Wavin reducerer CO2 i den nordiske transport med 88 procent
Wavin har skiftet diesel ud med HVO Biodiesel i al transport i Norden. Virksomheden er en af Europas førende leverandør af plastsystemer til vand/afløb- og VVS-sektoren og har ambitiøse grønne planer.
De vil være firstmovers og går gerne forrest, når det gælder den grønne omstilling. Det nyeste tiltag med HVO Biodiesel sker i tæt samarbejde med logistikvirksomheden Frode Laursen A/S. Den grønne dagsorden er ikke noget nyt i den globale virksomhed, der har 65 års ekspertise i at tackle nogle af verdens største udfordringer med vandforsyning, sundhed, bæredygtige byer og byggeri. Ikke desto mindre var det lidt af en milepæl, da et nyt grønt tiltag den 1. april i år kom ud at rulle hos Wavin. Bogstaveligt talt. For al transport, der førhen kørte med almindelig fossil diesel i tanken, kører i dag med tanken fuld af HVO Biodiesel, hvilket reducerer Wavins CO2-udledning på kørsel med 88 procent.
Det drejer sig specifikt om transporten af materialer fra Eskilstuna i Sverige og Hammel i Danmark til Norge. Ved at omlægge til HVO Biodiesel bliver transport-tiltaget endnu et bidrag til Wavins indsats for lavere CO2-udledning.
Det handler om at komme i gang
Reduktionen af CO2 fra varetransport er et konkret resultat af længere tids arbejde med at skifte til klimavenlige transportløsninger.
Wavin har i mange år arbejdet med at optimere deres distribution i de 17 europæiske lande, som de opererer i. Det har været med fokus på blandt andet bæredygtighed og klimamæssige tiltag, og nu har man altså besluttet på nordiske plan at teste HVO af.
Læs også: DSV opfører logistikcenter på størrelse med 13 fodboldbaner
”Vi er nødt til at prøve os lidt frem. I den proces har vi fundet ud af, at HVO er det absolut bedste at arbejde med nu, men om det er den rigtige løsning om fem år, er svært at spå om. Vi bliver hele tiden klogere og får mere erfaring, som vi kan bruge til at udvide og udvikle initiativet”, fortæller Heidi H. Berthelsen, der er Supply Chain Director, European Distribution hos Wavin.
HVO er primært et nordisk fænomen og et relativt dyrt drivmiddel sammenlignet med klassisk diesel, men hos Wavin mener man, at projektet har gang på jord, og at kunderne sætter pris på dette skridt mod en bedre balance i miljøet.
”CO2-udledningen er mindre, faktisk hele 88 procent på de kørte kilometer, og det er det vigtigste. Derudover lader dette tiltag sig gøre uden andre omkostninger end selve HVO Biodieslen”, understreger Heidi H. Berthelsen.
Spørger man Wavin til deres grønne ambitioner, er de ikke til at tage fejl af.
”Vi betragter os som firstmovers i branchen. Det skal vi fastholde blandt andet gennem vores stærke samarbejde med Frode Laursen. Der foreligger allerede konkrete forslag til at udbygge vores grønne profil yderligere, men det er en svær tid, og hvad angår HVO, så er både pris og tilgængelighed parametre, som vi formentlig vil blive udfordret på”, påpeger Heidi H. Berthelsen.
Samarbejde med grønne visioner
Lastbilerne drives af Frode Laursen A/S, som i mange år har været Wavins foretrukne samarbejdspartner på transportområdet. Det lange partnerskab har igennem årene også udviklet sig til et strategisk samarbejde, hvor de to virksomheder går sammen om at implementere mere miljørigtige løsninger.
”Som transportør er vi nødt til hele tiden at tænke i alternative drivmidler, både i forhold til her og nu og fremtiden. Der er det en fordel at have en kunde, der også har stor fokus på grøn omstilling og ikke mindst er villig til at investere i det sammen med os. Vi tror på, at man får den bedste og grønneste transportforretning og ydelse ved at arbejde tæt sammen”, siger Frank Wolf-Jürgensen, salgsdirektør hos Frode Laursen A/S og afslutter:
”Vi glæder os over at have taget de første skridt i en grønnere retning hvad angår Wavins transport i norden. Det bidrager jo positivt til hele CO2-regnskabet. Skulle Wavin ønske at bygge videre på deres grønne transportambitioner, står vi hos Frode Laursen naturligvis klar til at hjælpe med yderligere kortlægning og dokumentation”.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om transport & levering 2022