Stigende leveomkostninger hæmmer ikke købelysten

Data fra nShift afslører, at mængden af pakker på Cyber Monday steg med fire procent sammenlignet med 2021, hvilket er den største årlige stigning i Norden.

Lars Pedersen, CEO hos nShift, udtaler: "Forud for Black Friday og Cyber Monday frygtede mange, at den globale krise med de stigende leveomkostninger ville underminere de bebudede tilbudsdage. Men nu står det klart, at forbrugerne dette år er mindst lige så ivrige efter et godt tilbud som sidste år”. Foto: nShift..

06.12.2022

SCM.dk

På trods af bekymringer om forbrugeres købekraft afslører nye tal, at danske forbrugere endnu en gang har flokkedes online for at gøre et godt tilbud på dette års Black Friday og Cyber Monday.

Europæiske data indsamlet af nShift, der er globalt førende indenfor delivery management software, viser, at mængden af danske pakke volumener på Black Friday var stort set den samme som i 2021, mens mængden af pakker på Cyber Monday steg med 4 procent sammenlignet med sidste år. Dette er den største årlige stigning i Norden.

Den store stigning i forbruget bliver tydelig, når man sammenligner data fra Black Friday og Cyber Monday med antal pakker for en gennemsnitlig fredag og mandag. I Danmark var mængden af pakker på dette års Black Friday 126 procent større end en gennemsnitlig fredag, hvilket er den største stigning i Norden. På Cyber Monday var mængden 46 procent større end en gennemsnitlig mandag.

Lars Pedersen, CEO hos nShift, udtaler: "Forud for Black Friday og Cyber Monday frygtede mange, at den globale krise med de stigende leveomkostninger ville underminere de bebudede tilbudsdage. Men nu står det klart, at forbrugerne dette år er mindst lige så ivrige efter et godt tilbud som sidste år".

Danmark kunne desuden mønstre det samme niveau af pakker i dagene op til Black Friday. Overordnet set faldt mængden af pakker denne uge med kun 1,3 procent sammenlignet med 2021. Kun onsdag oplevede en stigning fra 2021 (3 procent).

Læs også: Pakkesvindel giver nervøs nethandel

Lars Pedersen konkluderer: "Forhandlere oplever en markant stigning i mængden af pakker, der skal administreres i denne periode, og det er vigtigt, at de er på dupperne. Hvis forbrugerne ikke får den leveringsoplevelse, som de ønsker, vil de begynde at lede efter noget bedre. Hvis dette års Black Friday eller Cyber Monday ikke gik helt efter planen, er det ikke for tidligt for forhandlere at begynde at planlægge fremad mod næste år".

Forhandlere kan bruge erfaringer fra dette års Black Friday og Cyber Monday til at være et skridt foran konkurrenterne næste år. Det vigtigste er at kunne skabe en god købeoplevelse, der fungerer for kunden. I den forbindelse skal forhandlere kunne tilbyde de rette leveringsmuligheder, holde kunderne opdateret og gøre det nemt at returnere varer.

- PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Punktligheden på containerfragt har det svært

27.11.2025SCM.dk

Constellation styrker dansk kølelogistik med opkøb af frysehus i Køge

27.11.2025SCM.dk

Bring og IKEA ruller fuldt elektriske leveringer ud i det meste af Danmark

26.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen: Maersk vender tilbage så snart, det er muligt

21.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

21.11.2025SCM.dk

Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen

21.11.2025SCM.dk

Danskerne handler mere trygt og globalt end nogensinde før

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle