24.11.2022  |  Strategi & ledelse

Talentudvikling handler om at skabe en god kultur

Det er hverken omhyggeligt udtænkte talentprogrammer eller stort anlagte employer branding-kampagner, der bør drive talentudviklingen i danske virksomheder. Det er noget langt mere jordnært, mener Per Kirchner, CEO i Aarhus-bureauet Novicell.

Der er fortsat rift om den kvalificerede arbejdskraft i danske IT-virksomheder, og derfor er konkurrencen også stor, når det handler om at tiltrække og udvikle talenter.
Virksomhederne skruer op for charmen i stort anlagte employer branding-kampagner og sætter HR-afdelingerne på overarbejde med at udvikle særlige talentprogrammer, der skal få særligt begavede unge til at føle sig som noget særligt.

Læs også: Snart griner vi af 8-16 jobbet

Det er dog ikke den vej, det digitale konsulenthus Novicell har valgt at gå. Her er tilgangen langt mere jordnær, lyder det fra CEO Per Kirchner.

”Jeg tror i virkeligheden ikke ret meget på store employer branding-kampagner eller sirlige talentprogrammer, når det handler om at tiltrække og udvikle dygtige medarbejdere. Hvis du vil tiltrække og fastholde medarbejdere, handler det i al sin enkelthed om at skabe en god arbejdsplads, hvor vi viser hinanden tillid og har hinandens ryg, når det brænder på. Og det er lige meget, om vi skal tiltrække en ny pedel på efterløn eller en superprogrammør på 21 år”, siger Per Kirchner.

Tykkelsen på medarbejderhåndbogen
Han mener, at talentudvikling først og fremmest handler om at skabe en god kultur.

”Det er ikke en HR-opgave at sikre en god kultur på arbejdspladsen. Det er en ledelsesmæssig opgave. Og det handler ofte om de små ting. Husker man at sige god morgen, når man møder ind? Stiller man rimelige krav til sine medarbejdere og sikrer, at de får succes med det, de laver? Sørger man for selv at gå hjem kl. 16 for at hente børn eller køre fodboldpiger til kamp? Alle de her små ting, som sikrer trivslen og sikrer, at medarbejderne blomstrer op”, siger Per Kirchner, og fortsætter:

”Det er forkert, hvis man går ind i en virksomhed og ser, at der er et bordtennisbord eller et bordfodboldbord og derfor tror, at det så må være en god virksomhed. Det er alt for nemt. I stedet bør man kigge på, hvor tyk medarbejderhåndbogen er, og hvor regelstyret virksomheden er. Det er let at købe et bordtennisbord, men meget sværere at sikre en kultur, hvor man tager sig af hinanden - og det er meget sværere at måle på”, siger Per Kirchner.

Fællesskab frem for talentprogram
Novicell er siden 2007 vokset fra en håndfuld medarbejdere til at være knap 400 medarbejdere over hele Europa. Novicell-direktøren lægger ikke skjul på, at det er hårdt arbejde at sikre, at en så hastigt voksende organisation hænger sammen.

”Der kommer hele tiden nye ansigter ind i virksomheden, og det er en krævende opgave rent ledelsesmæssigt at skabe gode rammer for, at medarbejderne kan vokse. Når vi alligevel er lykkedes med det i Novicell, tror jeg, at det først og fremmest handler om, at vi hver eneste dag arbejder med at skabe en god arbejdsplads og har nogle stærke værdier omkring, hvordan vi opfører os overfor hinanden. Et godt fællesskab er hundrede gange mere værd end et forkromet talentprogram”, siger Per Kirchner.

- PiB

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere