Vognmænd: Grøn transportaftale er en af de største kapacitetsforbedringer i 50 år
Den nye grønne transportaftale er ikke Danske Vognmænds største kop te. Men nye nationale regler om vægt og dimensionering hjælper den bitre pille med at glide ned. Det er nemlig en af de største forbedringer af kapacitet i 50 år.
Danske Vognmænds adm. direktør Erik Østergaard lægger ikke skjul på, at den vedtagne kilometerafgift ikke er groet i DTL’s have. Oven i forøgede brændstofpriser og voldsomme, grønne investeringer i de kommende år bliver det en gigantisk økonomisk udfordring for det danske samfund som helhed.
Til gengæld kommer der denne gang en række betydelige produktivitetsforbedringer for erhvervet, der skal hjælpe til at få den bitre pille til at glide ned. Derfor hilser DTL-direktøren de annoncerede ændringer i de nationale regler om vægt og dimensionering af lastbiler meget velkomment.
”Her er der tale om pæne forbedringer af transportkapaciteten. Det er efter min vurdering samlet set en af de største kapacitetsforbedringer af materiel til vejgods i de seneste 50 år. Danmark vil være helt fremme i skoene, og så vil de erhvervsøkonomiske konsekvenser af kørselsafgiften blive omkring en milliard kroner mindre”, siger Erik Østergaard.
Bør træde i kraft ved årsskiftet
Alligevel fik Danske Vognmænd ikke alt, hvad de kunne ønske sig i forhold til kapacitetsforbedringer. Ønsket om at medtage to ton ekstra totalvægt på de 7-akslede vogntog gik ikke i opfyldelse, men det betyder ikke Erik Østergaard er færdig med at kæmpe for, hvad han ser, som en stor mulighed for store CO2 besparelser.
Læs også: DTL: Højere kilometerafgift bør udløse mulighed for større og tungere køretøjer
”Jeg er fuldstændig enig med transportminister Trine Bramsen i, at vi står i en situation, hvor der allerede nu er mangel på chauffører, og hvor vi ved, at vi skal spare på de fossile brændstoffer i de kommende år – både af hensyn til klimaet og vores afhængighed af olie. Derfor må forbedringerne også indføres så hurtigt som overhovedet muligt – gerne allerede fra årsskiftet”, siger han og tilføjer om kilometerafgiften:
”I DTL har vi aldrig været så naive at tro, at så meget som en bøjet femøre fra kilometerafgiften ville blive sendt tilbage til erhvervet til at indkøbe grønnere materiel. Det har politikerne heller aldrig stillet i udsigt. Det nytter ikke at stille sig op ved grædemuren nu og beklage sig”.
- KCP