Danmark skal være digital frontløber i handel og transport
Forbrugerne er i stigende grad online. Det skaber nye udfordringer, men også muligheder for handels- og logistikerhvervet. Derfor nedsætter regeringen et nyt vækstteam for handel og logistik, som skal sikre vækst i disse erhverv.
Vi har i den grad taget e-handlen til os, og forbrugsmønstrene forandrer sig i høj fart. Det giver nye udfordringer, men også muligheder for handels- og logistikerhvervet.
Læs også: Vi vil vokse med online SMV'ere
Det mener regeringen, som derfor nedsætter et nyt vækstteam for handel og logistik. Teamet skal hjælpe med at identificere de barrierer, som de to erhverv oplever, og komme med anbefalinger til, hvordan vi fremover kan sikre vækst inden for handel og transport.
Handelserhvervet står overfor øget international konkurrence, særligt fra store, udenlandske online platforme. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder ikke oplever unødige forhindringer, når de tager udfordringen op og griber de muligheder, som ny teknologi giver, skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.
Men også på logistikområdet bliver danske virksomheder presset af den stigende internationale konkurrence. Derfor mener regeringen, at det er vigtigt, at myndighederne forstår virksomhedernes behov, så regler ikke forhindrer det store vækstpotentiale, som ny teknologi og digitalisering udgør.
En analyse fra World Economic Forum og Accenture (2017) viser, at Danmark kan opnå en gevinst på knap 30 mia. kroner, hvis e-handel udnyttes, oplyser erhvervsministeriet.
Førende i den digtale verden
Det nye initiativ er ifølge erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K) en nødvendighed for ikke at følge med konkurrenterne.
”Danske forbrugere og virksomheder er blandt de mest digitale i verden, men i en verden, hvor forbrugsmønstre ændrer sig markant, er det vigtigt, at vi ikke læner os tilbage. Danmark skal gå forlæns ind i fremtiden og være på forkant med udviklingen for at klare sig internationalt”, siger ministeren.
Derfor er han glad for, at regeringen nu har samlet et hold af frontløbere fra handels- og logistikvirksomheder, der skal komme med anbefalinger til, hvordan Danmark kan styrke sine positioner i disse erhverv.
Også transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen (LA), er godt tilfreds med nedsættelsen af det nye team.
”På transport- og logistikområdet har Danmark længe været førende. Og der sker rigtig meget på området disse år, hvor nye teknologier vinder frem, og innovation skaber grobund for nye forretningsmuligheder. Med det nye vækstteam skal vi sørge for at rammevilkårene bedst kan sikre, at Danmark fortsat kan have en førende position, og at virksomhederne får de bedste betingelser for at imødekomme forbrugernes krav og behov”, siger han.
Vækstteamets medlemmer
Formand:
Michael Løve, adm. direktør, Netto International
Anne Kathrine Steenbjerge, adm. direktør, Ancotrans
Annette Estø, direktør, Fleye ApS
Jens Bjørn Andersen, adm. direktør, DSV Group
John Tønnes, adm. direktør, Lagkagehuset
Martin Christian Hansen, adm. direktør, Mover
Mette Maix, adm. direktør, Flying Tiger Copenhagen
Mikkel Hippe Brun, SVP for APAC, Tradeshift
Stefan Plenge, adm. direktør, Nemlig.com
Thomas Pedersen, adm. direktør, Winefamly
Kilde: Erhvervsministeriet
Formand for vækstteamet for handel og logistik, Michael Løve fra Netto International, ser frem til at sætte skub i væksten.
”Jeg glæder mig til sammen med resten af vækstteamet at påpege mulighederne og komme med løsningsforslag til, hvordan danske rammevilkår kan understøtte vækst i handels- og logistikerhvervet”, fortæller han.
Handel og transport er central for dansk økonomi
Det er ikke kun regeringen, der har armene i vejret over det nye vækstteam. Hos brancheorganisationen Dansk Industri ser man også positivt på, at Danmark skal sætte fart i digitaliseringen af virksomhederne inden for handel og logistik.
”Handel- og transportvirksomhederne er helt centrale for dansk økonomi. De skaber i sig selv vækst og tusindvis af job, og samtidig spiller de en afgørende rolle for resten af dansk erhvervsliv. Det er et godt initiativ, at vi nu får et vækstteam, der kan styrke virksomhederne yderligere”, siger direktør i DI, Tine Roed.
Hun ser ligeledes potentiale i, at et vækstteam fremover kan gøre meget for at understøtte virksomhederne i at gribe ikke mindst de digitale muligheder.
”Det er vigtigt, at virksomhederne får gode muligheder for, at de også i fremtiden kan udnytte digitaliseringens muligheder. Vi har i en tid med stigende handel på nettet mere end nogensinde brug for at styrke vores handels- og transportvirksomheder, så Danmark ligger helt i front”, siger hun.
Læs også: Milliardindustrien blockchain vil snart revolutionere shippingindustrien
Arbejdet påbegyndes i maj og vækstteamet forventer at afgive sine anbefalinger til regeringen i slutningen af oktober 2018.
- JJK