Zalando og H&M går til kamp mod returneringer

Brugerbetaling og teknologiske tiltag skal få antallet af returneringer ned hos Zalando og H&M. Giganternes tiltag kan få indvirkning på andre netbutikker, der kæmper for bundlinjen og bæredygtigheden. Det vurderer Jens Wedenborg fra Dansk Erhverv.

Tyske Zalando, som i flere år har været det mest anvendte netbutik i Danmark, kæmper med et stort antal returneringer og får cirka 50 procent af deres varer retur igen – vel at mærke uden at kunderne skal betale for det. Foto: 123rf.com..

11.10.2023

SCM.dk

Onlinekunder hos H&M kan godt begynde at vænne sig til tanken om, at de skal betale, hvis de vil sende varer retur. Efter en testfase i Storbritannien har den svenske gigant besluttet, at det også i europæiske lande skal koste at returnere.  Målet er at bringe antallet af returneringer ned.

Det siger koncernchef, Helena Helmersson: ”Vi skal have retursendingerne bragt ned.”

I Dansk Erhverv kalder chefkonsulent Jens Wedenborg den nye udmelding fra giganten interessant. 
Han henviser til, at det i høj grad var de store spillere, som H&M, der indførte gratis retur for efterhånden en del år tilbage og dermed ”lærte” kunderne, at det kunne de forvente. Det betød, at mange mindre netbutikker også måtte gøre det for at følge med – også selvom det gjorde ondt på bundlinjen. 

”Derfor tror jeg også, at mange mindre virksomheder hilser H&M’s tiltag velkommen”, forklarer han og peger på, at danske Luksusbaby også har droppet fri retur:

”Jo flere der gør det, jo lettere bliver det at følge trop som mindre netbutik".

Jens Wedenborg forklarer videre, at det ikke er overraskende, at udmeldingen kommer nu:

”Det er en naturlig udvikling, for det er et hårdt marked, hvor der er pres på bundlinjen, og så er det klart, at man kigger på, hvilke udgifter man kan spare væk”.

”Samtidig er virksomhederne også blevet mere opmærksomme på bæredygtighedsaspektet, og det trækker ned, hvis man har alt for høje returrater”.

Tyske Zalando, som i flere år har været det mest anvendte netbutik i Danmark, kæmper også med et stort antal returneringer og får cirka 50 procent af deres varer retur igen – vel at mærke uden at kunderne skal betale for det.

Det gør ondt på økonomien og miljøet, erkender medstifter Robert Gentz, som har planer om at udvikle et digitalt prøverum, hvor kunderne kan skabe en 3D-avatar af sig og prøve tøj i forskellige størrelser. Målet er at gøre det nemmere for forbrugeren at ramme den rigtige størrelse og dermed sende færre varer retur.

Læs også: Professionelle indkøbere ønsker den samme shoppingoplevelse som forbrugere

At det netop er modebranchen, som lancerer flere initiativer for at bekæmpe returraten, er heller ikke overraskende. For mens e-handlen generelt ifølge den nyeste E-handelsanalyse har en returandel på cirka 9 procent, så er den cirka dobbelt så høj i modebranchen.

”Der er ingen tvivl om, at det er en udfordring for branchen. Men det er en balanceakt, for man vil jo heller ikke skræmme kunderne væk. Derfor tror jeg også, at mange vil følge med i Zalandos avatar-initiativer for at se, hvordan teknologien kan være med til at løse udfordringen”, slutter Jens Wedenborg.

- PiB

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025SCM.dk

Presset DFDS reducerer forventningerne

20.01.2025SCM.dk

Houthierne indstiller angreb på handelsskibe

17.01.2025SCM.dk

FN´s sikkerhedsråd kræver stop for for houthiernes angreb

16.01.2025SCM.dk

Ingen udsigt til hurtig tilbagevenden til Suez efter våbenhvile

16.01.2025SCM.dk

Genbrugsapp bruger Bring som ny fragtløsning

15.01.2025SCM.dk

Piratangreb: Markant stigning i antallet af gidseltagninger og kidnapninger

14.01.2025SCM.dk

APM Terminals tager skridt mod mere automatisering

14.01.2025SCM.dk

Ny postlov puster liv i brevforsendelser

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup