Zalando og H&M går til kamp mod returneringer

Brugerbetaling og teknologiske tiltag skal få antallet af returneringer ned hos Zalando og H&M. Giganternes tiltag kan få indvirkning på andre netbutikker, der kæmper for bundlinjen og bæredygtigheden. Det vurderer Jens Wedenborg fra Dansk Erhverv.

Tyske Zalando, som i flere år har været det mest anvendte netbutik i Danmark, kæmper med et stort antal returneringer og får cirka 50 procent af deres varer retur igen – vel at mærke uden at kunderne skal betale for det. Foto: 123rf.com..

11.10.2023

SCM.dk

Onlinekunder hos H&M kan godt begynde at vænne sig til tanken om, at de skal betale, hvis de vil sende varer retur. Efter en testfase i Storbritannien har den svenske gigant besluttet, at det også i europæiske lande skal koste at returnere.  Målet er at bringe antallet af returneringer ned.

Det siger koncernchef, Helena Helmersson: ”Vi skal have retursendingerne bragt ned.”

I Dansk Erhverv kalder chefkonsulent Jens Wedenborg den nye udmelding fra giganten interessant. 
Han henviser til, at det i høj grad var de store spillere, som H&M, der indførte gratis retur for efterhånden en del år tilbage og dermed ”lærte” kunderne, at det kunne de forvente. Det betød, at mange mindre netbutikker også måtte gøre det for at følge med – også selvom det gjorde ondt på bundlinjen. 

”Derfor tror jeg også, at mange mindre virksomheder hilser H&M’s tiltag velkommen”, forklarer han og peger på, at danske Luksusbaby også har droppet fri retur:

”Jo flere der gør det, jo lettere bliver det at følge trop som mindre netbutik".

Jens Wedenborg forklarer videre, at det ikke er overraskende, at udmeldingen kommer nu:

”Det er en naturlig udvikling, for det er et hårdt marked, hvor der er pres på bundlinjen, og så er det klart, at man kigger på, hvilke udgifter man kan spare væk”.

”Samtidig er virksomhederne også blevet mere opmærksomme på bæredygtighedsaspektet, og det trækker ned, hvis man har alt for høje returrater”.

Tyske Zalando, som i flere år har været det mest anvendte netbutik i Danmark, kæmper også med et stort antal returneringer og får cirka 50 procent af deres varer retur igen – vel at mærke uden at kunderne skal betale for det.

Det gør ondt på økonomien og miljøet, erkender medstifter Robert Gentz, som har planer om at udvikle et digitalt prøverum, hvor kunderne kan skabe en 3D-avatar af sig og prøve tøj i forskellige størrelser. Målet er at gøre det nemmere for forbrugeren at ramme den rigtige størrelse og dermed sende færre varer retur.

Læs også: Professionelle indkøbere ønsker den samme shoppingoplevelse som forbrugere

At det netop er modebranchen, som lancerer flere initiativer for at bekæmpe returraten, er heller ikke overraskende. For mens e-handlen generelt ifølge den nyeste E-handelsanalyse har en returandel på cirka 9 procent, så er den cirka dobbelt så høj i modebranchen.

”Der er ingen tvivl om, at det er en udfordring for branchen. Men det er en balanceakt, for man vil jo heller ikke skræmme kunderne væk. Derfor tror jeg også, at mange vil følge med i Zalandos avatar-initiativer for at se, hvordan teknologien kan være med til at løse udfordringen”, slutter Jens Wedenborg.

- PiB

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

23.04.2025Descartes

Sponseret

Ny undersøgelse viser, at 39 % af virksomhederne ser overholdelse af handelsregler som en konkurrencefordel

22.04.2025SCM.dk

Kina raser over nye amerikanske havneafgifter

22.04.2025SCM.dk

Stor stigning i aflyste sejladser midt i USA-Kina handelsstrid

16.04.2025SCM.dk

IMO vedtager klimaaftale - med plads til forbedringer

15.04.2025SCM.dk

Trumps toldkrig mod Kina fører til aflyste sejladser

15.04.2025SCM.dk

El-andelen stiger i vare- og lastbilsalg trods samlet fald i varebiler

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle