Teknologi giver viden og holder Chep i front
Supply chain-virksomheden Chep udfordrer hele tiden sig selv med ny teknologi. Ifølge chef for Last Mile Solutions, Marco Pannicke, er man to-tre år foran konkurrenterne på området. Ny tracking-løsning skal øge overblikket over de sidste skridt i forsyningskæden.
Præcise data er altid efterspurgte i handels- og logistikbranchen for at øge effektiviteten, tempoet, akkuratessen og timingen i alle processer i forsyningskæden. Et af de områder, der traditionelt har været en udfordring at overskue for de involverede aktører, er den berømte (og berygtede) last mile.
For at tage hånd om den problematik, lancerede supply chain-virksomheden Chep, der lejer paller, containere, genanvendelige plastbeholdere, kasser, bakker og butiksudstillingsenheder ud i stor stil, i midten af marts en ny bluetooth-sensor til indbygning i paller, der gør tracking og promovering af varer smartere.
Sensoren omfatter både en sporingsenhed og en vægtmåler og kan dermed give et real time-overblik over, hvilke varer der er tilbage på pallen, og hvordan forbrugerne interagerer med dem. Det giver detailleddet mulighed for at få større kontrol med deres varebeholdning, opnå mere præcise indsigter i forbrugeradfærd og tilpasse deres kampagner derefter.
”Den her form for service ved point-of-sale er noget, vores kunder har efterspurgt længe, og som vi har brugt to år på at udvikle. De vil have viden om de sidste skridt, hvornår deres varer er på plads, hvornår den er tom etc. Det giver transparens på et helt nyt niveau, som kan udnyttes på flere fronter”, forklarer Category Director for Last Mile Solutions i Chep, Marco Pannicke, og fortsætter:
”Vi kan eksempelvis etablere et geofence rundt om en butik, så vi ved præcis, hvornår en levering er nået frem. Både detailvirksomhed og producent kan få et specifikt overblik over behovet for at genopfylde, så de kan undgå at fylde de normale hylder op via kvartpaller. Det hele bliver endnu mere effektivt – og marketing elsker det også”, siger han.
Det sidste hænger sammen med de forbrugerrettede muligheder, teknologien medfører i form af de såkaldte beacons, som Chep selv udvikler in-house, der kan placeres i butikker og give forbipasserende kunder besked om aktuelle tilbud ud fra eksempelvis den enkeltes indkøbshistorik.
Løsning giver bedre salg og flere kunder
Ifølge Marco Pannicke er teknologien, der anvender Bluetooth, på plads, og det er noget, der er med til at gøre en forskel for den amerikansk ejede virksomhed.
”På det her område er vi to-tre år foran vores konkurrenter, og det er et felt, der vokser. Det skaber en anden type opmærksomhed omkring et produkt, og det giver nye muligheder for alle parter. Generelt er detailindustrien i Europa ret konservativ, når det kommer til at rykke på det digitale, og den er bagud i forhold til eksempelvis Amazon, men det her trækker i den rigtige retning og holder os i front”, siger han.
Ifølge Chep siger statistikken p.t., at 18 procent af de produkter, der bliver reklameret for i detailhandlen, ikke befinder sig på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt. 11 procent af varerne befinder sig stadig i lagerrummet, og syv procent er ikke engang ankommet til butikken, når en kampagne går i gang. Det koster detailhandlen dyrt i tabt indtjening og giver kunderne en dårlig indkøbsoplevelse.
Læs også: Datadeling i transport kæmper med den fragmenterede struktur
De udfordringer kan Cheps løsning tage hånd om, og flere steder i blandt andet Tyskland og England har flere af selskabets kunder opnået iøjnefaldende resultater. I Tyskland har Mondelez, som står bag Milka, Oreos og mange andre mærker, opnået en 39 procents forøgelse af antallet af indløste rabatkuponer og en 183 procents forøgelse i tilstrømningen af nye kunder til de to produkter på blot fire uger.