Tre benspænd for sales & operations planning

Mangel på viden. Mangel på implementeringsevner. Et ikke-erkendt behov. Sådan lyder de tre største benspænd for S&OP i små og mellemstore virksomheder viser en undersøgelse fra Syddansk Universitet.

Syddansk Universitet har med professor Jan Stentoft i spidsen identificeret de tre mest udbredte forhindringer for S&OP..

18.06.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Skåret ind til benet handler supply chain management (SCM) om at optimere processer og værdiskabelse på tværs af funktioner og virksomheder. SCM går altså på tværs af de siloer, som de fleste virksomheder traditionelt og reelt er bygget op omkring. 

Mange virksomheder har reelt fokus på funktioner på bekostning af fokus på processer. Det skaber suboptimeringer og dårlige snitflader, der svækker værdikædens flow og præstationer. Det er i virkeligheden ganske naturligt, idet organisation, ledelse, målinger, lønbonusser og kultur er orienterede mod funktionen.

S&OP rummer mange fordele. Illustration: SDU.

Det er her, lederen og medarbejderen er ansat, her ”bor hans eller hendes kollegaer, funktionen er ”hjem” for medarbejderens faglighed, og det er som regel inden for funktionens fire vægge, at medarbejderen og mellemlederen finder sin chef. Der er ikke mange incitamenter til at være orienteret mod værdikæden og processer, der går på tværs.

S&OP i SMV’er
Men der findes et værktøj, der kan skabe mere fokus på processer i en virksomhed, nemlig metoden sales & operations planning (S&OP). Det har Syddansk Universitet med professor Jan Stentoft set nærmere på i et flerårigt projekt finansieret af Industriens Fond. Projektet har fokuseret på:

  • S&OP implementering med et særligt fokus på små og mellemstore virksomheder (SMV).

  • Adfærdsmæssige aspekter i processen (antagelsen er, at processens består af 90 procent mennesker og 10 procent teknik).

  • S&OP som et middel til at bekæmpe silokultur.

  • 10 virksomheder er fulgt fra “indsalg” i topledelsen til konkret idriftsættelse.

”S&OP er en metode til at balancere kapacitet og efterspørgsel i en virksomhed, og det er jo temmelig grundlæggende for en succesfuld forretning. Det er en såkaldt taktisk disciplin med en tidshorisont på tre til 24 måneder afhængig af marked. S&OP er en tværfunktionel øvelse, der går på tværs af virksomheden og som skaber fordele for både salg, finans og operations i form af fx højere kundeservice, bedre likviditet og lavere omkostninger til fragt, lønninger, spild og kassationer”, fortæller Jan Stentoft på et morgenmøde på Syddansk Universitet i Kolding, hvor en større samling virksomhedsfolk er mødt op for at blive klogere.

Der er god evidens for at sige, at S&OP er et stærkt værktøj til at forbedre resultaterne i en virksomhed. Et oplagt spørgsmål kunne lyde: Hvorfor er der så mange, der ikke anvender S&OP?”, lød Stentofts indledende spørgsmål.

Professor Jan Stentoft fra SDU fremhæver, at fokus på adfærd ser ud til at spille en vigtig rolle, men at adfærdsledelse og -design kræver løbende vedligeholdelse. Foto: SDU.

Tre barrierer for S&OP
Det spørgsmål har SDU så også stillet til en række SMV’er, og på basis af 156 returnerede komplette svar lyder opsummeringen af virksomhedernes barrierer for at gribe til S&OP-instrumentet:

1. Mangel på viden om S&OP. Det vil mere konkret sige:

  • Lavt vidensniveau om S&OP i topledelsen.

  • Generelt for lavt vidensniveau om S&OP i virksomheden.

2. Et ikke anerkendt behov for S&OP.

  • Der er ikke behov for S&OP.

  • Mangel på S&OP parathed

  • Svært ved at se at værdien er større end omkostningerne til at implementere S&OP.

3. Mangel på implementeringsevner.

  • Mangel på menneskelige ressourcer til at arbejde med S&OP.

  • Har tidligere forsøgt at implementere S&OP én eller flere gange uden succes.

Jan Stentoft fremhæver forskellige iagttagelser fra de 10 virksomheders praktiske implementeringer af S&OP eller dele af S&OP. Han noterer sig for eksempel, at de virksomheder, som har gjort brug af eksterne konsulenter i implementeringen, når længst.

Han fremhæver også, at fokus på adfærd ser ud til at spille en vigtig rolle, men at adfærdsledelse og -design kræver løbende vedligeholdelse. SDUs projekt har indført en ny term for arbejdet med adfærd, nemlig KBI der er en forkortelse for key behaviour indicators – med en klar henvisning til de allestedsnærværende KPI’er (key performance indicators), der har fokus på kvantitativt målbare parametre. 

Projektet lister derudover en række kriterier, som kendetegner de succesfulde S&OP-projekter, nemlig:

  • Topledelse forankring.

  • Strategisk alignment.

  • Organisatorisk alignment.

  • Performance management.

  • Projektplanlægning.

  • Fælles evaluerings‐ og belønningssystemer.

  • Organisatorisk og adfærdsmæssig parathed.

  • Mødekultur.

Læs mere på www.salesandoperationsplanning.dk.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 31000 Risk Manager - certificeret af PECB

Forstå implementeringen af rammerne for risikoledelse baseret på ISO 31000

Dato

01.11.2025

Sted

Online