Stigende leveomkostninger hæmmer ikke købelysten
Data fra nShift afslører, at mængden af pakker på Cyber Monday steg med fire procent sammenlignet med 2021, hvilket er den største årlige stigning i Norden.
På trods af bekymringer om forbrugeres købekraft afslører nye tal, at danske forbrugere endnu en gang har flokkedes online for at gøre et godt tilbud på dette års Black Friday og Cyber Monday.
Europæiske data indsamlet af nShift, der er globalt førende indenfor delivery management software, viser, at mængden af danske pakke volumener på Black Friday var stort set den samme som i 2021, mens mængden af pakker på Cyber Monday steg med 4 procent sammenlignet med sidste år. Dette er den største årlige stigning i Norden.
Den store stigning i forbruget bliver tydelig, når man sammenligner data fra Black Friday og Cyber Monday med antal pakker for en gennemsnitlig fredag og mandag. I Danmark var mængden af pakker på dette års Black Friday 126 procent større end en gennemsnitlig fredag, hvilket er den største stigning i Norden. På Cyber Monday var mængden 46 procent større end en gennemsnitlig mandag.
Lars Pedersen, CEO hos nShift, udtaler: "Forud for Black Friday og Cyber Monday frygtede mange, at den globale krise med de stigende leveomkostninger ville underminere de bebudede tilbudsdage. Men nu står det klart, at forbrugerne dette år er mindst lige så ivrige efter et godt tilbud som sidste år".
Danmark kunne desuden mønstre det samme niveau af pakker i dagene op til Black Friday. Overordnet set faldt mængden af pakker denne uge med kun 1,3 procent sammenlignet med 2021. Kun onsdag oplevede en stigning fra 2021 (3 procent).
Læs også: Pakkesvindel giver nervøs nethandel
Lars Pedersen konkluderer: "Forhandlere oplever en markant stigning i mængden af pakker, der skal administreres i denne periode, og det er vigtigt, at de er på dupperne. Hvis forbrugerne ikke får den leveringsoplevelse, som de ønsker, vil de begynde at lede efter noget bedre. Hvis dette års Black Friday eller Cyber Monday ikke gik helt efter planen, er det ikke for tidligt for forhandlere at begynde at planlægge fremad mod næste år".
Forhandlere kan bruge erfaringer fra dette års Black Friday og Cyber Monday til at være et skridt foran konkurrenterne næste år. Det vigtigste er at kunne skabe en god købeoplevelse, der fungerer for kunden. I den forbindelse skal forhandlere kunne tilbyde de rette leveringsmuligheder, holde kunderne opdateret og gøre det nemt at returnere varer.
- PiB