Stigende leveomkostninger hæmmer ikke købelysten

Data fra nShift afslører, at mængden af pakker på Cyber Monday steg med fire procent sammenlignet med 2021, hvilket er den største årlige stigning i Norden.

Lars Pedersen, CEO hos nShift, udtaler: "Forud for Black Friday og Cyber Monday frygtede mange, at den globale krise med de stigende leveomkostninger ville underminere de bebudede tilbudsdage. Men nu står det klart, at forbrugerne dette år er mindst lige så ivrige efter et godt tilbud som sidste år”. Foto: nShift..

06.12.2022

SCM.dk

På trods af bekymringer om forbrugeres købekraft afslører nye tal, at danske forbrugere endnu en gang har flokkedes online for at gøre et godt tilbud på dette års Black Friday og Cyber Monday.

Europæiske data indsamlet af nShift, der er globalt førende indenfor delivery management software, viser, at mængden af danske pakke volumener på Black Friday var stort set den samme som i 2021, mens mængden af pakker på Cyber Monday steg med 4 procent sammenlignet med sidste år. Dette er den største årlige stigning i Norden.

Den store stigning i forbruget bliver tydelig, når man sammenligner data fra Black Friday og Cyber Monday med antal pakker for en gennemsnitlig fredag og mandag. I Danmark var mængden af pakker på dette års Black Friday 126 procent større end en gennemsnitlig fredag, hvilket er den største stigning i Norden. På Cyber Monday var mængden 46 procent større end en gennemsnitlig mandag.

Lars Pedersen, CEO hos nShift, udtaler: "Forud for Black Friday og Cyber Monday frygtede mange, at den globale krise med de stigende leveomkostninger ville underminere de bebudede tilbudsdage. Men nu står det klart, at forbrugerne dette år er mindst lige så ivrige efter et godt tilbud som sidste år".

Danmark kunne desuden mønstre det samme niveau af pakker i dagene op til Black Friday. Overordnet set faldt mængden af pakker denne uge med kun 1,3 procent sammenlignet med 2021. Kun onsdag oplevede en stigning fra 2021 (3 procent).

Læs også: Pakkesvindel giver nervøs nethandel

Lars Pedersen konkluderer: "Forhandlere oplever en markant stigning i mængden af pakker, der skal administreres i denne periode, og det er vigtigt, at de er på dupperne. Hvis forbrugerne ikke får den leveringsoplevelse, som de ønsker, vil de begynde at lede efter noget bedre. Hvis dette års Black Friday eller Cyber Monday ikke gik helt efter planen, er det ikke for tidligt for forhandlere at begynde at planlægge fremad mod næste år".

Forhandlere kan bruge erfaringer fra dette års Black Friday og Cyber Monday til at være et skridt foran konkurrenterne næste år. Det vigtigste er at kunne skabe en god købeoplevelse, der fungerer for kunden. I den forbindelse skal forhandlere kunne tilbyde de rette leveringsmuligheder, holde kunderne opdateret og gøre det nemt at returnere varer.

- PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

05.11.2025SCM.dk

CMA CGM indflager ti nye LNG-drevne containerskibe i Frankrig

04.11.2025SCM.dk

PostNord opruster med nye pakkeshops før årets travleste sæson

03.11.2025SCM.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

03.11.2025SCM.dk

Aarhus Havn leverer containervækst på 27 % og sætter ny containerrekord

30.10.2025SCM.dk

USA og Kina sætter havnegebyrer på pause

29.10.2025SCM.dk

Kina vil udbygge arktisk containerrute

28.10.2025SCM.dk

Maersk har højeste rettidighed i september

28.10.2025SCM.dk

PostNord genoptager vareforsendelser til USA efter nye toldregler

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI.

Dato

06.11.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Nordhavn

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense