29.11.2022  |  E-handel

Pakkesvindel giver nervøs nethandel

Danskernes onlinehandel på Black Friday og Cyber Monday, som er blandt de travleste indkøbsdage på hele året, er præget af nervøsitet. Perioden er højsæson for pakkesvindel og giver danskerne ondt i maven, når de handler på nettet. Det viser en ny undersøgelse fra Telenor.

Selvom et stort flertal af forbrugere elsker at vælte sig i butikkernes digitale slagtilbud, sidder op mod halvdelen alligevel tilbage med uro i maven og en fornemmelse af at være blevet snydt. Det viser en undersøgelse af danskernes oplevelser med nethandel og -svindel, som Telenor står bag.

Her svarer hver anden forbruger, at de har oplevet problemer med en fysisk vare bestilt på en webshop. Problemerne drejer sig særligt om kvalitet, hvor tre ud af ti har oplevet, at varen ikke levede op til billedet eller beskrivelsen på webshoppen. Men også levering er en udfordring, da henholdsvis 24 procent og 20 procent har prøvet, at varen aldrig kom frem eller var mere end 30 dage forsinket. For manges vedkommende er der ikke tale om en enkeltstående begivenhed, men et tilbagevendende problem, som et betydeligt antal har oplevet mere end fem gange.

”Det er alarmerende, at pakkesvindel er blevet så udbredt, og at de mange danskere, som er på den helt store tilbudsjagt i disse dage, risikerer at stå uden gaver under træet op til jul. Selvom de fleste af os er rutinerede digitale forbrugere, så indikerer tallene også, at det er vigtigt, at vi ikke sænker paraderne for meget. Tværtimod, er det vigtigt, at vi stadig husker at tage de nødvendige forholdsregler og tjekke efter en ekstra gang, hvilket særligt gælder i øjeblikket, hvor det er højsæson for onlinesvindel”, siger Christian Hoffmann, der er direktør for privatmarkedet i Telenor.

Ingen hjælp at hente
De gentagende problemer med varer købt online har for mange også omsat sig til en generel bekymring for at bruge kreditkortet digitalt. I undersøgelsen svarer 57 procent af danskerne, at de er nervøse for at handle på nettet, hvilket særligt gælder de udenlandske webshops.

Læs også: Nethandel vokser og slår ny rekord 

Og når først uheldet er ude, viser resultaterne også, at ofrene ofte står tilbage uden hjælp. I langt hovedparten af de førnævnte tilfælde, hvor der er problemer med pakkens kvalitet eller levering, må forbrugerne selv forsøge at løse problemerne sammen med den webshop, som de føler sig snydt af.

”Det er nærliggende at antage, at det er de mange dårlige oplevelser, der har sat sig i danskerne som en generel utryghed for at handle online. Og det er en skam. For selvom forbrugerne allerede gør meget for at beskytte mod falske webshops, så er sandheden også, at det er umuligt at gardere sig fuldstændig mod svindel og udeblevne pakker. Derfor understreger resultaterne også det store behov, der er for tiltag og ordninger, som kan hjælpe ofrene med rådgivning og kompensation, når skaden er sket”, siger Christian Hoffmann, der er direktør for privatmarkedet i Telenor.

Dækning til kunder
Sidste år lancerede Telenor ”Onlinekøb”, der er en service, som sikrer alle selskabets mobilkunder mod snyd, når de handler på nettet. Onlinekøb dækker ved køb af fysiske varer i en webshop til levering i Danmark. Dækningen træder i kraft, hvis brugeren af mobilabonnementet enten ikke modtager varen, modtager en forkert eller mangelfuld vare, eller hvis varen er mere end 90 dage forsinket.

Onlinekøb er en del af NetSikker, som er inkluderet i alle Telenors mobilabonnementer til privatmarkedet og dækker brugeren af abonnementet i forskellige typer af sager, der omhandler digitale krænkelser og onlinesvindel. Telenor udbyder NetSikker i samarbejde med HELP Forsikring og kunder kan skrive eller ringe direkte til HELP Forsikrings agenter, der kan rådgive og vejlede dem. Om nødvendigt tager en advokat hånd om sagen fra start til slut.

- PiB

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere