"Vi har taget et digitalt kvantespring"

Efter 1½ års research og en grundig implementeringsfase gik 3D Logistik i efteråret live med sit nye it-system. Netop det grundige forarbejde er nøglen til, at udfordringen er blevet håndteret succesfuldt, fortæller direktør Steen Møller.

Med skiftet til et nyt scannings- og ordresystem kan 3D Logistik med direktør Steen Møllers ord "gøre alting bedre og hurtigere"..

16.03.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Digitaliseringen medfører mange udfordringer for selskaberne i den danske transportsektor i disse år. Det gælder også Kolding-virksomheden 3D Logistik, der derfor just har afsluttet et skifte til et nyt scannings- og ordresystem efter 10 år med det hidtidige.

”Hele projektet blev både billigere og nemmere end, vi havde turde håbe på”, siger Steen Møller om implementeringen af det nye scannings- og ordresystem. Foto: 3D Logistik.

Ifølge direktør Steen Møller blev det efterhånden klart, at den ændrede hverdag ikke længere gjorde det muligt kun at rette det gamle system til, selvom en opgradering måske havde været en nemmere beslutning end det komplette skifte, man altså endte med. Det har det godt 18 år gamle transportfirma ikke fortrudt.

”Vi følte os bagud før skiftet, så på den måde var det uundgåeligt. Og nu har vi taget et kvantespring ind i en ny tidsalder med det nye system. Vi er blevet langt mere fleksible og kan dokumentere langt bedre end før. I det hele taget kan vi gøre alting bedre og hurtigere, og det betyder alt for en virksomhed som vores, der ikke har samme ressourcer som de helt store”, siger Steen Møller.

Det nye system, der er leveret af svenske Fleet101, gik live i november sidste år som resultat af en omfattende proces. 3D Logistik brugte således halvandet år på at finde det helt rigtige system, efterfulgt af en implementeringsfase, der kostede en del timer.

Det til trods er Steen Møller ikke i tvivl om, at det langstrakte forløb har været godt givet ud, både finansielt og driftsmæssigt.

Den rigtige løsning kan tilpasses og holder længe
”Det grundige forarbejde er et meget vigtigt slag at tage, så man sikrer sig, at man får valgt den rigtige leverandør. Da vi først havde lagt os fast på Fleet101 gik det rigtig godt med at få etableret systemet, så selvom vi lagde mange timer selv, og det nok blev den største enkeltomkostning, så blev hele projektet både billigere og nemmere end, vi havde turde håbe på”, siger han og tilføjer:

”Med det nye system kan vi løfte vores niveau uden at skulle ansætte flere medarbejdere, så også den vej rundt er der gevinster”.

Om Steen Møller

Uddannelse:
Top Executive Programme, DIEU, HH fra Slagelse Handelsgymnasium.

Erhvervskarriere:
CEO for 3D Logistik siden 2007, før det direktør for Stafetten A/S, som han grundlagde i 1991.

Fritid:
Cykler meget i Virtu Business Club

Efter godt fire måneder i drift er der stadig småjusteringer, men over en bred kam fungerer såvel software som de cloud-baserede Panasonic-scannere, man også har indkøbt. For ikke at skabe unødig forvirring blev kunderne først inddraget sent i forløbet, og de har alle taget godt i mod det nye, mere stabile setup.

Med et system der er langt nemmere at opgradere end det gamle, ser man hos 3D Logistik derfor frem til at kunne fastholde den høje kvalitet og øgede fleksibilitet i en rum tid fremover.

”Nu er vi up-to-date og føler, vi er der, hvor vi skal være. Jeg har sat et kryds i kalenderen om 10 år, og indtil da kan vi udvikle og tilpasse den løsning, vi har nu, og som vi er sikre på, er den rigtige. Til den tid kan vi så tage en dyb indånding og vurdere, hvordan markedet ser ud”, slutter Steen Møller.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby