12.11.2013  |  Lager & distribution

Ti tendenser for fremtidens emballage

Indhold fra partner Hvad er dette?

Nye emballageløsninger giver både udfordringer og muligheder i supply chain.

Logistikmediet dcvelocity.com har listet ti fremstormende trends inden for emballage, der vil influere på designet og udviklingen af emballage i supply chain.

Læs også: God emballage kan reducere madspild

Manden bag de ti bud på kommende emballagetrends er kapaciteten vice president Brian Wagner fra Packaging Technology Integrated Solutions, der kom med sine forudsigelser på konferencen Material Handling and Logistics 2013, der blev afholdt i Utah, USA:

1. Vækstmarkeder. Eftersom 70 procent af den globale vækst forventes at komme fra vækstmarkederne, må virksomheder optimere emballagedesignet til forbrugere i ikke-vestlige lande.

2. Forskning. Fremskridt i den videnskabelige udvikling vil føre til nye substrater. For eksempel nanoteknologi, der vil gøre emballagematerialerne mere simple ved at gå fra syv lag til potentielt to og stadig bevare samme funktionalitet.

3. Krævende forbrugere. Via emballagen forventer forbrugerne at kunne tilgå information om produktet med deres smartphones. Strømførende blæk kan bruges til printinformation, der kan transmitteres via radiosignal til en smartphone.  

4. Miljømæssige hensyn. Det fortsatte fokus på bæredygtighed tvinger virksomhederne til at udvikle nye substrater for emballage, såsom bio-baserede materialer og andre alternativer til olie-baserede materialer.

5. Større lovgivningsmæssig bevågenhed. Myndighederne vedtager flere reguleringer for emballage, hvilket skaber et komplekst net af regler for alt fra etikettering til bortskaffelse.  

6. Kortlægning af forbrugeradfærd. Øget videnskabelig indsigt i forbrugeradfærd skaber mulighed for at tilpasse emballage mere præcist til forbrugernes behov.

7. Stigende risici. Et stigende fokus på produktsikkerhed øger kravene til emballagen, for eksempel vedrørende fødevaresikkerhed og beskyttelse mod misbrug af blandt andet it-udstyr.

8. E-handel. Eftersom produkter varierer i form og størrelse, bliver e-handelsbutikker udfordret på at finde standardstørrelser for deres emballage.  

Læs også: E-handelsvirksomheder opkøber producenter af materialehåndtering

9. BRIK-landene. Den voksende middelklasse i Brasilien, Rusland, Indien og Kina fører til øget konkurrence om de ressourcer, der bruges til emballage.

10. Innovativt design. Specialdesignet emballage vil udgøre en konkurrencemæssig fordel for virksomheders brands.

- JKK

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere