Zalando og H&M går til kamp mod returneringer

Brugerbetaling og teknologiske tiltag skal få antallet af returneringer ned hos Zalando og H&M. Giganternes tiltag kan få indvirkning på andre netbutikker, der kæmper for bundlinjen og bæredygtigheden. Det vurderer Jens Wedenborg fra Dansk Erhverv.

Tyske Zalando, som i flere år har været det mest anvendte netbutik i Danmark, kæmper med et stort antal returneringer og får cirka 50 procent af deres varer retur igen – vel at mærke uden at kunderne skal betale for det. Foto: 123rf.com..

11.10.2023

SCM.dk

Onlinekunder hos H&M kan godt begynde at vænne sig til tanken om, at de skal betale, hvis de vil sende varer retur. Efter en testfase i Storbritannien har den svenske gigant besluttet, at det også i europæiske lande skal koste at returnere.  Målet er at bringe antallet af returneringer ned.

Det siger koncernchef, Helena Helmersson: ”Vi skal have retursendingerne bragt ned.”

I Dansk Erhverv kalder chefkonsulent Jens Wedenborg den nye udmelding fra giganten interessant. 
Han henviser til, at det i høj grad var de store spillere, som H&M, der indførte gratis retur for efterhånden en del år tilbage og dermed ”lærte” kunderne, at det kunne de forvente. Det betød, at mange mindre netbutikker også måtte gøre det for at følge med – også selvom det gjorde ondt på bundlinjen. 

”Derfor tror jeg også, at mange mindre virksomheder hilser H&M’s tiltag velkommen”, forklarer han og peger på, at danske Luksusbaby også har droppet fri retur:

”Jo flere der gør det, jo lettere bliver det at følge trop som mindre netbutik".

Jens Wedenborg forklarer videre, at det ikke er overraskende, at udmeldingen kommer nu:

”Det er en naturlig udvikling, for det er et hårdt marked, hvor der er pres på bundlinjen, og så er det klart, at man kigger på, hvilke udgifter man kan spare væk”.

”Samtidig er virksomhederne også blevet mere opmærksomme på bæredygtighedsaspektet, og det trækker ned, hvis man har alt for høje returrater”.

Tyske Zalando, som i flere år har været det mest anvendte netbutik i Danmark, kæmper også med et stort antal returneringer og får cirka 50 procent af deres varer retur igen – vel at mærke uden at kunderne skal betale for det.

Det gør ondt på økonomien og miljøet, erkender medstifter Robert Gentz, som har planer om at udvikle et digitalt prøverum, hvor kunderne kan skabe en 3D-avatar af sig og prøve tøj i forskellige størrelser. Målet er at gøre det nemmere for forbrugeren at ramme den rigtige størrelse og dermed sende færre varer retur.

Læs også: Professionelle indkøbere ønsker den samme shoppingoplevelse som forbrugere

At det netop er modebranchen, som lancerer flere initiativer for at bekæmpe returraten, er heller ikke overraskende. For mens e-handlen generelt ifølge den nyeste E-handelsanalyse har en returandel på cirka 9 procent, så er den cirka dobbelt så høj i modebranchen.

”Der er ingen tvivl om, at det er en udfordring for branchen. Men det er en balanceakt, for man vil jo heller ikke skræmme kunderne væk. Derfor tror jeg også, at mange vil følge med i Zalandos avatar-initiativer for at se, hvordan teknologien kan være med til at løse udfordringen”, slutter Jens Wedenborg.

- PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

Ellastbiler får snart mulighed for at tanke på offentlig ladestation på Fyn

19.11.2024SCM.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024SCM.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

18.11.2024SCM.dk

Kan man flyve på spildevand?

18.11.2024SCM.dk

Maersk har konverteret første containerskib

18.11.2024SCM.dk

DFDS logistikopkøb bliver alligevel til noget

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online