Vognmænd har svært ved at skaffe lærlinge

Der er ikke nok lærlinge til at dække virksomhedernes behov til trods for, at antallet af uddannelsesaftaler er stigende. Sådan lyder meldingen fra vognmænd og erhvervsskoler.

Lærlingene inden for transportbranchen hænger ikke just på træerne. Virksomhederne opfordres derfor til at gøre en ektra indsats og tænke i personaleledelse..

19.09.2016

SCM.dk

Mange vognmænd oplever store udfordringer med at skaffe det rette antal lærlinge til deres virksomheder. På erhvervsskolerne kan man ikke levere alle de lærlinge, der er brug for, selvom antallet af uddannelsesaftaler er stigende.

Hos Arbejdsgiverforeningen Transport og Logistik (ATL) opfordrer derfor man virksomhederne til at gøre en ekstra indsats for at skaffe lærlinge – evt. i samarbejde med erhvervsskolerne. Det skriver Dansk Industri på sin hjemmeside.

Læs også: Transportbranchen mangler stadig arbejdskraft

”Mange gør allerede en hel masse. Men hvis ikke vi får fat i de unge nu, vil problemet med mangel på arbejdskraft vokse sig meget større i fremtiden. De kræfter, man bruger i dag, vil altså være godt givet ud”, siger Lars William Wesch, direktør hos ATL.

Nagel Group vil ansætte ti lærlinge
Ifølge Henrik Helios fra EUC Lillebælt skyldes efterspørgslen på lærlinge, at mange ældre medarbejdere går på pension, samt at der er et begyndende opsving. Han opfordrer således til, at virksomhederne tænker i personaleledelse.

Den opfordring har transport- og speditionsvirksomheden Nagel Group taget til sig. Fra januar 2017 vil firmaet tage to lærlinge ind hvert halve år: Det første halve år af uddannelsen vil byde på kurér-kørsel, det andet halvår handler om lager, mens den sidste tid vil byde på lastbilskørsel.

Læs også: Polske og danske vognmænd i fælles front mod social dumping

Når uddannelsen er rullet ud, vil der konstant være ti lærlinge ansat hos Nagel Group.

”Vi vurderer, at vi får brug for alle typer medarbejdere i fremtiden. Derfor laver vi en bred uddannelse, hvor man kommer hele vejen rundt i virksomheden. Som chauffør skal man ikke bare kunne holde på rattet og træde på speederen. Der skal meget mere til i dag”, siger Finn Peter Hansen, afdelingsleder i Nagel Group.

Nagel Group har pt. tre lærlinge ansat.

- KLZ

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCM.dk

Produktionsdanmark får nu eget fagmedie

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle