DSV opfører logistikcenter på størrelse med 13 fodboldbaner
DSV oplever kraftig vækst og har derfor opført et splinternyt DGNB-certificeret logistikcenter i Hedehusene på 95.000 m2. Det skal sammen med en ekstra lagerbygning på 38.500 m2, som bliver taget i brug i slutningen af 2022, fremtidssikre DSV’s lagerkapacitet. I slut 2022 vil DSV’s samlede lagerareal og hovedkvarter i Hedehusene være på 231.500 m2 eller 32 fodboldbaner.
”Vi flyttede i 2019 fra Taastrup til et nyopført lager på 46.000 m2 i en tidligere grusgrav i Hedehusene. Vores vækst blandt både eksisterende og nye kunder inden for en bred vifte af brancher er betydelig, og vi har derfor brug for flere kvadratmetre”, fortæller Per Hansen, der er ’Director, Sales & Business Change Management, Solutions at DSV - Global Transport and Logistics’.
DSV opfører to nye logistikcentre i 2022, det første på 95.000 kvadratmetre er taget i brug i marts måned 2022, og det andet på 38.500 kvadratmetre bliver taget i brug i slutningen af 2022.
Bæredygtighed er et krav
”Vi og vores ejendomsentreprenør DS Flexhal har tænkt bæredygtighed ind i alle dele af byggeriet og driften. Bygningerne er DNGB sølv-certificerede, hvilket blandt andet indebærer, at der er foretaget livscyklus-analyser af bygningen”, fortæller Per Hansen og understreger:
”Det sker med det mål at reducere vores samlede klimaaftryk – både på vores egne og vores kunders vegne. Vores kunder stiller i stigende grad krav om dokumentation for bæredygtighed i det, man kalder scope 3 i deres forsyningskæde. Bæredygtighed har været og er et kernefokus for DSV, og vi har derfor forpligtet os til Science Based Targets med et mål om at reducere vores CO2-udledning i scope 1 og 2 med 40 procent i 2030”.
Eksempler på tiltag, der løfter bæredygtighed, omfatter:
• Sensorstyret LED-belysning, der kun lyser, når behovet er der.
• Såkaldt NOx-partikeltag, der optager de skadelige NOx-partikler, som for eksempel kommer fra dieselmotorers udledning.
• Solceller på tagene, der bidrager til en stor andel af lagrenes strømforbrug til lys, eltruckkørsel og automationsanlæg.
• En nyudviklet batteriløsning kan lagre strøm fra solcellerne.
Tal om DSVs logistikcenter
• Total lagerareal i slutningen af 2022: 231.500 m2.
• Bygning 1 færdiggjort i 2019: 46.000 m2.
• Bygning 2 færdiggjort i marts 2022: 95.000 m2.
• Bygning 3 forventet færdig ultimo 2022: 38.500 m2.
• Parkeringskapacitet med sanitetsfaciliteter til chauffører: 173 lastbiler.
Fleksibilitet og semi-automation
DSV indfører en relativ høj grad af automation på lageret. Lageret er et tredjepartslager, og det skal derfor servicere mange forskelligartede kunder med forskellige krav og plukmønstre. Der vil også være en vis udskiftning af kunder over tid.
”Vi skal først og fremmest være fleksible og omstillingsdygtige, så der vil derfor altid være grænser for, hvor automatiserede vores lagerbygninger kan blive. Vi fastholder en vis grad af manuel håndtering, så vi altid kan reagere hurtigt på vores kunders behov”, fortæller Per Hansen.
Men DSV har for eksempel etableret en ’Fulfillment Factory’, der er bygget op omkring en AutoStore-løsning leveret af Element Logic. AutoStore-løsningen bliver suppleret af conveyor-løsninger, der transporterer kasser ind og ud af det automatiske småvarelager, som AutoStore-løsningen udgør samt løsninger til at lukke samt sortere kasserne.
Om DGNB-certificeringen
• DGNB står for Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen og er en bæredygtighedscertificering af bygninger. Ordningen vægter miljø, økonomi og sociale forhold ligeværdigt.
• For at opnå en DGNB-certificering skal et byggeri eller et byområde evalueres ud fra en række kriterier, og på baggrund af evalueringen kan byggeriet tildeles enten DGNB Platin, DGNB Guld eller DGNB Sølv.
• Derudover kan man arbejde for at opnå tillægsudmærkelser som DGNB Diamant for anerkendelse af arkitektonisk kvalitet og DGNB Hjerte, som belønner bygninger, der gør en ekstra indsats for brugernes velvære.
• Det er Green Building Council Denmark (DK-GBC), der står for DGNB-certificeringen i Danmark. Læs mere her.
Automation åbner for nye medarbejderprofiler
”Vi har under pandemien oplevet stærk vækst blandt vores e-handelskunder, og her spiller ’Fulfillment Factory’ en afgørende rolle for vores evne til at servicere e-handelsvirksomheder hurtigt, fleksibelt og omkostningseffektivt. E-handel indebærer store mængder enkeltpluk, og det er meget krævende at håndtere manuelt. Her giver det derfor god mening at automatisere”, fortæller han.
DSV har også etableret et automatiseret smalgangslager til hele paller, der bliver håndteret af semiautomatiske smalgangstrucks fra Jungheinrich. Øvrige trucktyper bliver leveret af Toyota Material Handling.
”De automatiserede løsninger har også den fordel, at vi kan udvide vores søgefelt, når vi skal rekruttere den arbejdskraft, som er en mangelvare. Automatiserede løsninger kræver for eksempel ikke truckcertifkat, men kræver derimod en mere digital orientering. Det betyder, at vi lige pludselig blive relevant for nye medarbejdergrupper”, fortæller Per Hansen.
DSV har endvidere indført lageroptælling med droner. Dronerne erstatter ikke den regelmæssige og regnskabsbetingede lageroptælling, men spiller en vigtig rolle for, at lagerledelsen hele tiden er opdateret og på forkant med datakvalitet og lagerpræcisionen.
”Er der små afvigelser, opdager vi det tidligt og kan nå hurtigt at korrigere. Det er vigtigt for vores samlede kvalitet”.