02.02.2023 | Innovation
Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo. Foto: Arkivfoto.
Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo. Valget faldt på en Volvo FE Electric 6x2, som kom i drift den 29. september 2021.
”Jeg har selv kørt Volvos elektriske lastbiler, og jeg er overbevist om, at forbedringen af arbejdsmiljøet og kørekomforten kommer til at glæde rigtig mange af Unicons chauffører i fremtiden. Det første år har den elektriske Volvo FE kørt over 15.000 km og transporteret over 2.700 m3 beton – svarende til 6.075 tons. Bilen har fungeret som forventet, og vi har ikke oplevet tekniske problemer med bilen”, udtaler Christian Elleby, Supply Chain & Procurement Director hos Unicon A/S.
Læs også: Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål
Hos Volvo ser man elektriske lastbiler som en vigtig del af løsningen til at reducere CO2-udledningen, men indtil videre udgør de kun en beskeden procentdel af det samlede lastbilmarked. Vi håber, at statens tilskudsordning vil hjælpe med til at flere virksomheder tager springet og investerer i den grønne omstilling og elektriske lastbiler.
”Vi er ekstremt stolte over at kunne fremvise, at den elektriske lastbil er klar til at løse de opgaver der kræves og ikke kun i denne branche. En elektrisk lastbil har åbenbare fordele i form af reduceret co2 udledning, men måske endnu vigtigere, effekten på arbejdsmiljøet for chaufføren og dennes arbejde i og omkring lastbilen. Vi er stolte og glade for samarbejdet med Unicon og ser frem til at levere flere elektriske lastbiler til Unicon i løbet af 2023”, lyder det fra Joakim Bansholm Nilsson, Forretningsudviklingschef Zero Emission i Volvo Danmark A/S.
Ingen støj og ingen vibrationer
Volvo A/S har i samarbejde med Unicon A/S lavet en film om Unicon´s elektriske betonbil og mere specifikt fokus på arbejdsmiljøet for chaufføren. ”Det er så stille at køre i den elektriske lastbil, at man føler man har ro på hele tiden. Jeg føler jeg har overblik over hele situationen, og jeg er frisk og udhvilet, når jeg kommer hjem fra arbejde - jeg har ingen påvirkninger af støj eller vibrationer i den elektriske lastbil” udtaler Kurt, som er chauffør på Unicon elektriske betonbil.
Fakta om Unicons Volvo FE Electric
Akselkonfigurationer:
• Langt chassis: 4×2, 6×2, Alle aksler er luftaffjedrede
• Førerhus: Dagførerhus, medium-førerhus, langt førerhus eller førerhus med lav indstigning
• Vogntogsvægt: Op til 44 ton
• Batterikapacitet: 200-376 kWh, 3-4 batterier
• Rækkevidde: Op til 300 km
• Opladningstid (fuld opladning):
16,8 timer med vekselstrøm (22 kW)
2,3 timer med jævnstrøm (150 kW)
• Drivline: 2 elmotorer, 2-trins automatisk gearkasse
• Ydeevne: Op til 330 (450) kontinuerlig effekt
• Anvendelser: Velegnet til opbygning. 3 kraftudtag
- PiB

Videnskaben taler sit klare sprog om klimaet
FN’s klimapanel (IPCC) har sat sidste punktum i sjette hovedrapport. Rapporten vil stå som en videnskabelig hjørnesten mange år frem og danne grundlag for fremtidens klimapolitik.
Strategi & ledelse

Vil være pioner i vedvarende energi på faciliteter
Logicenters vil installere solceller på tværs af 800.000 m2 tagareal på selskabets logistikcentre. Det svarer til 133 fodboldbaner og er mere end en fordobling. Det er samtidig en indikation på, hvor høj prioriteret bæredygtighed har for erhvervslivet.
Lager & distribution

Billund Lufthavn tænker stort
Den 20. marts blev Maersk Air Cargos første fragtfly sendt på vingerne fra Billund Lufthavn til Kina. Det skete efter en reception med skåltaler, snoreklip og netværk blandt andet med besøg fra transportminister Thomas Danielsen og erhvervsminister Morten Bødskov.
Lager & distribution

5 dominerende automationstendenser lige nu
I marts måned var repræsentanter for den internationale robot-branche samlet i Odense til European Robotics Forum 2023. I den anledning gav Rasmus Smet Jensen, Vice President, Marketing & Strategy hos Mobile Industrial Robots (MiR), sit bud på de vigtigste tendenser inden for automation lige nu.
Lager & distribution

Dagrofas logistik skaber vækst i årsregnskabet
Dagrofas årsresultat for 2022 lander på 74 millioner kroner, hvilket er fødevarekoncernens bedste i 11 år og knap 30 procent bedre end sidste år. Det er i høj grad fødevarekoncernens foodservice- og logistikforretninger, som trækker det samlede årsresultat op, mens detail – i lighed med øvrige markedsdeltagere - har været udfordret af svære markedsvilkår og høje energipriser.
Innovation

Danmarks naturressourcer for 2023 er opbrugt
Den 28. marts har Danmark opbrugt sine naturlige ressourcer for 2023 som et af de første lande i verden. Dagen er også kendt som ‘Overshoot Day’. Resten af året bruger vi flere ressourcer – for eksempel fisk og træ – end Jorden naturligt kan genskabe resten af året. Danmarks forbrug skal reduceres, mener WWF Verdensnaturfonden, som sammen med DBA sætter fokus på genbrug.