20.03.2018  |  Strategi & ledelse

”Vi vil vokse med online-SMV’erne”

DHL Express’ direktør i Danmark, Atli Einarsson, er kommet godt ind i sin nye organisation. Nu gælder det om at hjælpe de mindre danske onlinebutikker med at vokse. ”Deres succes er vores succes”, som han siger.

Et jobskifte har det med at kaste nye muligheder og ditto udfordringer af sig. Det er bestemt også tilfældet for Atli Einarsson, der i februar 2017 tiltrådte som direktør for DHL Express i Danmark. Den 43-årige islænding kommer med 20 års erfaring fra DHL i bagagen, senest som adm. direktør hjemme på den nordatlantiske vulkanø.

Læs også: Elektriske lastbiler sparer DHL tusindvis af kroner 

I Danmark har det for Einarsson, der i øvrigt er født og opvokset i Risskov ved Aarhus, i første omgang handlet om at finde sig til rette i en ny organisation, lære nye kolleger at kende og dernæst få sat ord på den kommende tids opgaver. Og den proces er allerede godt i gang.

Om Atli Einarsson

Uddannelse
Bsc. International Marketing, Reykjavik universitet

Erhvervskarriere
DHL Express Iceland siden 1997, først som kurer. Managing director fra august 2010 til januar 2017

Fritid
Følge børnene til sportsaktiviteter og traditionel islandsk madlavning.

”Det har selvfølgelig været en udfordring at komme ind i et nyt miljø med et nyt team, men jeg ser også store muligheder i de nye perspektiver. Jeg er blevet mødt af nogle meget åbne folk her i Danmark, som har hjulpet mig meget, og så har jeg jo arbejdet efter den samme overordnede strategi i DHL i Island, så på den måde starter jeg jo ikke fra bunden”, siger han.

Med det in mente har de egentlige, faglige udfordringer også hurtigt overtaget hovedfokus for Atli Einarsson. Det er i høj grad på onlinehandel, at man fra DHL Express’ side vil fokusere endnu mere i de kommende år.

Stort uudnyttet potentiale
En undersøgelse fra FDIH viste for nylig, at danskerne handler for et stort tocifret milliardbeløb i udenlandske netbutikker hvert år, og her vil Einarsson gerne være med til at flytte mere af den handel over i danske webshops, specielt de små og mellemstore af slagsen.

Ifølge DHL Express’ egne undersøgelser vil en netbutiks omsætning stige med 10 procent alene ved at åbne for salg til udlandet, og hvis kunderne ser at der er gode, velkendte valgmuligheder for at få leveret deres varer, kan det få omsætningen til at stige med helt op til 40 procent.

Læs også: DHL Express slår dørene op for nyt logistikcenter i Bruxelles

”Vi vil tilbyde SMV’erne rådgivning og konsulentbistand til at åbne cross-border e-shops, der kan få deres forretning til at vokse. Samtidig kan vi se, at specielt millennials vil have mange leveringsmuligheder, og ikke kun de billige. Så succes for SMV’erne vil være succes for os; vi vil vokse med dem og blive en ambassadør for danske produkter, fx design og mode”, siger Atli Einarsson.

Det er selvsagt ikke nogen lille opgave, men at strategien nok skal bære frugt, er Atli Einarsson ikke i tvivl om. Det handler både om det eksisterende grundlag og det endnu uudnyttede potentiale på e-commerce-området herhjemme.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere