Svensk tankrederi flytter aktiviteter til Danmark
Concordia Maritime flytter nu en del af virksomheden til Danmark med henblik på at indgå det danske tonnageskattesystem. "Det danske system er en smule bedre end det svenske", lyder det fra rederiet.
Concordia Maritime, der er en del af Stena-gruppen, flytter sin virksomhed fra Sverige til Danmark for at samle ressourcerne og tage del i den danske tonnageskat. Det oplyser den svenske avis Sjöfartstidningen.
Grunden til omstruktureringen er, ifølge rederiets topchef Kim Ullman, fordi det danske system er en smule bedre end det svenske.
Læs også: Rekordmange skibe sejler nu under dansk flag
”Det er enkelt og mere fordelagtigt, da vi ikke behøver at skifte flag. Det svenske system kræver europæisk flag. Nu kan vi bare sejle videre med det flag vi har”, forklarer Kim Ullman til Sjöfartstidningen.
Han tilføjer, at der i den svenske tonnageskat indgår stempelafgift og registreringsomkostninger – noget som det danske tonnagesystem ikke omfatter.
Derudover er enhver, der registrerer sig i det svenske tonnagesystem, låst i to år, hvilket ikke gælder for det danske.
”Som det ser ud i dag, er vi meget mere fleksible i det danske system, men vi kan bestemt flytte igen, selvom vi ikke kan ændre strategi hvert år”, siger Kim Ullman.
Concordia Maritime luftede flyttetankerne i sit regnskab for tredje kvartal i efteråret 2019, hvor idéen om at pakke en stor del af virksomheden sammen og flytte til Danmark fremgik.
Læs også: Rekordmange skibe sejler nu under dansk flag
Her blev det uddybet, at der i fjerde kvartal ville indregnes engangsudgifter, som hang sammen med lukningen af to kontorer og ”tre ansættelser”.
Som den eneste kommer Kim Ullman til at sidde tilbage i Sverige, mens finansdirektøren Ola Helgesson og resten af finansafdelingen flytter til modervirksomheden Stena Bulks københavnske kontor.
- HCL