Udfordringer for godstransporten på de danske jernbaner
Transport af gods på jernbane i Danmark er ikke så stor og god en forretning, som den kunne være, men eksperter er dog optimistiske, selvom det er lang vej endnu.
Tirsdag d. 1. december lagde Aalborg Kongres & Kultur Center lokaler til konferencen Logistikkens Dag, der samlede en lang række eksperter og branchefolk fra den danske logistiksektor, og det centrale diskussionsemne var status og perspektiver for den danske godstransport på jernbane. Det skriver Alt om Teknik.
Forsamlingen kunne hurtigt blive enige om, at sektoren trods øget politisk fokus har trange kår og mange udfordringer, der skal håndteres for at løfte produktet og gøre det til et mere attraktivt alternativ til vejtransport. Men potentialet er der.
De danske jernbaner halter stadig alvorligt bagefter, og der er nogle åbenlyse problemer, som blandt andet bunder i manglende eller for dårlige spor og for få lokale terminaler, der tvinger virksomhederne ud i for- og eftertransport og dermed øgede transportudgifter og transittider, fortalte projektdirektør hos Rambøll og tidligere sektorchef for DSB, Ole Kien, og fortsatte:
Hvis jernbanetransporten skal helt op i gear, så kræver det først og fremmest, at der kommer mere politisk handling, samtidig med Banedanmark prioriterer området. Derudover er man nødt til at få flere lokalt placerede terminaler, der er uafhængige af operatører, og forkorte transittider, fx gennem en bedre og hurtige kanaltildeling og køreplanlægning.
Vigtigt miljøaspekt
At mulighederne er til stede blev bekræftet af flere eksempler på positive erfaringer, forskellige firmaer har gjort sig på det danske jernbanenet, som eksempelvis DHL Global Forwarding, der har haft god succes med at transportere gods på jernbane fra Chengdu i Kina til Europa og videre hertil.
Og fra DB Schenker Rail Scandinavia fortalte salgschef Thomas Vestergaard om, hvordan Carlsberg ved at køre 20 heltog om ugen fra Fredericia til Høje Taastrup, kan flytte meget store mængder til konkurrencedygtige priser og ovenikøbet med en miljøbesparelse på 8,7 ton CO2 pr. tog. Specielt miljøaspektet er værdsat hos Coca-Cola, der er blandt Carlsbergs største og vigtigste kunder.
Logistikkens Dag blev arrangeret af logistikforummet SmartLog, og herfra var netværksleder Jens Uggerhøj godt tilfreds med udbyttet af dagen.
Mange af de virksomheder, der arbejder med logistik, er på den ene eller anden måde påvirket af de ting, der sker med jernbanen. Derfor håber vi, at vi ved at sætte fokus på gods på bane har været med til at give et overblik over fremtiden for området, og ikke mindst hvad man som virksomhed eller operatør selv kan gøre for at være med til at drive udviklingen og fremtiden, sagde han.
Læs også: Godsbaneterminal skal gøre Hirtshals Havn til logistisk knudepunkt
Logistikkens Dag, der i år blev afholdt for fjerde gang, er en årligt tilbagevendende begivenhed og henvender sig bredt til virksomheder i logistikbranchen, herunder produktions-, distributions- handels- og lagervirksomheder.
-AK