Udsigt til kraftig stigning i tysk vejskat
1. januar 2009 træder en kraftig stigning af den tyske vejskat, mauten, efter al sandsynlighed i kraft.
Vi er nødt til at tage stigningen til rette, men samtidig mener vi, at det er urimeligt, at de danske vognmænd skal betale endnu højere afgifter og dermed forringe Danmarks konkurrenceevne yderligere. Tyskland er et land, som vi er nødt til passere for at bringe de danske varer ud i Europa, og vi ser hellere, at der bliver arbejdet på at harmonisere afgifterne i EU og dermed skabe lige vilkår.
Tyskland har i flere måneder diskuteret mautstigningen, men nu er de 16 regionale trafikministre sammen med den tyske forbundsregering blevet så godt som enige om, at forhøjelsen skal træde i kraft med virkning fra 1. januar 2009. I forhold til det oprindelige oplæg er der dog sket en mindre justering vedrørende stigningen for Euro 3-lastbiler. Ændringen betyder, at den kommende stigning i en 2-årig periode vil blive 2 cent mindre end oprindelig planlagt. Omvendt indeholder kompromiset, at andre Euro-køretøjstyper skal betale 0,10 cent mere per km end oprindeligt foreslået.
Det betragtes som sikkert, at Forbundsrådet vil vedtage kompromiset uden bemærkninger.
I et i forvejen trængt eksportmarked kommer dette til at koste forbrugerne penge, fordi prisen på varerne vil stige, men i første omgang skal vognmændene finde plads i økonomien, og det kan få alvorlige konsekvenser, siger Mogens Therkelsen. - MS