"Vi har taget et digitalt kvantespring"

Efter 1½ års research og en grundig implementeringsfase gik 3D Logistik i efteråret live med sit nye it-system. Netop det grundige forarbejde er nøglen til, at udfordringen er blevet håndteret succesfuldt, fortæller direktør Steen Møller.

Med skiftet til et nyt scannings- og ordresystem kan 3D Logistik med direktør Steen Møllers ord "gøre alting bedre og hurtigere"..

16.03.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

Digitaliseringen medfører mange udfordringer for selskaberne i den danske transportsektor i disse år. Det gælder også Kolding-virksomheden 3D Logistik, der derfor just har afsluttet et skifte til et nyt scannings- og ordresystem efter 10 år med det hidtidige.

”Hele projektet blev både billigere og nemmere end, vi havde turde håbe på”, siger Steen Møller om implementeringen af det nye scannings- og ordresystem. Foto: 3D Logistik.

Ifølge direktør Steen Møller blev det efterhånden klart, at den ændrede hverdag ikke længere gjorde det muligt kun at rette det gamle system til, selvom en opgradering måske havde været en nemmere beslutning end det komplette skifte, man altså endte med. Det har det godt 18 år gamle transportfirma ikke fortrudt.

”Vi følte os bagud før skiftet, så på den måde var det uundgåeligt. Og nu har vi taget et kvantespring ind i en ny tidsalder med det nye system. Vi er blevet langt mere fleksible og kan dokumentere langt bedre end før. I det hele taget kan vi gøre alting bedre og hurtigere, og det betyder alt for en virksomhed som vores, der ikke har samme ressourcer som de helt store”, siger Steen Møller.

Det nye system, der er leveret af svenske Fleet101, gik live i november sidste år som resultat af en omfattende proces. 3D Logistik brugte således halvandet år på at finde det helt rigtige system, efterfulgt af en implementeringsfase, der kostede en del timer.

Det til trods er Steen Møller ikke i tvivl om, at det langstrakte forløb har været godt givet ud, både finansielt og driftsmæssigt.

Den rigtige løsning kan tilpasses og holder længe
”Det grundige forarbejde er et meget vigtigt slag at tage, så man sikrer sig, at man får valgt den rigtige leverandør. Da vi først havde lagt os fast på Fleet101 gik det rigtig godt med at få etableret systemet, så selvom vi lagde mange timer selv, og det nok blev den største enkeltomkostning, så blev hele projektet både billigere og nemmere end, vi havde turde håbe på”, siger han og tilføjer:

”Med det nye system kan vi løfte vores niveau uden at skulle ansætte flere medarbejdere, så også den vej rundt er der gevinster”.

Om Steen Møller

Uddannelse:
Top Executive Programme, DIEU, HH fra Slagelse Handelsgymnasium.

Erhvervskarriere:
CEO for 3D Logistik siden 2007, før det direktør for Stafetten A/S, som han grundlagde i 1991.

Fritid:
Cykler meget i Virtu Business Club

Efter godt fire måneder i drift er der stadig småjusteringer, men over en bred kam fungerer såvel software som de cloud-baserede Panasonic-scannere, man også har indkøbt. For ikke at skabe unødig forvirring blev kunderne først inddraget sent i forløbet, og de har alle taget godt i mod det nye, mere stabile setup.

Med et system der er langt nemmere at opgradere end det gamle, ser man hos 3D Logistik derfor frem til at kunne fastholde den høje kvalitet og øgede fleksibilitet i en rum tid fremover.

”Nu er vi up-to-date og føler, vi er der, hvor vi skal være. Jeg har sat et kryds i kalenderen om 10 år, og indtil da kan vi udvikle og tilpasse den løsning, vi har nu, og som vi er sikre på, er den rigtige. Til den tid kan vi så tage en dyb indånding og vurdere, hvordan markedet ser ud”, slutter Steen Møller.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

13.10.2025SCM.dk

Jysk metalbearbejdningskoncern har opkøbt ECM Industries og Trier Industries

13.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Inspiration og gennemsigtighed i badeværelsesuniverset hos Bad & Stil

09.10.2025RELEX Solutions

Sponseret

JYSK optimerer deres globale forsyningskæde og detailplanlægning med RELEX

08.10.2025SCM.dk

Danfoss rykker tættere på kunderne med ny fabrik i Bulgarien

06.10.2025SCM.dk

Tilliden i industrien dykker til nyt lavpunkt

06.10.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale prisskilte giver ro i en travl butik

03.10.2025SCM.dk

Green Power Denmark ønsker bindende elektrificeringsmål

03.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa og Astrid viste hvordan SWARM fungerer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense