Vækstkomet stiller skarpt på resiliens

Producent af totalløsninger til biogasopgradering og CO2-fangst vækster med mere end 100 procent om året. Det kræver styr på forsyningskæden, hvor den største udfordring er usikre forsyninger med lange leveringstider. De har derfor stillet skarpt på supply chain resilience sammen med Syddansk Universitet.

”Da jeg startede for seks måneder siden, var vi 45 medarbejdere. I dag er vi 92, og vi forventer at runde 192 medarbejdere i løbet af 2023”, fortæller Bende Egebro.Foto: Airco Process Technology..

14.03.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Leveringstider på vores komponenter stiger hele tiden, og det er efterhånden ikke ualmindeligt med leveringstider på 12 måneder. Det er en udfordring, når vores projekter typisk har en leveringstid på 9-10 måneder”, fortæller Bende Egebro Daugaard og Louise Lauridsen. De er henholdsvis COO og supply chain coordinator hos Airco Process Technology, som har hovedsæde i Fredericia og leverer anlæg til Danmark, hele Europa og snart også USA.

“Vi er fuldstændig afhængige af at få forsyninger af varer og komponenter til tiden, ellers kan vi ikke levere vores anlæg til kunderne. Vores anlæg er meget store, komplekse tekniske anlæg til mellem 15 og 300 millioner kroner, så en forsinkelse af projektlevering på grund af forsyningsforsinkelser kan være en dyr affære for både os og vores kunder”, fortæller Bende Egebro Daugaard.

Den risikable vækstrejse
Airco Process Technology er en 2,5 år gammel startup-virksomhed med fuld fart på. Virksomheden har den fordel at være en knopskydning på en etableret virksomhed med erfaring inden for CO2-fangst, der har været i gang længe og har dermed tilegnet sig mange erfaringer og afgørende teknisk viden. Væksten målt på antal medarbejdere er mere end 100 procent, og virksomheden går lige nu fra startup-fasen til scaleup-fasen, hvor virksomheden skal vækste kraftigt. Fokus har indtil nu ligget i udvikling og design af en bred vifte af teknologier til den grønne omstilling. Det nye fokus ligger på, at sideløbende med at de bliver installeret, bliver samme teknologi og anlægstype nu installeret hos flere kunder Det er en stor udfordring i sig selv at vokse fra 10 til 100 eller 500 medarbejdere på få år, fordi der er kæmpestor forskel på en virksomhed med 10, 100, 250 eller 1000 medarbejdere.

”Da jeg startede for seks måneder siden, var vi 45 medarbejdere. I dag er vi 92, og vi forventer at runde 192 medarbejdere i løbet af 2023”, fortæller Bende Egebro.

Så hvordan håndterer man sådan en voldsom vækstrejse uden, at hele virksomheden kuldsejler undervejs? Ja, Airco Process Technology valgte som ét tiltag at takke ja til en indbydelse fra Syddansk Universitet, hvor professor i supply chain management Jan Stentoft og lektor Ole Stegmann sammen med Tina Højrup Kjær faciliterer et flerårigt projekt, der hedder ”Supply Chain Resilience – i et SMV-perspektiv”. Det sker med støtte fra Industriens Fond.

4 gode råd

Louise Lauridsen og Bende Egebro Daugaard lister fire gode råd til andre virksomheder, der vil styrke robustheden i forsyningskæden:

1. Sørg for et tæt samspil mellem funktionerne i virksomheden som projekt, salg, finans, supply chain etcetera. Det er afgørende at tænke på tværs af ’siloerne’.
2. Vær klar til løbende at omstille processer – det indebærer regelmæssigt at kortlægge og justere.
3. Se på kapabiliteter og sårbarheder – hvor er vi stærke, og hvor skal vi være stærkere?
4. Vær bevidst om at processer og organisation løbende skal udvikles – hvis det ikke sker, er det en forpasset chance for forbedring.

Selvindsigt og bevidsthed
”Vi har fået og får fortsat stort udbytte af projektet”, fortæller Louise Lauridsen og tilføjer: ”Overordnet set er vores gevinst, at projektet giver os en masse ’selvindsigt’ og ’bevidsthed’ om, hvad vi gør, hvordan vi gør det og ikke mindst, hvor vores sårbarheder er”.

