Storstrejke rykker nærmere: Nu annoncerer også Maersk tillæg
Som den seneste i rækken af store containerrederier har Maersk annonceret et tillæg for fragt til og fra de amerikanske østkyst- og golfhavne forud for den havnearbejderstrejke, der ser ud til at blive en realitet fra 1. oktober. Og Det Hvide Hus afviser, at præsidenten vil gribe ind.
Maersk skriver i en meddelelse, at selskabet “på grund af potentielle arbejdsnedlæggelser implementerer et lokalt havneforstyrrelsesgebyr for alt gods til og fra terminalerne på den amerikanske østkyst og Golf-kysten med virkning fra 21. oktober”.
Tillægget bliver på 1.500 dollar pr. teu og 3.000 dollar for en 40-fodscontainer, oplyser Maersk. Også MSC, Hapag-Lloyd og CMA CGM har annonceret tillæg, hvis havnene lukker ned.
Udsigten til en omfattende havnearbejderstrejke på den amerikanske østkyst har allerede betydet, at mange laster er dirigeret til den amerikanske vestkyst, hvor havnearbejderne er organiseret i en anden fagforening, der indgik en ny overenskomst sidste år.
Her melder havnene i Long Beach og Los Angeles, at de allerede håndterer mindst lige så mange container, som de gjorde under pandemien i 2021-2022, skriver New York Times.
En transportanalytiker fra JP Morgan estimerer ifølge avisen, at en strejke kan koste den amerikanske økonomi helt op til svimlende 5 mia. dollar dagligt. Og for hver dag havnene er lukket ned vil det tage et grove træk seks dage at indhente efterslæbet.
Havnearbejdernes fagforening International Longshoremen Association (ILA) har forlængst bebudet, at de vil 85.000 medlemmer vil nedlægge arbejdet den 1. oktober, hvis en ny aftale ikke er indgået inden da.
En gruppe af store handelsselskaber har i et brev sidste uge opfordret præsident Joe Biden til at gribe ind. Men embedsmænd i Det Hvide Hus sagt, at præsidenten ikke planlægger at tvinge havnearbejderne tilbage på arbejde, skriver New York Times.
-emte