Vestas og DSV Panalpina indgår milliardaftale
Vestas har indgået et omfattende strategisk samarbejde med logistikvirksomheden DSV Panalpina, som fremover skal varetage al transport og logistik for vindmølleproducenten.
For fortsat at være en tydelig og ledende aktør på et globalt og voksende marked for vedvarende energi, har vindmøllegiganten Vestas valgt at indgå partnerskab med logistikvirksomheden DSV Panalpina.
Læs også: Nyt partnerskab skal resultere i CO2-neutrale lastbiler
Med aftalen skal DSV Panalpina håndtere og eksekvere alle Vestas’ generelle fragtaktiviteter og transport af særskilte projekter i ind- og udland.
Ved at kombinere Vestas' volumen og erfaring med transport af førnævnte projekter med DSV Panalpinas brede ekspertise inden for logistik, er målet en simplificering af vindmølleproducentens globale transportsystem, såvel som generering af stordriftsfordele og effektivitet for begge virksomheder.
”Vi er glade for gå sammen med DSV Panalpina i at imødekomme den stigende efterspørgsel på vedvarende energi. Kombineret med den stigende størrelse på vindturbiner, gør den globale efterspørgsel logistik og transport mere kompliceret og vi må derfor skalere forretningen effektivt”, siger CEO for Vestas, Henrik Andersen, og fortsætter:
”Samarbejdet med DSV Panalpina er et strålende eksempel på vores intention om at engagere os yderligere i gensidigt fordelagtige partnerskaber på tværs af vores værdikæde, hvilket forbedrer både vores operationelle mål, effektivitet og klimamæssige præstation”.
En kostelig affære
I første omgang er det strategiske samarbejdet aftalt til at vare tre år med mulighed for forlængelse på yderligere to år.
De præcise omkostninger forbundet med aftalen er er ikke offentliggjort, men Henrik Andersen fortæller til Børsen, at beløbet kommer op i milliarder frem for millioner.
Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, ser samarbejdet som yderst gavnligt for begge virksomheder.
"Vestas har over de seneste år oplevet transportomkostningerne hamre derudaf, og med det enorme behov, man får for transport rundt i verden de næste år, vælger man en fremtidssikret løsning med DSV. Samtidig er det en stor appelsin i DSV's turban, at man formår at trække Vestas til på den måde her", siger han til Børsen.
Læs også: Virksomhedsgiganter skal udvikle bæredygtige logistikløsninger
I tråd med annonceringen af Vestas’ ambition om en CO2-neutral forretning inden 2030, inkluderer samarbejdet også en fælles målsætning om at reducere og eliminere udledningen af drivhusgasser forbundet med transport og logistik.
Aftalen forventes ikke at have en materiel påvirkning på DSV Panalpinas operationelle resultat eller indtjeningsstrøm for 2020.
- HCL