Vækstkomet stiller skarpt på resiliens

Producent af totalløsninger til biogasopgradering og CO2-fangst vækster med mere end 100 procent om året. Det kræver styr på forsyningskæden, hvor den største udfordring er usikre forsyninger med lange leveringstider. De har derfor stillet skarpt på supply chain resilience sammen med Syddansk Universitet.

”Da jeg startede for seks måneder siden, var vi 45 medarbejdere. I dag er vi 92, og vi forventer at runde 192 medarbejdere i løbet af 2023”, fortæller Bende Egebro.Foto: Airco Process Technology..

14.03.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Leveringstider på vores komponenter stiger hele tiden, og det er efterhånden ikke ualmindeligt med leveringstider på 12 måneder. Det er en udfordring, når vores projekter typisk har en leveringstid på 9-10 måneder”, fortæller Bende Egebro Daugaard og Louise Lauridsen. De er henholdsvis COO og supply chain coordinator hos Airco Process Technology, som har hovedsæde i Fredericia og leverer anlæg til Danmark, hele Europa og snart også USA.

“Vi er fuldstændig afhængige af at få forsyninger af varer og komponenter til tiden, ellers kan vi ikke levere vores anlæg til kunderne. Vores anlæg er meget store, komplekse tekniske anlæg til mellem 15 og 300 millioner kroner, så en forsinkelse af projektlevering på grund af forsyningsforsinkelser kan være en dyr affære for både os og vores kunder”, fortæller Bende Egebro Daugaard.

Den risikable vækstrejse
Airco Process Technology er en 2,5 år gammel startup-virksomhed med fuld fart på. Virksomheden har den fordel at være en knopskydning på en etableret virksomhed med erfaring inden for CO2-fangst, der har været i gang længe og har dermed tilegnet sig mange erfaringer og afgørende teknisk viden. Væksten målt på antal medarbejdere er mere end 100 procent, og virksomheden går lige nu fra startup-fasen til scaleup-fasen, hvor virksomheden skal vækste kraftigt. Fokus har indtil nu ligget i udvikling og design af en bred vifte af teknologier til den grønne omstilling. Det nye fokus ligger på, at sideløbende med at de bliver installeret, bliver samme teknologi og anlægstype nu installeret hos flere kunder Det er en stor udfordring i sig selv at vokse fra 10 til 100 eller 500 medarbejdere på få år, fordi der er kæmpestor forskel på en virksomhed med 10, 100, 250 eller 1000 medarbejdere.

”Da jeg startede for seks måneder siden, var vi 45 medarbejdere. I dag er vi 92, og vi forventer at runde 192 medarbejdere i løbet af 2023”, fortæller Bende Egebro.

Så hvordan håndterer man sådan en voldsom vækstrejse uden, at hele virksomheden kuldsejler undervejs? Ja, Airco Process Technology valgte som ét tiltag at takke ja til en indbydelse fra Syddansk Universitet, hvor professor i supply chain management Jan Stentoft og lektor Ole Stegmann sammen med Tina Højrup Kjær faciliterer et flerårigt projekt, der hedder ”Supply Chain Resilience – i et SMV-perspektiv”. Det sker med støtte fra Industriens Fond.

4 gode råd

Louise Lauridsen og Bende Egebro Daugaard lister fire gode råd til andre virksomheder, der vil styrke robustheden i forsyningskæden:

1. Sørg for et tæt samspil mellem funktionerne i virksomheden som projekt, salg, finans, supply chain etcetera. Det er afgørende at tænke på tværs af ’siloerne’.
2. Vær klar til løbende at omstille processer – det indebærer regelmæssigt at kortlægge og justere.
3. Se på kapabiliteter og sårbarheder – hvor er vi stærke, og hvor skal vi være stærkere?
4. Vær bevidst om at processer og organisation løbende skal udvikles – hvis det ikke sker, er det en forpasset chance for forbedring.

Selvindsigt og bevidsthed
”Vi har fået og får fortsat stort udbytte af projektet”, fortæller Louise Lauridsen og tilføjer: ”Overordnet set er vores gevinst, at projektet giver os en masse ’selvindsigt’ og ’bevidsthed’ om, hvad vi gør, hvordan vi gør det og ikke mindst, hvor vores sårbarheder er”.

De to supply chain ledere opsummerer gevinsterne i arbejdet med supply chain resilience i følgende gevinster:

1. Virksomheden mødes på månedsbasis på tværs af alle funktioner og drøfter forsyningskædeproblematikker – det vil først og fremmest sige forsyningsudfordringer. Det skaber en fælles forståelse og et fælles sprog for virkeligheden.
2. Virksomheden arbejder intenst på at standardisere processer, og SCR-projektet har bidraget med at afdække hullerne i proceslandskabet.
3. SCR-projektet har bidraget til at afklare roller og ansvar. For 2,5 år siden bestod virksomheden af blot to medarbejdere, og indtil nu har alle medarbejdere haft mange kasketter på. Nu overgår virksomheden til en scaleup-fase, hvor hver medarbejder får færre kasketter på og mere afgrænsede ansvarsområder. Det skærper krav til klare og veldefinerede snitflader samt standardiserede processer.

”Vi oplever jo nærmest organisationsændringer på månedsbasis, og det er derfor utrolig vigtigt at have en velbeskrevet platform i form af processer samt roller & ansvarsbeskrivelser. Ligesom de månedlige drøftelser, hvor vi mødes omkring et bord og snakker sammen er værdifulde til at skabe afklaringer og forebygge ’huller’ samt unødvendige risici”, fortæller Bende Egebro Daugaard og Louise Lauridsen.

De fremhæver også, at SCR-projektet hjælper virksomheden til at balancere drift med udvikling af virksomheden – en balancegang der ellers kan være vanskelig at holde sig for øje, når driften og væksten drøner derudad.

Airco Process Technology søger flere talenter

Den innovative vækstvirksomhed har brug for at ansætte mange medarbejdere både faglærte og ingeniører i den kommende periode. Bliv klogere her.

Stamdata og S&OP
De to supply chain ledere peger på, at nogle af de næste tiltag, virksomheden står overfor i arbejdet med at skabe robusthed i forsyningskæden, er:

• Bedre stamdatakvalitet, og
• etablering af en formel sales & operations planning-proces (S&OP).

”Vores dataintegritet er en udfordring, fordi alle i dag i princippet må alt i vores ERP-system. Det er en udfordring, vi skal adressere, og vi søger lige nu efter en masterdata specialist, der kan være tovholder på oprydning i stamdata og etablering af en stamdata-strategi”, fortæller Bende Egebro Daugaard.

Louise Lauridsen supplerer: ”Vi forventer også at etablere en rolle som ’projektindkøber’ på alle vores projekter, der kan holde styr på indkøb og indkøbsdata i det enkelte projekt”.

De to supply chain ledere fremhæver, hvor vigtigt det bliver at etablere en formel S&OP-proces i fremtiden: ”Vi har et godt samarbejde på tværs af udvikling, finans, produktion, salg, supply chain og aftermarket & service. Men det bliver vigtigt at formalisere og strukturere det, så vi løbende afstemmer prognoser, planer, styring og projekteksekvering”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om resiliens & it-sikkerhed 2023

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle