Viden om CO2-belastning påvirker hvad der ender i indkøbskurven

Et nyt studie fra DTU viser, at folk er interesserede i at handle mere klimavenligt, hvis de kan se CO2-udledningen på deres dagligvarer.

Ifølge forsker på DTU kan et klimamærke gøre, at forbrugere vælger mere klimavenlige fødevarer. Foto: 123rf.com.

13.06.2024

SCM.dk

Hvis vi kender CO2-udledningen fra de varer, vi lægger i indkøbskurven, fravælger vi i højere grad de klimabelastende dagligvarer.

Det viser et nyt studie fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

Det skriver Ritzau.

I undersøgelsen handlede testpersoner, der blev gjort opmærksomme på varernes klimaudledning, i den første måned dagligvarer med 27 procent lavere udledning end kontrolgruppen.

Det viser, at folk har en interesse i at reagere på information om CO2-udledning, fortæller forskeren bag studiet, Toke Reinholt Fosgaard, der er lektor i adfærdsøkonomi ved DTU.

”Hvis man giver dem information, om hvor meget der udledes, så reducerer de deres udledning fremadrettet, sammenlignet med mennesker, der ikke får samme information. Men selv om folk er interesseret, så tenderer effekten også til at falde over tid,” siger han.

Derfor kræver det en ekstra indsats, hvis man vil se en effekt af den måde folk frivilligt ændrer deres købsvaner, mener Toke Reinholt Fosgaard.

”Ideelt set vil man gerne fange folks opmærksomhed, når de står nede i supermarkedet. Men det er ekstremt svært, for der er meget der konkurrerer om vores opmærksomhed,” siger han.

Det kan være en lang indkøbsliste, dagligvarers kvalitet og priser, informationer om tilbud eller reklamestandere, som man kan blive fristet af.

Alligevel mener Toke Reinholt Fosgaard, at et klimamærke, der kan klistres på de forskellige dagligvarer og fortæller om varer CO2-udledning, kan være en løsning.

”Eller ved scan selvbetaling, som mange supermarkeder er begyndt at indføre. Så kan der poppe information op, hvis man har handlet meget klimabelastende eller smiley’er, hvis man har valgt varer med lav CO2-udledning,” siger han.

Forskeren peger også på, at det kan være realistisk at få supermarkederne med på initiativet.

– HCL

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

17.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

17.04.2025SCM.dk

Klimakrisen vokser mens danskerne vender blikket mod trusler udefra

15.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Automatiseret sengetransport på NAU

11.04.2025PALOMAT

Sponseret

PALOMAT® tager på tysk messe og slår salgsrekord

11.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER og Geek+ leverer innovativ logistikløsning til Dr. Max

10.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Brancheindsigt og perspektiver ved Odense Robotics Årsmøde

09.04.2025SCM.dk

Post-vækst-bølgen rammer danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle