Værktøj vil måle CO2 fra shipping og gøre de klimavenlige valg lettere

Den norske virksomhed FreiXchange er klar med et nyt digitalt rapporteringsværktøj, der gør det muligt at måle det præcise CO2-udslip for hvert enkelt skib og hver enkelt tur. Dermed kan man rangere de bedste og værste operatører på markedet, så køberne kan vælge de mest klimavenlige.

Ved hjælp af satellitteknologi og big data vil FreiXchange måle CO2-udslip fra tankskibe og dermed gøre det lettere for transportkøberne at vælge de grønneste selskaber og samtidig spare en masse CO2..

27.09.2019

SCM.dk

At den globale shippingsektor er en stor kilde til udslip af drivhusgasser, er ingen nyhed, men indtil nu har der ikke været et neutralt værktøj, der på transparent vis kan sammenligne de forskellige skibe, ruter og rederier, når det gælder deres præcise udledninger.

Læs også: Maersk indgår nyt samarbejde om CO2-reduktioner

Sådan lyder det i hvert fald fra folkene bag den digitale platform FreiXchange, der har udviklet et redskab til netop det formål. Fokus er (indtil videre) på olieindustrien, og alene her er potentialet massivt, med en årlig udledning på 250 millioner ton om året.

Det skriver Birgit Marie Liodden, der er stifter af og direktør for den norske startup The Ocean Opportunity Lab i Oslo, hvor værktøjet, der er udviklet af to tidligere ansatte i Equinor (det gamle Statoil), blev præsenteret i går, torsdag d. 26. september.

”Olieselskaberne kan skære 25-50 procent af deres udledninger bare ved at bruge deres indkøbsmuskler. Teknologien er her, og den er moden til brug uden teknologiske eller finansielle risici. Det betyder at både olieselskaberne og de finansielle institutioner kan begynde på at rangere shippingvirksomhedernes faktiske miljøaftryk, og at vi omsider kan skabe et marked for de grønneste udbydere”, lyder det i en meddelelse fra FreiXchange.

Redskabet er baseret på den internationale shippingorganisation IMO’s principper og bruger forskellige big data-kilder kombineret med satellitteknologi til at estimere CO2-udslippet fra alle tankskibe og sejlruter, forklarer Gry Sørås, der er miljørådgiver på projektet, ifølge Splash Extra.

”FreiXchange bryder med den klassiske måde at tænke på, hvor de tekniske løsninger er den eneste måde at gøre industrien renere, ved at arbejde direkte sammen med fragtejerne og bruge big data til at optimere den eksisterende flåde”, siger hun.

Konkurrencefordel til de grønne selskaber
Videre peger Gry Sørås på, at der nu om dage kan være op til 100 procents forskel på CO2-udslippet på den samme tur fra to forskellige skibe.

”Mængden af CO2, der bliver udledt fra et enkelt, mellemstort skib, der sejler fra Asien til Europa, kan svinge fra 2.000 til 4.000 ton. Ved at føje faktorer som rutevalg, skibsdesign, brændstoftype og godsstørrelse til ligningen, kan valget af det optimale skib reducere udslippet med mellem 25 og 50 procent”, siger hun ifølge Splash Extra.

Dermed bliver det betydeligt lettere for transportkøberne at vælge de mest klimavenlige løsninger til deres behov, og det er noget, man fra FreiXchanges side ser store muligheder i. Metoden kan ifølge skaberne godt udbredes til at måle CO2-udslip i andre sektorer.

Læs også: Europæiske lande vil sætte fart på skibsfartens CO2-reduktion

”Øget opmærksomhed blandt fragtejerne vil give de miljøbevidste shippingselskaber en konkurrencefordel i takt med, at efterspørgslen på grønne løsninger vokser. Det vil igen føre til investeringer i grønnere skibe”, mener Gry Sørås.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online