Varmeekspert forbedrer materialeflow fra lager til produktion

Varmeekspert Enertech vælger at styre materialeflow ved hjælp af Extend og truckmonterede stregkodelæsere, der kommunikerer direkte med ERP-systemet. Effekten er eliminering af spildtid på at vente på eller søge efter komponenter, mere effektiv materialeforsyning og produktion og højere medarbejdertilfredshed.

Enertech AB i den sydsvenske by Ljungby er del af Europas førende leverandør af produkter og teknologier til varmeforsyning til erhvervs- og boligkomplekser samt -områder.

Konstant på jagt efter komponenter

Virksomheden forsyner produktionen med komponenter fra to lagre på området. Lagrene bliver betjent med op til 10 medarbejdere og modtager dagligt cirka 120 ordrelinier. Det tidligere system til levering af komponenter til produktion var ikke optimalt. Pallepladser blev hurtigt fyldt, og to fuldtidsmedarbejdere brugte al deres tid på at søge efter manglende komponenter i lagrene.

Enertechs lagre indeholder 3202 lokationer og 6100 aktive varenumre, og det var derfor væsentligt at strømline processer samt finde et system, der kunne integrere direkte med virksomhedens Movex’ ERP-system.

Enertech kontaktede Consafe Logistics og bad leverandøren gennemføre et forstudie på en forbedring af materialeflowet fra lagrene til produktionen. Enertech og Consafe Logistics identificerede i fællesskab følgende mål:

  • Etablere et FIFO-system (first in first out) ved hjælp af en ABC-klassificering af varer baseret på frekvens.
  • Registrere det totale varelager på hvert lager.
  • Etablere et mere effektivt materialeflow.
  • Etablere en mere effektiv og sikker lagerkontrol.
  • Sikre mere rettidig levering af komponenter til produktion.
  • Etablere et totalt overblik over materialeflow.

Direkte integration med Movex

Efter undersøgelse og test af tilbud fra forskellige leverandører valgte Enertech at implementere systemet Extend fra Consafe Logistics. Extend indeholder alle de funktioner, Enertech har behov for, og det var særligt velegnet, fordi det har application protocol interfaces (APIs) designet til direkte integration med Movex. Enertech havde også allerede gode erfaringer med et plukkesystem til reservedele, der er styret af håndholdte computere, leveret af Consafe Logistics på et tidligere tidspunkt. Selvom Extend indeholder de fleste af de funktioner, blev systemet skræddersyet til virksomhedens specifikke behov.

"Det at installere og få systemet til at køre var temmelig let", fortæller Ulrik Lindh, lagerchef hos Enertech. Han tilføjer: "Vores mål var at være i drift den 1. januar 2011, så vi var klar til det nye år. Vi havde nogle få udfordringer med API til Movex og implementering af Kanban-systemet, men vi testede alt inklusive de truckmonterede computer, og alt virkede, som det skulle. Vi var klar til at gå i luften klokken 1600 den 1. januar. Dette var første gang truckchaufførerne skulle anvende computerne, og de var temmelig skeptiske. Men det tog ikke lang tid, før de havde accepteret det nye system og værdsatte de fordele, det gav dem".

Rapporterer direkte til Movex

Extend fungerer i Enertech som en forlængelse af Movex. Det rapporterer pluk og flow af materialer i realtid fra varemodtagelse gennem lageret til produktionen.

Virksomheden har nu etableret faste rutiner for afstemning af varemodtagelse med indkøbsordrer, lagerstatus og lagerbevægelser igennem hele fabrikken.

Varer bliver modtaget sammen med en indkøbsordre. De bliver skannet, og al informationen bliver overført til Movex. Varer bliver klassificeret baseret på ABC frekvens, hvilket optimerer lagringen og minimerer køredistancer. Varer bliver overført efter behov ved at skanne eller registrere i det centrale system ved hjælp af de truckmonterede computerterminaler, der både kan skanne og printe Kanban-mærkater. Dette gør balancen mellem lagerbeholdning og produktionens behov meget gennemsigtig.

Hver gang en vare bliver flyttet, bliver den skannet sammen med en registrering af lokationen. Det skaber total kontrol med balancer og lokationer for alle varer.

Extend giver Enertech følgende fordele:

  • Intet overflødigt lager.
  • Præcis allokering af varer fra lager til produktion i overensstemmelse med behov.
  • Hurtig lagerstatus.
  • Hurtig oversigt over lagerbeholdning på forespørgsel.
  • Hurtig information på forespørgsel.
  • Pluk efter plukkelister af materialeforsyninger til produktion.

God støtte til medarbejderne

"Alle er glade for det nye system", fortæller Ulrik Lindh: "Det er ekstremt brugervenligt, let at lære og let at betjene. Det betyder, at nye medarbejdere og vikarer hurtigt er inde i rutinerne og kan fungere på egen hånd".

Ulrik Lindh fremhæver medarbejdernes oplevelse af øget frihed og indflydelse, som en af de store gevinster ved det nye system: "Medarbejdernes nye muligheder for indflydelse på deres arbejdssituation er en stor fordel. Produktionsmedarbejderne kan bestille det antal komponenter, de har behov for. Truckførerne kan plukke det antal, de kan se i Movex vil være det bedste for produktionen. Det giver alle komplet kontrol over processen og et løbende flow af materialer, så alle parter får dækket deres behov uden, at de behøver jagte rundt på lageret for at finde de ønskede emner. Det forbedrer arbejdstilfredshed og produktivitet"

Mere effektiv på kortere tid

Efter et års praktisk erfaring med systemet er Ulrik Lindh imponeret over de besparelser i form af præcise produktionsleveringer og mindre spildtid brugt på at lede efter komponenter, som systemet har givet anledning til. "Systemet fungerer bedre end, jeg havde forventet", fortæller Ulrik Lindh: "Vi kan nu på effektiv vis håndtere 622 transaktioner per dag".

For at spare plads og fastholde tæt kontrol bliver alle komponenter, der ikke bliver brugt i produktionen, skannet og ført tilbage til lageret, hvor det bliver skannet en gang til. Det sikrer, at alle til enhver tid ved, hvor alt befinder sig. Fejlvarer bliver også overført til kvalitetsafdelingen, så der ikke sker nogen sammenblanding af varer med fejlvarer.

Endelig er alt samlet på ét sted

Mangel på plads er siden implementering af Extend ikke længere noget problem. Systemet sørger for, at der altid er ledig plads i lageret, produktionsmedarbejdere modtager de varer, de ønsker, og alt bliver registreret i Movex i realtid. Det eliminerer flimmer i lagerkontrollen, forbedrer produktiviteten og tilfører medarbejderne mere indflydelse på egen situation.

Mere fra...

14.10.2024Consafe Logistics

Sponseret

Consafe Logistics unveils new company logo after 21 years

02.09.2024Consafe Logistics

Sponseret

Vigtigheden af en samlet IT-strategi, når du investerer i lagerautomatisering

30.08.2024Consafe Logistics

Sponseret

4 grunde til, hvorfor AI er afgørende for et effektivt lager

05.02.2024Consafe Logistics

Sponseret

2024 trend report

21.11.2022Consafe Logistics

Sponseret

The importance of flexible warehouse automation.

04.04.2022Consafe Logistics

Sponseret

AUTOMATED WAREHOUSE SYSTEMS – THE CASE FOR FLEXIBILITY