Tæt samarbejde bag bæredygtigt tøj
Tøjproducenten C&A sælger par jeans, som man selv kalder ’verdens mest bæredygtige’. Bagved ligger nogle cirkulære tanker, som kræver et tæt samarbejde med leverandørerne om at lukke kæden. Det er en dyr proces, som dog godt kan give billige produkter.
Midt i august lancerede det tyske modetøjsmærke C&A det, selskabet selv kalder verdens mest bæredygtige jeans. Bukserne, der er blevet til i samarbejde med NGO’en Fashion for Good, er certificeret til guld i Cradle to Cradle-standarden, hvilket er ordningens næsthøjeste niveau, kun overgået af platin.
Valget af netop jeans var bevidst fra C&A’s side, som kalder det et ’meget komplekst’ produkt, fremstillet af en lang række forskellige komponenter via en lige så lang række leverandører og produktionsprocesser, som alle sammen kræver opmærksomhed for at blive bæredygtige.
C&A's Global Chief Sustainability Officer, Jeffrey Hogue, var med på oktober måneds Responsible Supply Chain Summit Europe i London for at fortælle om den langvarige udviklings- og designproces, der endte med at vare over et år.
”Med det her projekt har vi sigtet efter at undgå de mange negative effekter fra fast fashion, ikke mindst de enorme mængder tøj, der går til spilde, og i stedet gøre produktion til et lukket, cirkulært kredsløb. Det har krævet et tæt samarbejde med Fashion for Good og udvalgte leverandører, hvilket selvfølgelig har givet mange udfordringer, men vi synes det giver mening”, sagde han.
De udvalgte leverandører, som Jeffrey Hogue hentydede til, tæller i høj grad nogle af de samarbejdspartnere, med hvem C&A har en lang historik. Her er det ifølge Hogue nemmere at ændre sin tilgang til tingene, end det er med nyere partnere.
Dyr proces, billigt tøj
Til sessionen i London var Jeffrey Hogue – naturligvis – iklædt et par af de bæredygtige jeans, og med sig havde han også en t-shirt fremstillet på samme vilkår. Dvs. der er brugt 100 procent økologisk bomuld (inkl. i syningerne, som ifølge Hogue er et særligt kompliceret element), 100 procent biologiske farver og blæk, 100 procent genbrugsvand og 100 procent vedvarende energi.
Derudover er trøjen 100 procent dekompostérbar på 11 uger, ligesom der har været fuld fairness for arbejderne, når det kommer til løn- og arbejdsforhold. Alligevel er den faste salgspris for t-shirten kun syv euro (omkring en flad 50’er), hvilket er en vigtig pointe for C&A.
”Det har været en dyr proces at udvikle de her beklædningsgenstande, men ikke desto mindre kan der godt kommer produkter ud, som er til at betale. Det skyldes dels den kapacitet, vi har opbygget undervejs, men også at vi ikke har tænkt så meget på bundlinjen undervejs, som på systemisk forandring”, forklarede han, og pegede i den forbindelse på, at C&A er et familieejet selskab, der bedre kan tillade sig den slags end en børsnoteret virksomhed med ”sultne aktionærer”.
I forlængelse heraf lagde Jeffrey Hogue heller ikke skjul på, at der er en del brandingværdi i projektet for C&A. Selskabet gør således en del for at ”holde historien i gang”, som han sagde, selvom den gennemsnitlige forbruger måske ikke forstår alle elementer. ”Men det er ikke vores job at uddanne folk”, bemærkede han.
Læs også: Flere typer magt kan give en ansvarlig forsyningskæde
Og så er forandring på brancheniveau stadig et vigtigt langsigtet parameter, fastslog Jeffrey Hogue.
”Vi ser helt bestemt konkurrencefordele i bæredygtighed, men grundlæggende bør virksomheder, hverken i tøjindustrien eller andre sektorer, konkurrere på arbejdsforhold, menneskerettigheder, vedvarende energi, miljøhensyn osv., de ting skal bare være på plads”.