De to supply chain ledere opsummerer gevinsterne i arbejdet med supply chain resilience i følgende gevinster:

1. Virksomheden mødes på månedsbasis på tværs af alle funktioner og drøfter forsyningskædeproblematikker – det vil først og fremmest sige forsyningsudfordringer. Det skaber en fælles forståelse og et fælles sprog for virkeligheden.
2. Virksomheden arbejder intenst på at standardisere processer, og SCR-projektet har bidraget med at afdække hullerne i proceslandskabet.
3. SCR-projektet har bidraget til at afklare roller og ansvar. For 2,5 år siden bestod virksomheden af blot to medarbejdere, og indtil nu har alle medarbejdere haft mange kasketter på. Nu overgår virksomheden til en scaleup-fase, hvor hver medarbejder får færre kasketter på og mere afgrænsede ansvarsområder. Det skærper krav til klare og veldefinerede snitflader samt standardiserede processer.

”Vi oplever jo nærmest organisationsændringer på månedsbasis, og det er derfor utrolig vigtigt at have en velbeskrevet platform i form af processer samt roller & ansvarsbeskrivelser. Ligesom de månedlige drøftelser, hvor vi mødes omkring et bord og snakker sammen er værdifulde til at skabe afklaringer og forebygge ’huller’ samt unødvendige risici”, fortæller Bende Egebro Daugaard og Louise Lauridsen.

De fremhæver også, at SCR-projektet hjælper virksomheden til at balancere drift med udvikling af virksomheden – en balancegang der ellers kan være vanskelig at holde sig for øje, når driften og væksten drøner derudad.

Airco Process Technology søger flere talenter

Den innovative vækstvirksomhed har brug for at ansætte mange medarbejdere både faglærte og ingeniører i den kommende periode. Bliv klogere her.

Stamdata og S&OP
De to supply chain ledere peger på, at nogle af de næste tiltag, virksomheden står overfor i arbejdet med at skabe robusthed i forsyningskæden, er:

• Bedre stamdatakvalitet, og
• etablering af en formel sales & operations planning-proces (S&OP).

”Vores dataintegritet er en udfordring, fordi alle i dag i princippet må alt i vores ERP-system. Det er en udfordring, vi skal adressere, og vi søger lige nu efter en masterdata specialist, der kan være tovholder på oprydning i stamdata og etablering af en stamdata-strategi”, fortæller Bende Egebro Daugaard.

Louise Lauridsen supplerer: ”Vi forventer også at etablere en rolle som ’projektindkøber’ på alle vores projekter, der kan holde styr på indkøb og indkøbsdata i det enkelte projekt”.

De to supply chain ledere fremhæver, hvor vigtigt det bliver at etablere en formel S&OP-proces i fremtiden: ”Vi har et godt samarbejde på tværs af udvikling, finans, produktion, salg, supply chain og aftermarket & service. Men det bliver vigtigt at formalisere og strukturere det, så vi løbende afstemmer prognoser, planer, styring og projekteksekvering”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Resiliens i forsyningskæden

Covid-19 blev startskuddet til en lavine af kriser, der i alvorlig grad udfordrede alverdens forsyningskæder. Eksempler er grundstødning i Suezkanalen, Ruslands invasion i Ukraine, klimaændringer, krisen i Det Røde Hav, energipriser, inflation, geopolitiske spændinger og cybersikkerhed. 

Det har sat gang i et kraftigt SCM fokus på resiliens, robusthed, modstandsdygtighed og risikostyring i forsyningskæden. Supply chain resiliens (SCR) refererer til evnen hos en organisation til at modstå og tilpasse sig uventede forstyrrelser i forsyningskæden. 

SCR er vigtigt for en organisations succes og overlevelse, især i en tid med stadig mere kompleksitet og uforudsigelighed samt øget afhængighed af teknologi. En organisation, der er i stand til at opbygge en stærk supply chain resiliens og implementere robuste sikkerheds- og beredskabsforanstaltninger, vil være bedre rustet til at modstå potentielle trusler og opretholde sin konkurrenceevne på lang sigt. 

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense