09.11.2020 | Branchenyt
Case: Succesfuld e-handelskomet har åbnet nyt kæmpelager på 10.000 kvadratmeter
Indhold fra partner Hvad er dette?
Det er blevet populært at strikke og hækle igen. Den hurtigvoksende garn-virksomhed Hobbii.dk sælger garn for millioner og har netop åbnet helt nyt og stort lager i Greve.
Det er blevet populært at strikke og hækle igen. Den hurtigvoksende garn-virksomhed Hobbii.dk sælger garn for millioner og har netop åbnet helt nyt og stort lager i Greve. Det sker som et led i vækstambitionerne, hvor ny teknologi også skal være med til at understøtte processerne på det nye lager.
I 2016 besluttede tre unge it-iværksættere at starte en garnforretning på nettet. I dag sælger Hobbii garn for et trecifret millionbeløb og sender årligt mere end 1 million ordrer afsted. Alene i dette regnskabsår bliver det til 1.3 millioner pakker.
Strikketøjet er i den grad blevet fundet frem igen. Selv blandt unge er det blevet populært at strikke som aldrig før, hvor det gamle håndværk har betaget en helt ny generation. Det er blevet så populært at strikke og hækle igen, at garnforretningen har måtte se sig om efter mere lagerplads.
I starten af september 2020 kunne Hobbii rykke ind i et helt nyt kæmpelager i Greve på 10.000 kvadratmeter og med 12 meter til loftet, som tillader en væsentlig kapacitetsforøgelse.
MASSIVT ORDREFLOW KRÆVER EFFEKTIVE PROCESSER
På lageret er der brug for en høj kapacitet og effektive processer til at håndtere det massive ordreflow. Hver dag sender Hobbii nemlig 5.000 pakker afsted til strikke- og hækleglade kunder i hele verden. Faktisk bliver over 80 pct. af ordrerne sendt til kunder i udlandet. På sæsondage som Black Friday, og op til jul, er der ekstra travlt, og her forlader op mod 15.000 pakker lageret dagligt.
Læs også: Case: Fleksible priser hos Conrad Electronic
Hobbii har set på processerne på lageret. Der er blandt andet installeret en pakkemaskine, som med fuld kapacitet kan lave 6-700 ordrer i timen. Pakkemaskinen wrapper automatisk ordrerne ind i plastikposer og påsætter fragtlabel, hvorefter pakken ryger videre ud i et sorteringsbur. Maskinen er blevet en af kollegaerne og har ovenikøbet fået sit eget navn, for det skal nemlig være sjovt at gå på arbejde.
- På lageret skal teknologi være med til at give medarbejderne en god oplevelse og hjælpe dem i deres arbejdsprocesser, så de ikke skal bruge unødvendig tid på at plukke og sende varer – det skal være sjovt og det skal gå hurtigt, siger Stefan Andersen, der er Head of Special Projects hos Hobbii og fortsætter:
- I kraft af vores nye faciliteter har vi fået bedre forhold, vi har investeret i bedre udstyr, og samlet set giver det en bedre oplevelse for medarbejderne.
I dag er over 250 medarbejdere ansat hos Hobbii, heraf er 150 ansat på det nye lager.
NY TEKNOLOGI SKAL HJÆLPE MEDARBEJDERNE
Med over 13.000 varenumre på lager, er der meget der skal holdes styr på. Derfor benytter Hobbii sig af teknologi til at skabe overblik på lageret og bevare kontrollen.
Teknologien får Hobbii hjælp til fra it-virksomheden Delfi Technologies, som har leveret en integreret lagerløsning til pluk af varer og effektiv pakkehåndtering via arbejdsstationer på lageret. I løsningen indgår flere elementer såsom touchskærme til fuldt ordreoverblik, mobiltelefoner, stregkodescannere, labelprintere, fragtlabels, m.m.
På lageret er der i alt 16 pakkestationer, hvorfra medarbejderne kan få et hurtigt overblik over åbne ordrer via en touchskærm, hvor de kan se hele ordren. Herfra kan de også printe fragtlabels og afslutte ordrerne.
Læs også: Case: Hobbii fortsætter væksteventyret med nye butikker og flere digitale tiltag
Ved hjælp af mobiltelefoner, monteret i en armholder, kan medarbejderne frit bevæge sig rundt på lageret og hele tiden have ordreblikket med sig via en infoskærm. Samtidig anvender medarbejderne specielle handsker med integreret stregkodescanner, så de kan have hænderne fri, når de går rundt på lageret for at plukke og registrere varerne.
