Pakkesvindel giver nervøs nethandel

Danskernes onlinehandel på Black Friday og Cyber Monday, som er blandt de travleste indkøbsdage på hele året, er præget af nervøsitet. Perioden er højsæson for pakkesvindel og giver danskerne ondt i maven, når de handler på nettet. Det viser en ny undersøgelse fra Telenor.

Danskernes onlinehandel på Black Friday og Cyber Monday, som er blandt de travleste indkøbsdage på hele året, er præget af nervøsitet. Perioden er højsæson for pakkesvindel og giver danskerne ondt i maven, når de handler på nettet. Det viser en ny undersøgelse fra Telenor. Foto: Telenor..

29.11.2022

SCM.dk

Selvom et stort flertal af forbrugere elsker at vælte sig i butikkernes digitale slagtilbud, sidder op mod halvdelen alligevel tilbage med uro i maven og en fornemmelse af at være blevet snydt. Det viser en undersøgelse af danskernes oplevelser med nethandel og -svindel, som Telenor står bag.

Her svarer hver anden forbruger, at de har oplevet problemer med en fysisk vare bestilt på en webshop. Problemerne drejer sig særligt om kvalitet, hvor tre ud af ti har oplevet, at varen ikke levede op til billedet eller beskrivelsen på webshoppen. Men også levering er en udfordring, da henholdsvis 24 procent og 20 procent har prøvet, at varen aldrig kom frem eller var mere end 30 dage forsinket. For manges vedkommende er der ikke tale om en enkeltstående begivenhed, men et tilbagevendende problem, som et betydeligt antal har oplevet mere end fem gange.

”Det er alarmerende, at pakkesvindel er blevet så udbredt, og at de mange danskere, som er på den helt store tilbudsjagt i disse dage, risikerer at stå uden gaver under træet op til jul. Selvom de fleste af os er rutinerede digitale forbrugere, så indikerer tallene også, at det er vigtigt, at vi ikke sænker paraderne for meget. Tværtimod, er det vigtigt, at vi stadig husker at tage de nødvendige forholdsregler og tjekke efter en ekstra gang, hvilket særligt gælder i øjeblikket, hvor det er højsæson for onlinesvindel”, siger Christian Hoffmann, der er direktør for privatmarkedet i Telenor.

Ingen hjælp at hente
De gentagende problemer med varer købt online har for mange også omsat sig til en generel bekymring for at bruge kreditkortet digitalt. I undersøgelsen svarer 57 procent af danskerne, at de er nervøse for at handle på nettet, hvilket særligt gælder de udenlandske webshops.

Læs også: Nethandel vokser og slår ny rekord 

Og når først uheldet er ude, viser resultaterne også, at ofrene ofte står tilbage uden hjælp. I langt hovedparten af de førnævnte tilfælde, hvor der er problemer med pakkens kvalitet eller levering, må forbrugerne selv forsøge at løse problemerne sammen med den webshop, som de føler sig snydt af.

”Det er nærliggende at antage, at det er de mange dårlige oplevelser, der har sat sig i danskerne som en generel utryghed for at handle online. Og det er en skam. For selvom forbrugerne allerede gør meget for at beskytte mod falske webshops, så er sandheden også, at det er umuligt at gardere sig fuldstændig mod svindel og udeblevne pakker. Derfor understreger resultaterne også det store behov, der er for tiltag og ordninger, som kan hjælpe ofrene med rådgivning og kompensation, når skaden er sket”, siger Christian Hoffmann, der er direktør for privatmarkedet i Telenor.

Dækning til kunder
Sidste år lancerede Telenor ”Onlinekøb”, der er en service, som sikrer alle selskabets mobilkunder mod snyd, når de handler på nettet. Onlinekøb dækker ved køb af fysiske varer i en webshop til levering i Danmark. Dækningen træder i kraft, hvis brugeren af mobilabonnementet enten ikke modtager varen, modtager en forkert eller mangelfuld vare, eller hvis varen er mere end 90 dage forsinket.

Onlinekøb er en del af NetSikker, som er inkluderet i alle Telenors mobilabonnementer til privatmarkedet og dækker brugeren af abonnementet i forskellige typer af sager, der omhandler digitale krænkelser og onlinesvindel. Telenor udbyder NetSikker i samarbejde med HELP Forsikring og kunder kan skrive eller ringe direkte til HELP Forsikrings agenter, der kan rådgive og vejlede dem. Om nødvendigt tager en advokat hånd om sagen fra start til slut.

- PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

APM Terminals opgraderer i USA´s største containerhavn

20.11.2024SCM.dk

Ellastbiler får snart mulighed for at tanke på offentlig ladestation på Fyn

19.11.2024SCM.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024SCM.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

18.11.2024SCM.dk

Kan man flyve på spildevand?

18.11.2024SCM.dk

Maersk har konverteret første containerskib

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online