29.11.2022 | E-handel
Pakkesvindel giver nervøs nethandel
Danskernes onlinehandel på Black Friday og Cyber Monday, som er blandt de travleste indkøbsdage på hele året, er præget af nervøsitet. Perioden er højsæson for pakkesvindel og giver danskerne ondt i maven, når de handler på nettet. Det viser en ny undersøgelse fra Telenor.
Danskernes onlinehandel på Black Friday og Cyber Monday, som er blandt de travleste indkøbsdage på hele året, er præget af nervøsitet. Perioden er højsæson for pakkesvindel og giver danskerne ondt i maven, når de handler på nettet. Det viser en ny undersøgelse fra Telenor. Foto: Telenor.
Selvom et stort flertal af forbrugere elsker at vælte sig i butikkernes digitale slagtilbud, sidder op mod halvdelen alligevel tilbage med uro i maven og en fornemmelse af at være blevet snydt. Det viser en undersøgelse af danskernes oplevelser med nethandel og -svindel, som Telenor står bag.
Her svarer hver anden forbruger, at de har oplevet problemer med en fysisk vare bestilt på en webshop. Problemerne drejer sig særligt om kvalitet, hvor tre ud af ti har oplevet, at varen ikke levede op til billedet eller beskrivelsen på webshoppen. Men også levering er en udfordring, da henholdsvis 24 procent og 20 procent har prøvet, at varen aldrig kom frem eller var mere end 30 dage forsinket. For manges vedkommende er der ikke tale om en enkeltstående begivenhed, men et tilbagevendende problem, som et betydeligt antal har oplevet mere end fem gange.
”Det er alarmerende, at pakkesvindel er blevet så udbredt, og at de mange danskere, som er på den helt store tilbudsjagt i disse dage, risikerer at stå uden gaver under træet op til jul. Selvom de fleste af os er rutinerede digitale forbrugere, så indikerer tallene også, at det er vigtigt, at vi ikke sænker paraderne for meget. Tværtimod, er det vigtigt, at vi stadig husker at tage de nødvendige forholdsregler og tjekke efter en ekstra gang, hvilket særligt gælder i øjeblikket, hvor det er højsæson for onlinesvindel”, siger Christian Hoffmann, der er direktør for privatmarkedet i Telenor.
Ingen hjælp at hente
De gentagende problemer med varer købt online har for mange også omsat sig til en generel bekymring for at bruge kreditkortet digitalt. I undersøgelsen svarer 57 procent af danskerne, at de er nervøse for at handle på nettet, hvilket særligt gælder de udenlandske webshops.
Læs også: Nethandel vokser og slår ny rekord
Og når først uheldet er ude, viser resultaterne også, at ofrene ofte står tilbage uden hjælp. I langt hovedparten af de førnævnte tilfælde, hvor der er problemer med pakkens kvalitet eller levering, må forbrugerne selv forsøge at løse problemerne sammen med den webshop, som de føler sig snydt af.
”Det er nærliggende at antage, at det er de mange dårlige oplevelser, der har sat sig i danskerne som en generel utryghed for at handle online. Og det er en skam. For selvom forbrugerne allerede gør meget for at beskytte mod falske webshops, så er sandheden også, at det er umuligt at gardere sig fuldstændig mod svindel og udeblevne pakker. Derfor understreger resultaterne også det store behov, der er for tiltag og ordninger, som kan hjælpe ofrene med rådgivning og kompensation, når skaden er sket”, siger Christian Hoffmann, der er direktør for privatmarkedet i Telenor.
Dækning til kunder
Sidste år lancerede Telenor ”Onlinekøb”, der er en service, som sikrer alle selskabets mobilkunder mod snyd, når de handler på nettet. Onlinekøb dækker ved køb af fysiske varer i en webshop til levering i Danmark. Dækningen træder i kraft, hvis brugeren af mobilabonnementet enten ikke modtager varen, modtager en forkert eller mangelfuld vare, eller hvis varen er mere end 90 dage forsinket.
Onlinekøb er en del af NetSikker, som er inkluderet i alle Telenors mobilabonnementer til privatmarkedet og dækker brugeren af abonnementet i forskellige typer af sager, der omhandler digitale krænkelser og onlinesvindel. Telenor udbyder NetSikker i samarbejde med HELP Forsikring og kunder kan skrive eller ringe direkte til HELP Forsikrings agenter, der kan rådgive og vejlede dem. Om nødvendigt tager en advokat hånd om sagen fra start til slut.
- PiB
Strategi & ledelse

Krav til bæredygtighedsrapportering stiger
Fremover vil virksomheder være forpligtede til at rapportere om bæredygtighed på en helt ny måde. Rapporteringen skal skabe gennemsigtighed på markedet inden for områderne ”Environment”, ”Social” og ”Governance”, også benævnt ”ESG”.
Branchenyt

ROCKWOOL med blandt mest bæredygtige virksomheder
ROCKWOOL er placeret på en flot 16.-plads på Top 100-listen over verdens mest bæredygtige virksomheder. En liste, der netop er udsendt af Corporate Knights. Samtidig tildeles den danske stenuldsproducent også en førsteplads blandt producenter af byggematerialer.
E-handel

Lagerkapacitet og fragtpriser udfordrer e-handlen
Virksomheder med e-handel bevarer fortsat optimismen i et svært år. 2 ud 3 butikker forventer at sende dobbelt så mange pakker om tre år i forhold til 2022. Det er et år, der på logistiksiden er præget af udfordringer med fragtpriser og lagerkapacitet for alle netbutikker.
Branchenyt

Schneider Electric blandt verdens mest bæredygtige
For 12. år i træk optræder Schneider Electric på det internationale forskningsmagasin Corporate Knights’ liste over verdens mest bæredygtige virksomheder, hvor de er med i top-10. I kategorien ”industrikonglomerat” løber Schneider Electric med førstepladsen. Schneider Electric er den eneste virksomhed i sin kategori, der har formået at være på listen hvert år siden 2012.
Strategi & ledelse

Bæredygtighedsmodenhed er i stejl stigning
Flere og flere virksomheder har i dag en mere moden strategi for at indarbejde bæredygtighed i deres forretningsprocesser. Det viser en ny SAP Insights-rapport, der undersøger, hvordan motivationen og barriererne for at indføre bæredygtighed i erhvervslivet har udviklet sig over tid.
Branchenyt

Færre vil deltage i voksen- og efteruddannelse
I 2010 deltog cirka 26 procent af de faglærte og 25 procent af de ufaglærte i offentlige videre- og efteruddannelseskurser (VEU). I 2021 var det kun henholdsvis 12 procent og 14 procent. Deltagelsen falder også, når man medtæller efteruddannelse i privat regi.