Stor efterspørgsel sender containerrater i vejret
Shanghai-indekset nåede i sidste uge et niveau på 3.044, hvilket er det højeste siden sommeren 2022 og har ifølge Peter Sand, der er chefanalytiker i Xeneta, overrasket markedet.
"Der er en cocktail af usikkerhed og disruption på tværs af de globale maritime forsyningskæder, skriver Peter Sand på Linkedin og tilføjer: "Det er hastigheden og omfanget af denne nylige stigning i fragtraterne, der har overrasket markedet."
Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) har været på markant optur siden starten af april, hvor det er vokset fra omkring 1.750 til nu 3.044 for en 20-fodscontainer.
Xeneta-indekset, der holder øje med prisen på at få fragtet en 40-fods container fra Fjernøsten til Europa, viser samme udvikling.
“Spotraterne på trafikken mellem Fjernøsten og Nordeuropa nåede op på 5 309 dollar pr. FEU den 1. juni mod 4 839 dollar den 16. januar. Dette er de højeste satser, der har været på denne handel i mere end 600 dage og en stigning på 63 pct siden 29. april 2024,” skriver Peter Sand.
Der er dog fortsat meget langt op til den absolutte rekord på 14,407, der blev sat i januar 2022.
-emte