Stort gennembrud for grøn langturskørsel
Op til 600 kilometer på en enkelt opladning. Så langt vil Volvos næste generation af tunge elektriske lastbiler kunne køre. Den længere rækkevidde er et gennembrud for emissionsfri langturskørsel uden udledning af forurenende stoffer undervejs.
Elektrificeringen af tunge lastbiler fortsætter over hele verden, og længere rækkevidde uden opladning undervejs bliver snart en mulighed. Til næste år lancerer Volvo en ny version af sin FH Electric lastbil med længere rækkevidde, så den vil kunne køre op til 600 kilometer på en enkelt opladning. Det vil gøre det muligt for transportvirksomheder at indsætte elektriske lastbiler ved langturskørsel på interregionale og internationale ruter og samtidig køre en hel arbejdsdag uden opladning undervejs. Den nye Volvo FH Electric vil blive frigivet til salg i løbet af anden halvdel af 2025.
“Vores nye elektriske flagskib bliver et godt supplement til vores i forvejen brede udvalg af elektriske lastbiler og gøre det muligt at udføre landevejstransport også over længere afstande uden udledning af forurenende stoffer under kørslen. Det vil være en fantastisk løsning for transportvirksomheder med et højt årligt kilometertal på deres lastbiler og med et stærkt engagement i at reducere CO2-belastningen fra landevejstransport”, siger Roger Alm, president og CEO for Volvo Trucks.
Det, der muliggør en rækkevidde på 600 kilometer, er Volvos nye drivlineteknologi med den såkaldte e-aksel, der skaber plads til betydeligt større batterikapacitet om bord. Mere effektive batterier, et yderligere forbedret batteristyringssystem samt drivlinens generelle energieffektivitet bidrager også til den forlængede rækkevidde.
Volvo Trucks er en global leder inden for mellemtunge og tunge elektriske lastbiler med hele otte forskellige batterielektriske modeller i sin portefølje. Det brede produktsortiment gør det muligt at elektrificere transporter til bykørsel og regional distribution, entreprenør- og renovationskørsel og snart også langturstransport. Volvo har indtil videre leveret mere end 3.800 elektriske lastbiler til kunder i 46 lande verden over.
Læs også: Lastbilchauffører får en lettere vej til opladning
”Transportsektoren står for syv procent af den globale CO2-udledning, og batterielektriske lastbiler er vigtige værktøjer til at reducere klimaaftrykket fra transportsektoren. Ud over de vigtige miljømæssige gevinster, som elektriske lastbiler bidrager med, giver de også lastbilchaufførerne et markant bedre arbejdsmiljø med meget lavere støj- og vibrationsniveauer”, fastslår Roger Alm.
Volvo Trucks driver overgangen til fossilfri landevejstransport for at nå sit mål om netto-nuludledning i 2040 ved hjælp af en trestrenget teknologistrategi. Den er bygget på henholdsvis batterielektriske og brændselscelleelektriske teknologier samt forbrændingsmotorer, der kører på vedvarende brændstoffer som grøn brint, biogas eller HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).
Kilde: Volvo Trucks
/ PiB