Stort sparepotentiale i grønne varebiler
Britiske virksomheder vil kunne spare 14 mia. pund på at skifte til alternative brændstoffer, viser ny rapport. Selskaberne støtter op, men der er udfordringer.
Miljø- og klimavinklen er ofte et af de centrale aspekter, når virksomheder eller producenter omtaler potentialet i biler og lastbiler drevet af elektricitet eller andre alternative brændstoffer, eksempelvis hybridløsninger, brændselsceller eller lignende. Senest fortalte Stena Recycling om den CO2-besparelse, selskabet vil opnå via de to store ellastbiler, der inden længe skal køre for firmaet i Norge.
Læs også: Daimlers eldrevne letvægtslastbiler skal levere varer for Dachser
At der også er et økonomisk potentiale i at skifte benzin og diesel ud med de grønne alternativer, har en ny britisk rapport just sat konkrete tal på. I sin Future of Fuel Report har Hitachi Capital (HC) talt med en lang række flådeansvarlige i UK-baserede virksomheder om deres nuværende set-up, fremtidsplaner og alt det ind i mellem.
Centralt står udmeldingen om den mulige finansielle besparelse, der ifølge HC ligger og venter. Undersøgelsen viser således, at hvis alle varevogne og mellemstore lastbiler (HGVer heavy goods vehicles) var elektriske, ville man kunne spare omkring 14 mia. pund (ca. 117 mia. kr.) i brændstofudgifter.
Tallet er baseret på det estimat at elektricitet vil være omkring 77 øre billigere pr. km end benzin og diesel for varevogne, og knap 2 kr. billigere pr. km for HGVer. Det er et potentiale, som virksomhederne ifølge Hitachi Capital Vehicle Solutions managing director Jon Lawes ikke har råd til at ignorere, som han siger ifølge edie.net.
Flere muligheder
Generelt er rapporten optimistisk på vegne af de grønne drivmidler, og konkluderer bl.a. at væksten inden for AFVer (alternatively-fuelled vehicles) vil fortsætte. Indtil videre fylder de godt nok ikke meget i gadebilledet, men i løbet af det sidste års tid er andelen af AFV blandt nyregistreringer steget fra 3,2 til 4,2 procent.
62 procent af flåderne i undersøgelsen omfatter AFVer, mens 42 procent regner med at få flere inden for de næste par år. Generelt mener 82 procent af de adspurgte, at det er vigtigt at bevæge sig mod flere AFV'er.
Videre peger rapporten på, at elektricitet ikke er det eneste alternative brændstof, selvom el er mest udbredt i flåderne, herunder som en del af hybrider. Komprimeret naturgas (CNG) og biodiesel kan eksempelvis være bedre for HGVer og specialkøretøjer, og det er alternativer, som hverken politikere eller flådeoperatører bør ignorere.
Som et værktøj til at fremme udbredelsen af AFVer fremhæver HC de forskellige former for ren luft-zoner, som flere britiske byer arbejder på at indføre, eksempelvis Londons ULEZ (Ultra Low Emission Zone), som bliver introduceret i løbet af 2019-2020. HCs research viser således, at zoner vil virke; 65 procent af de adspurgte svarer, at zonerne vil øge sandsynligheden for, at de vil bruge AFVer.
og et par barrierer
Der er dog udfordringer på vejen, påpeger rapporten. Mangel på infrastruktur til opladning og de høje anskaffelsespriser på AFVer er de største barriere, efterfulgt af udfordringer med rækkevidden og tilgængeligheden af passende gas- og biodieselkøretøjer.
På den baggrund mener HC at regeringen skal på banen og investere i infrastruktur i form af både flere ladestationer til elbiler og tankstationer til CNG og biodiesel som supplement til de skattefordele og økonomiske bonusser, der allerede er i spil.
Endelig skal de flådeansvarlige ude i virksomhederne også selv skal tage deres strategi op til overvejelse. 28 procent af respondenterne synes således, at deres egne organisationer burde gøre mere for at fremme AFVer. Og sandheden er ifølge HC, at en hvilken som helst virksomhed vil kunne få fordele ud af at skifte til grønnere alternativer, selvom det enkelte skifte vil være forskelligt fra flåde til flåde.
Vigtig komponent i forretningsstrategi
Det er ikke mindst det strategiske aspekt, der er i spil, lyder det fra Jonatan Pinkse, der er professor i Strategy, Innovation and Entrepreneurship ved Manchester Institute of Innovation Research under University of Manchester.
En anerkendelse af AFVernes potentiale som en vigtig forretningsstrategisk komponent og ikke bare en metode til at gøre ens flåde grønnere, vil være altafgørende for virksomhederne i takt med at vi bevæger os i retning af at skrotte forbrændingsmotorerne, siger han i en kommentar til rapporten.
Læs også: El-lastbiler leverer til Roskilde Rådhus
AFVer skal ikke kun ses som et middel til at reducere forurening og adressere klimaforandringerne selvom det selvsagt er vigtigt. I realiteten hjælper de på rejsen mod at gøre alle køretøjer smartere og sikrere. ( ) Det er en spændende tid for AFVer. Vi ser kun toppen af isbjerget, når det kommer til den innovation og de fordele, de kommer til at give såvel virksomheder som kunder i fremtiden, slutter han.
-AK