UPS på vej med 50 ellastbiler
Som et led i målet om en større flåde af alternative brændstofkøretøjer sætter UPS inden længe sine første elektriske plug-in køretøjer på de amerikanske veje.
I sidste uge kunne den amerikanske transportgigant UPS annoncere, at man planlægger at sende 50 plug-in-elektriske lastbiler ud på de amerikanske veje inden længe.
Læs også: UPS afprøver bæredygtig levering i europæiske storbyer
Lastbilen er udviklet i et samarbejde mellem Workhouse Group og UPS, der har ønsket at skabe et køretøj med nul udstødningsemissioner fra bunden.
”Den elektriske teknologi i køretøjer forbedres hurtigt med batterier, opladning og smart grid, hvilket giver os mulighed for at specificere vores leveringskøretøjer, så vi på én gang kan eliminere udledninger, støj og vores afhængighed af diesel og benzin”, siger Carlton Rose, formand for Global Fleet Maintenance and Engineering for UPS, og fortsætter:
”Vores nye elbiler er et stort spring for UPS' specialbyggede leveringsflåde. Alle elektriske lastbiler skal foretage levering om dagen og genoplade natten over".
Markant forbedring ift. diesel- og benzinkøretøjer
Ifølge Workhouse giver de nye køretøjer en forbedring i brændstofeffektivitet på næsten 400 procent i forhold til almindelige diesel- og benzinbiler. Derudover er de mere energieffektive, og køretøjets ydeevne og køreoplevelsen skulle også være i top.
Ifølge de to parter vil hver lastbil kunne køre cirka 160 kilometer per opladning, hvilket gør dem idéelle til leveringsruter i og omkring større byer.
De nye lastbiler vil samtidig indgå i virksomhedens Rolling Lab, en flåde på flere end 9.000 alternative brændstofkøretøjer:
”Denne innovation er resultatet af vores samarbejde gennem de sidste fire år. Vores mål er at gøre det nemt for UPS og andre at satse på elektriske køretøjer ved at fjerne en af de største hindringer for teknologiens udbredelse, nemlig omkostningerne", siger CEO for Workhorse Group, Steve Burns.
Hos UPS vil man først og fremmest teste de nye køretøjer på byruter over hele USA, herunder i Atlanta, Dallas og Los Angeles. Når de elektriske køretøjer er blevet testet, vil UPS og Workhouse finjustere det endelige design, som de vil sætte på vejene i løbet af 2019.
Elbiler skal være et standard-valg
Hos UPS forventer man, at vedligeholdelses- og driftsomkostningerne for de elektriske køretøjer vil være mindre end omkostningerne for diesel- og benzilbiler.
Derfor er det også UPS’ mål at gøre de nye elbiler til et standard-valg i fremtiden. I forvejen har UPS mere end 300 elektriske køretøjer i Europa og USA og næsten 700 hybridbiler.
Læs også: UPS tager elektriske Daimler-lastbiler i brug
Deurdover kunne koncernen sidste år meddele, at man vil begynde at gøre brug af tre eCanter-elbiler fra Daimler Truck, hvilket skal ses som et led i koncernens mål om at en ud af fire biler, der bliver indkøbt fra 2020, skal køre på alternative brændstoffer.
Koncernen har også forpligtet sig til at købe 25 procent af den elektricitet, man forbruger, fra vedvarende energikilder inden 2025 og erstatte 40 procent af alt grundbrændstof med andre kilder end benzin og diesel.
- EL