Stigende leveomkostninger hæmmer ikke købelysten

Data fra nShift afslører, at mængden af pakker på Cyber Monday steg med fire procent sammenlignet med 2021, hvilket er den største årlige stigning i Norden.

Lars Pedersen, CEO hos nShift, udtaler: "Forud for Black Friday og Cyber Monday frygtede mange, at den globale krise med de stigende leveomkostninger ville underminere de bebudede tilbudsdage. Men nu står det klart, at forbrugerne dette år er mindst lige så ivrige efter et godt tilbud som sidste år”. Foto: nShift..

06.12.2022

SCM.dk

På trods af bekymringer om forbrugeres købekraft afslører nye tal, at danske forbrugere endnu en gang har flokkedes online for at gøre et godt tilbud på dette års Black Friday og Cyber Monday.

Europæiske data indsamlet af nShift, der er globalt førende indenfor delivery management software, viser, at mængden af danske pakke volumener på Black Friday var stort set den samme som i 2021, mens mængden af pakker på Cyber Monday steg med 4 procent sammenlignet med sidste år. Dette er den største årlige stigning i Norden.

Den store stigning i forbruget bliver tydelig, når man sammenligner data fra Black Friday og Cyber Monday med antal pakker for en gennemsnitlig fredag og mandag. I Danmark var mængden af pakker på dette års Black Friday 126 procent større end en gennemsnitlig fredag, hvilket er den største stigning i Norden. På Cyber Monday var mængden 46 procent større end en gennemsnitlig mandag.

Lars Pedersen, CEO hos nShift, udtaler: "Forud for Black Friday og Cyber Monday frygtede mange, at den globale krise med de stigende leveomkostninger ville underminere de bebudede tilbudsdage. Men nu står det klart, at forbrugerne dette år er mindst lige så ivrige efter et godt tilbud som sidste år".

Danmark kunne desuden mønstre det samme niveau af pakker i dagene op til Black Friday. Overordnet set faldt mængden af pakker denne uge med kun 1,3 procent sammenlignet med 2021. Kun onsdag oplevede en stigning fra 2021 (3 procent).

Læs også: Pakkesvindel giver nervøs nethandel

Lars Pedersen konkluderer: "Forhandlere oplever en markant stigning i mængden af pakker, der skal administreres i denne periode, og det er vigtigt, at de er på dupperne. Hvis forbrugerne ikke får den leveringsoplevelse, som de ønsker, vil de begynde at lede efter noget bedre. Hvis dette års Black Friday eller Cyber Monday ikke gik helt efter planen, er det ikke for tidligt for forhandlere at begynde at planlægge fremad mod næste år".

Forhandlere kan bruge erfaringer fra dette års Black Friday og Cyber Monday til at være et skridt foran konkurrenterne næste år. Det vigtigste er at kunne skabe en god købeoplevelse, der fungerer for kunden. I den forbindelse skal forhandlere kunne tilbyde de rette leveringsmuligheder, holde kunderne opdateret og gøre det nemt at returnere varer.

- PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

15.10.2025SCM.dk

Ingen tegn på hurtig returnering til Suezkanalen

15.10.2025SCM.dk

GLS åbner nyt distributionscenter i Randers med op mod 300 arbejdspladser

14.10.2025SCM.dk

Første containerskib til Storbritannien via Arktis

13.10.2025SCM.dk

USA truer lande der støtter grøn IMO-dagsorden

08.10.2025SCM.dk

Nyt udspil skal gøre det lettere og billigere at skifte til el-lastbiler

07.10.2025SCM.dk

Vognmænd tager el-beregner til sig

07.10.2025SCM.dk

Kunder vælger længere leveringstid for klimaets skyld

06.10.2025SCM.dk

Våbenhvile ændrer næppe situationen for skibsfarten i Det Røde Hav

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup