Thailand kan blive Asiens nye logistikcentrum
I en ny rapport bliver Thailand udpeget som fremtidens mulige logistiske centrum for hele regionen i Sydøstasien. Landets økonomiske politik og avancerede produktionsindustri er blandt årsagerne.
For de fleste danskere er Thailand ensbetydende med hvide sandstrande, pulserende storbyer og tropisk varme året rundt. Men den asiatiske nation med de ca. 65 millioner indbyggere har også kvaliteter ud over turistindustrien. Ifølge en undersøgelse fra konsulentfirmaet Frost & Sullivan er Thailand nemlig godt på vej mod en status som Sydøstasiens nye logistikhub. Det skriver Air Cargo World.
Læs også: Sydøstasien på vej mod halvdelen af den internationale B2C-handel
Det er specielt kongerigets økonomiske politik med fokus på højteknologisk produktion og en udvidet handelsbranche kombineret med stigende udenlandske investeringer, der vil understøtte den forudsete vækst. I undersøgelsen vurdere Frost & Sullivan på den baggrund at Thailands logistiksektor vil genere indtægter for næsten 100 milliarder dollars (knap 700 mia. kr.) i 2019.
Den grænseoverskridende lastbiltransport er central for de flotte vækstrater. Udenlandske investering i ikke kun Thailand, men også nabolande som Myanmar, Cambodia og Laos vil få handlen til at vokse i takt med at Thailand samtidig forbedre sin infrastruktur i grænseregionerne.
Derudover er Thailands vigtige rolle som medlem af Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), der også omfatter Brunei, Cambodia, Indonesien, Laos, Malaysia, Myanmar, Philippinerne, Singapore og Vietnam, med til at styrke landets logistik og muligheder inden for frihandel og produktion.
Læs også: DB Schenker udvider sin landevejstransport i Asien
Opbremsninger i økonomierne i Eurozonen og i Japan kan dog true Thailands eksport, der for 80 procents vedkommende kommer fra produktionssektoren (domineret af elektronik og bildele) og er ansvarlig for halvdelen af landets BNP (godt 1 billion dollars i 2014). Ligeledes kan fejlagtige eller forsinkede statslige investeringer i eksempelvis infrastruktur virke hæmmende for vækst og produktion.
-AK