Tøjbranchen bør droppe lavprissourcing
Når omkostningerne stiger på sourcingområdet, er virksomhederne nødt til at flytte fokus fra en billig til en mere værdiskabende forretningsstrategi, viser ny rapport.
Bangladesh, Pakistan og Cambodia er ikke længere tilstrækkelige som lavprissourcing-lande, når tøj- og tekstilfirmaer skal sætte beklædning i produktion. Det fremgår af en ny rapport, 2017 Global Sourcing Reference, som er udarbejdet af Kurt Salmon, der er en del af Accenture Strategy.
Læs også: TCO blev en stor sourcing-succes, da kunden turde overlade kontrollen
Rapporten har for 13. år analyseret tendenser og udvikling af sourcing af tekstiler og tøj på tværs af 46 af de vigtigste sourcingmarkeder, skriver Supply Chain Quarterly.
De stigende omkostninger på sourcing- og produktionsområdet, først og fremmest i form af lønudgifter, påvirker i høj grad tekstilbranchen. Den traditionelle løsning på de høje omkostninger har indtil videre været at flytte produktionen til lavpris-lande eller -regioner, men det vil kun give pote på kort sigt, lyder det i rapporten.
De skyldes at omkostningerne ved produktionerne stiger i stort set alle sourcing-regionerne, inklusiv lavpris-lande som Bangladesh, Pakistan og Cambodia (se figur).
Værdiskabende strategi
I stedet er virksomhederne nødt til at ændre deres forsyningskædestrategi fra at fokusere på de billige løsninger til en mere værdiskabende udgave.
Specifikt foreslår rapporten at firmaerne i stedet fokuserer på at
- investere i produktionsinnovation,
- forbedre deres time-to-market og leveringssikkerhed
- tilpasse købs- og produktionsmængder med forbrugernes egentlige efterspørgsel,
- være opmærksomme på det sociale og miljømæssige ansvar i produktionen
- styrke produktionskvalitetskrav og -standarder.
Læs også: Ikea vil fordoble sourcing i indien inden 2020
For mange virksomheder betyder det, at de må inddrage teknologiske løsninger, der muliggør et bedre samarbejde, synlighed og kontrol over hele værdikæden. For eksempel kan avancerede analyser hjælpe detailhandlere med at forbedre salgsresultater, lagerudsving og bruttomarginer, oplyser rapporten. På fremstillingssiden forbedrer robotter effektiviteten i produktionen, og 3-D-print kan føre til hurtigere produktudvikling.
-JJK