Vidensdeling i virksomheden: Hvordan og hvorfor
Der er mange muligheder for at øge effektiviteten i en dansk virksomhed. Et område med stort potentiale er vidensdeling i de forskellige afdelinger (fx salg, produktion, lager og regnskab).
Danske medarbejdere er dygtige, og hvis de får grundlaget til at træffe en beslutning, så gør de det også og tager ansvaret for opgaven. Men hvis grundlaget ikke er til stede (dvs. at lederen ikke giver viden om, hvilke opgaver der skal laves) har vores danske medarbejdere ikke de optimale forudsætninger for at træffe beslutninger, og effektiviteten minimeres derved ofte i virksomheden.
Men det kan der nemt gøres noget ved:
SE VIDEOEN OM VIDENSDELING HER
Med infoskærme rundt om i afdelingerne får medarbejderne løbende information om udvalgte områder:
Vidensdeling på lageret
På lageret har Amesto med fordel lavet løsninger, der giver informationer om: ordremængde, mængde der er plukket, hvilke lande der skal prioriteres nu i forhold til fragtmand, m.m. Dette hæver effektiviteten og giver medarbejderen et klart mål at løbe efter, samt sikrer et stabilt arbejdsflow, da medarbejderen altid kender status på de forskellige opgaver.
Vidensdeling i salgsafdelingen
Her kan medarbejderne få oplyst ordremængder fra de forskellige lande og fra de forskellige kanaler (telefon, webshop, sælgere). Det er altid positivt og motiverende at se sine produkter blive solgt, og det skaber glæde. Som en ekstra motivationsfaktor kan man vise den største ordre for dagen, ugen. m.v.
Vidensdeling i regnskabsafdelingen
Infoskærmen kan for regnskabsafdelingen vise udestående beløb over x antal dage i forhold til opsatte mål, mængden af fakturaer som mangler intern godkendelse, m.v. Skab fokus på de vigtige opgaver.
Et eksempel fra den virkelige verden
En afdeling hos en større producent havde i længere tid haft nogle interne kampe: lageret mente at salgsafdelingen ikke lavede noget og omvendt. Men her tog ledelsen fat og brugte vidensdeling på en ny og effektiviserende måde: De havde allerede infoskærme i salgsafdelingen og på lageret, og så byttede de blot rundt på info, så skærmen på lageret viste salgsinformation og skærmen i salgsafdelingen viste status på lageret. Resultatet var, at de interne kampe ophørte, da alle medarbejdere nu kendte status i de forskellige afdelinger, så de kunne fokusere på selve arbejdet.
Hvordan kan din virksomhed udnytte vidensdeling?
Kontakt Amesto Solutions for en uforpligtende snak om mulighederne:
- Tlf.: +45 49 22 46 46
- E-mail: solutions@amesto.dk