AMBITIØSE VÆKSTPLANER FORTSÆTTER
Garnforretningen er gået fra ikke bare at have en millionforretning på nettet, til også at åbne fysiske butikker. I butikkerne skal teknologi være med til at understøtte kundeoplevelsen for at skabe en synergi mellem netbutikken og det fysiske butiksunivers.
- Vi ønsker at skabe et inspirerende og digitalt univers i vores butikker, som skal være et supplement til vores netbutik. Det hjælper Delfi Technologies os med, fortæller Stefan Andersen.
I butikkerne skal der være fokus på garnet, og indretningen skal derfor være med rene linjer. Da man skulle vælge kasseløsning til at betjene kunderne, valgte Hobbii i den forbindelse en enkel og stilren løsning. Derudover har Delfi Technologies blandt andet også leveret elektroniske prisskilte, pris/produktscannere og andre digitale løsninger til butikkerne.
I dag har Hobbii åbnet butikker i Roskilde, Aalborg og Odense. Der bliver endnu mere at gå på opdagelse i for dem, der elsker at strikke eller hækle. Hobbii åbner nemlig tre nye butikker i 2020 og har planer om at åbne yderligere 10-15 butikker i 2021.
Hver gang garnforretningen åbner en ny butik, bliver den Danmarks største, da der er brug for flere kvadratmeter hver gang. Inden for tre år har virksomheden planer om at åbne 60 nye butikker. Ambitionen er at blive en landsdækkende butikskæde i Danmark, men kæden kigger også mod Tyskland, når der skal findes nye butikslokaler.
OM HOBBII
Hobbii startede som en online garnforretning, men er også i gang med at etablere sig som en butikskæde med butikker i hele Danmark. Hobbii holder til i Rødovre og i Greve, hvor mere end 250 dedikerede medarbejdere gør alt hvad de kan for at blive danskernes foretrukne garnbutik. Med over 13.000 varenumre dækker sortimentet alt hvad man skal bruge til sit strikke- eller hækleprojekt.
Om Delfi Technologies
Delfi Technologies er en europæisk it-virksomhed, der udvikler og sælger stregkodeløsninger i forbindelse med vareregistrering og elektroniske hyldeforkanter - primært til detail-, lager og logistikbranchen, samt sundhedsvæsnet. Delfi Technologies er vokset markant de senere år og råder i dag over 100 medarbejdere med kontorer i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Italien og Vietnam.
Branchenyt

Case: Mere end 400 Coop butikker har fået elektroniske hyldeforkanter
Tilbage i 2010 fik den første Coop-butik elektroniske hyldeforkanter fra it-virksomheden, Delfi Technologies. Teknologien har udviklet sig meget siden da og i dag er løsningen taget i brug i mere end 400 af Coops butikker.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: En helt ny oplevelse hos ICA Kvantum med Breece
ICA Kvantum i Lerum har investeret i ny teknologi. En cloud-baseret løsning med Breece elektroniske hyldeforkanter, som automatisk leverer ny information til butikkens hylder. Det er en løsning, som it-virksomheden Delfi Technologies står bag.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Norske Byggfag vælger elektroniske hyldeforkanter fra Delfi Technologies
Med Breece elektroniske hyldeforkanter fra Delfi Technologies sikrer byggemarkedet, Byggfag Mehamn i Norge, altid samme pris og information på hylden som i kassen.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Stor brugsforening opruster på alle fronter
I spidsen for brugsernes største pengetank står direktør Brian Johansen hos Asnæs og Omegns brugsforening. Foreningen har måtte opruste på flere forskellige fronter for at sikre en sund udvikling med butikker, der er up-to-date.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Succesfuld brugsforening har landets største overskud
I Helsinge finder man den brugsforening, der har den bedste indtjening i landet. Den lokale Kvickly-butik er nemlig god til at tjene penge. Fremover skal der bruges endnu mere energi på kunderne og personalet.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Lokalt supermarked går forrest i udviklingen
Vejers Supermarked har haft et godt år på trods af Corona. Når det går godt, bliver overskuddet investeret i at udvikle forretningen. Senest har den lokale Let-Køb butik investeret i elektroniske prisskilte fra Delfi Technologies.
Indhold fra partner