så de er til at arbejde med for modtagerne”, siger hun og fortsætter:
”Vi prøver også at planlægge med henblik på de ukendte scenarier, som kan opstå, eller de megatrends, vi ikke kan forudse. Derfor handler det også om at forberede vores medlemmer på at fremtiden er usikker, og at de derfor skal være omstillingsparate. Og så skal vi alle sammen se muligheder og ikke trusler i udviklingen”, slutter Carina Christensen.