Zalando og H&M går til kamp mod returneringer

Brugerbetaling og teknologiske tiltag skal få antallet af returneringer ned hos Zalando og H&M. Giganternes tiltag kan få indvirkning på andre netbutikker, der kæmper for bundlinjen og bæredygtigheden. Det vurderer Jens Wedenborg fra Dansk Erhverv.

Tyske Zalando, som i flere år har været det mest anvendte netbutik i Danmark, kæmper med et stort antal returneringer og får cirka 50 procent af deres varer retur igen – vel at mærke uden at kunderne skal betale for det. Foto: 123rf.com..

11.10.2023

SCM.dk

Onlinekunder hos H&M kan godt begynde at vænne sig til tanken om, at de skal betale, hvis de vil sende varer retur. Efter en testfase i Storbritannien har den svenske gigant besluttet, at det også i europæiske lande skal koste at returnere.  Målet er at bringe antallet af returneringer ned.

Det siger koncernchef, Helena Helmersson: ”Vi skal have retursendingerne bragt ned.”

I Dansk Erhverv kalder chefkonsulent Jens Wedenborg den nye udmelding fra giganten interessant. 
Han henviser til, at det i høj grad var de store spillere, som H&M, der indførte gratis retur for efterhånden en del år tilbage og dermed ”lærte” kunderne, at det kunne de forvente. Det betød, at mange mindre netbutikker også måtte gøre det for at følge med – også selvom det gjorde ondt på bundlinjen. 

”Derfor tror jeg også, at mange mindre virksomheder hilser H&M’s tiltag velkommen”, forklarer han og peger på, at danske Luksusbaby også har droppet fri retur:

”Jo flere der gør det, jo lettere bliver det at følge trop som mindre netbutik".

Jens Wedenborg forklarer videre, at det ikke er overraskende, at udmeldingen kommer nu:

”Det er en naturlig udvikling, for det er et hårdt marked, hvor der er pres på bundlinjen, og så er det klart, at man kigger på, hvilke udgifter man kan spare væk”.

”Samtidig er virksomhederne også blevet mere opmærksomme på bæredygtighedsaspektet, og det trækker ned, hvis man har alt for høje returrater”.

Tyske Zalando, som i flere år har været det mest anvendte netbutik i Danmark, kæmper også med et stort antal returneringer og får cirka 50 procent af deres varer retur igen – vel at mærke uden at kunderne skal betale for det.

Det gør ondt på økonomien og miljøet, erkender medstifter Robert Gentz, som har planer om at udvikle et digitalt prøverum, hvor kunderne kan skabe en 3D-avatar af sig og prøve tøj i forskellige størrelser. Målet er at gøre det nemmere for forbrugeren at ramme den rigtige størrelse og dermed sende færre varer retur.

Læs også: Professionelle indkøbere ønsker den samme shoppingoplevelse som forbrugere

At det netop er modebranchen, som lancerer flere initiativer for at bekæmpe returraten, er heller ikke overraskende. For mens e-handlen generelt ifølge den nyeste E-handelsanalyse har en returandel på cirka 9 procent, så er den cirka dobbelt så høj i modebranchen.

”Der er ingen tvivl om, at det er en udfordring for branchen. Men det er en balanceakt, for man vil jo heller ikke skræmme kunderne væk. Derfor tror jeg også, at mange vil følge med i Zalandos avatar-initiativer for at se, hvordan teknologien kan være med til at løse udfordringen”, slutter Jens Wedenborg.

- PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

21.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

21.11.2025SCM.dk

Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen

21.11.2025SCM.dk

Danskerne handler mere trygt og globalt end nogensinde før

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

19.11.2025SCM.dk

Bring opruster for at håndtere rekordmængder af julepakker

18.11.2025SCM.dk

DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030

17.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen melder om stigende aktivitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn