Svensk lager øger effektiviteten med 20 procent
For en handelsvirksomhed som Lönne er det altafgørende at levere effektivt og uden fejl, og det har Apport WMS hjulpet med på virksomhedens lager i Helsingborg.
For en handelsvirksomhed som Lönne er det altafgørende at levere effektivt og uden fejl, og det har Apport WMS hjulpet med på virksomhedens lager i Helsingborg. Siden indførelsen er effektiviteten steget med 20 procent, og fejlplukprocenten faldet med 77 procent.
Vi har fået meget større kontrol med vores lager, siger Lennart Andersson, Senior Advisor & Operations Manager i Lönne Scandinavia.
Lönne er specialister i salg og distribution af elektromotorer, og når en af Lönnes kunder henvender sig, er det ofte en hastesag.
Når de skal have leveret en reservedel, kan det være, fordi en maskine er brudt ned, så produktionen er gået i stå. De er afhængige af, at vi leverer det rette produkt på rette tid og sted. Begår vi fejl, så begynder de at se sig om efter en anden leverandør næste gang, så det er livsvigtigt for os, at vores lager fungerer optimalt, fortæller Lennart Andersson, som er Senior Advisor & Operations Manager hos Lönne og ansvarlig for driften på virksomhedens hovedlager i Helsingborg.
Siden september 2012 har Apport WMS fra danske Apport Systems været den tekniske løsning bag den effektive logistik. Inden overgangen til Apport WMS gik Lönnes lagermedarbejdere rundt med pen og papir, men efterhånden blev behovet for effektivisering tydelig, og derfor indledte virksomheden i 2010 dialog med mulige WMS-leverandører.
Vi overvejede tre forskellige leverandører. Det var vigtigt for os at finde en leverandør, som forstod vores udfordringer, og hvad vi gerne ville have. Apport var i stand til præcist at fortælle os, hvordan de ville løse opgaven, og vi besøgte nogle af Apports kunder, som bekræftede det gode indtryk, vi havde fået, fortæller Lennart Andersson om årsagen til, at valget faldt på Apport.
At det blev en udenlandsk leverandør, gav ikke anledning til de store bekymringer.
Det var selvfølgelig noget, vi overvejede, men der er jo ingen reel sprogbarriere, så vi var ikke bekymrede for det. Det vigtigste var, at vi havde oplevelsen af, at Apport lyttede meget til os og tog os alvorligt, siger Lennart Andersson.
Overraskende få fejl
Den 17. september 2012 blev de første varer på Lönnes lager plukket med Apport WMS, og de 32 medarbejdere på lageret har taget godt imod det nye lagersystem. Sammen med Apport har Lönne sikret, at projektet blev godt forankret, og at alle medarbejdere blev lært op i systemet, inden det gik live.
Vi har udnævnt fem superbrugere, som har været med helt fra starten, og de kan nu sørge for at lære nye folk op. Systemet er meget let at lære at bruge, og det er en stor fordel, når vi for eksempel skal hyre vikarer i sommerperioden, siger Lennart Andersson, der mener, at Lönne har opnået alle de fordele, som virksomheden håbede på.
Vi kan konstatere, at vores lager er blevet meget mere effektivt. Uden at have målt det præcist, vurderer jeg, at vi har forbedret vores effektivitet med 20-25 procent. Helt konkret har det betydet, at vi arbejder færre timer for at pakke det samme antal varer. Vi har forkortet arbejdstiden på vores nathold, siger han.
Ikke mindst automatiseringen af processerne på lageret sparer meget tid.
Tidligere skulle vi indtaste data manuelt i vores ERP-system, men nu kan vi læse det ind automatisk, og det er en stor fordel, siger han.
Med 5.300 m2 lager og 22.000 forskellige varenumre er der en vis risiko for at begå fejl, men det skulle Apport WMS gerne hjælpe på. Lönne havde på forhånd forventet, at antallet af fejlpluk på lageret ville blive mindre, men de blev alligevel overraskede over, hvor stor forskel Apport gjorde.
Vores fejlpluk er faldet med 77 procent. Det er vigtigt, fordi det har så høj prioritet for os at levere rigtigt hver gang. Samtidig kan vi nu spore de få fejl, der sker, så vi kan se præcist, hvor på lageret det er sket, og hvilken medarbejder der har plukket. På den måde har vi en mulighed for at forebygge, at det sker igen, forklarer Lennart Andersson.
Kontrol over alle varer
Netop den form for kontrol er den mest afgørende forskel på lageret før og efter Apport. I dag er der fuldstændig overblik over lagerbeholdningen, og hvor den enkelte ordre befinder sig i systemet, og det er særdeles vigtigt, forklarer Lennart Andersson.
Vi har meget større kontrol over alle varer. Vi ved præcis, hvor de er, og vi kan se, hvor langt en given ordre er i processen. Tidligere kunne en sælger ringe og spørge, hvor en bestemt leverance var, og så skulle jeg ud på lageret og finde én, der vidste det. Nu behøver jeg bare slå det op, og så kan jeg give et præcist svar med det samme, siger Lennart Andersson og fortsætter:
Nu har vi også mulighed for enkelt at styre ordrerne gennem systemet, så hvis en kunde ringer og skal have en vare på en halv time, så kan vi hurtigt køre den gennem lageret. Vi har fået et meget smidigere lager, og Apport har været en rigtig god samarbejdspartner for os gennem hele processen, siger Lennart Andersson.
Fakta om Lönne Scandinavia
Oprindeligt en norsk virksomhed med hovedkontor i Bergen, salgskontor i Sverige, Danmark og Finland samt et nordisk distributionscenter i Helsingborg.
Specialiseret i salg af elektromotorer, solutions gear, gearmotorer, koblinger og transmissioner til industrien.
Serviceværksteder på 12 forskellige destinationer i hele Skandinavien.
Hovedlageret i Helsingborg er på 5.300 m2 med 22.000 varenumre.